    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Kamerka samochodowa raz jeszcze
    Date: Fri, 4 May 2018 22:21:09 +0200

    W dniu 2018-05-04 o 18:13, Kviat pisze:

    > Przekopałem wątki, poczytałem, przejrzałem rankingi, obejrzałem filmiki
    > z różnych. I nadal jestem głupi jak byłem,

    Witaj w klubie. Ja jestem etap dalej - kupiłem kamerę po obejrzeniu N
    filmów a potem i tak psy wieszałem na tym modelu. Wybrałem kamerę
    tył/przód (tzn 2 współpracujące kamery) - MiVue 792D.

    http://www.benchmark.pl/aktualnosci/mio-mivue-792-wi
    deorejestrator-z-wyzszej-polki.html

    Autor artykułu nie dodał, ze ta wyższa półka zamontowana jest w sroczu.
    Nie będę tego rozwijał bo znajdziesz tu dyskusję o niej. Poniżej moje
    komentarze.

    > Nie potrzebuję jakichś cudów (w zasadzie to nie wiem czy potrzebuję, bo
    > nie używałem :)) wi-fi,

    Zdecydowanie bez sensu opcja - przynajmniej w powyższej. W zamierzeniu
    służy ona do przesyłania filmów na smarfona / komputer bez konieczności
    wyciągania karty. W praktyce tak różowo nie jest. Przesłanie zapisu w
    ten sposób trwa 10x wolniej niż mogłoby. Jeden film to dłuuuugie minuty.
    Jeśli będziesz chciał kilka filmów pobrać - weź sobie książkę do poczytania.

    Połączenie się po WiFi w trybie bezpośrednim (SMB) - można specjalną
    aplikację zainstalować i bezpośrednio grzebać na karcie - przyspieszyło
    u mnie transfer ok 10x. Natomiast to i tak mało w stosunku do włożenia
    karty w czytnik USB3 (karta musi być szybka by móc zaobserwować różnice).

    Trzeba pamiętać, że pliki są ogromne. Np. full HD przy 60kl/s to 450MB
    na 3 minuty. Przy 30tu wychodziło ok 330MB - nieproporcjonalnie bo
    lepiej się kompresują klatki gdy są bardzo podobne jedna do drugiej.
    Przy szybkim framerate masz więcej tych podobnych do sąsiednich.

    > czy gps.

    Moim zdaniem tak. Może się przydać. Kamera może wtedy rejestrować i
    prędkość i położenie. W razie zdarzania masz dokładną pozycję.

    > Z tego co wyczytałem to lepsze 30
    > kl/sek niż 25 kl/sek (przemknęły mi też takie z 60 kl.sek, ale chyba
    > przy mniejszych rozdzielczościach).

    W mojej 60kl mam z zachowaniem rozdzielczości akurat. Zwiększa szansę na
    odczytanie detali jak nr. rejestracyjne poruszających się aut.

    > Zależy mi na jakości nagrania, długości nagrania (żeby nie nadpisywało
    > po 15 minutach, raczej ze 2-3 godziny, ale to pewnie zależy od karty, a
    > z tego co widzę to niektóre modele przyjmują max 32GB), oraz na
    > możliwości użycia poza samochodem.

    Karta 32M jest za mała. Sam używam 128M, co starcza przy 60kl u mnie na
    14h zapisu. Przy dwóch kamerach - zaledwie 7h.

    A co do jakości - najlepiej oglądać filmy bezpośrednio z kamer. Można
    takie znaleźć w sieci. Na YT jakość masz zwykle znacząco pogorszoną.
    Najlepiej oceniać jakość oglądając stopklatkę - czy dasz radę odczytać
    numery rejestracyjne. Za dnia wiele kamer sobie poradzi. Najlepiej
    sprawdzić porę popołudniową i później. Kamery stosują mocną kompresję
    więc szumy samej kompresji mogą być na tyle duże, że zniszczą
    super-parametry przetwornika.

    Trzeba też brać pod uwagę, że nierzadko producenci kamer oszukują. Np.
    kamera nadrywa w 640x480 i oversampluje do HD. Napis na kamerze jest HD
    a obraz nieczytelny, rozmazany mimo iż piksele mówią o HD właśnie.

    Kolejna rzecz to kąt widzenia. Moim zdaniem 140 stopni wyznacza
    maksimum. Niby im szerzej tym więcej zobaczysz, ale wszelkie detale będą
    mniejsze. Wspomniane tablice rejestracyjne odczytasz gdy ktoś je położy
    na szybie przed kamerą przy dużych kątach. Sam musisz zadecydować.

    Znaczenie ma jasny obiektyw. F1/8 vs F2.0 robi sporą różnicę w nocy.

    Warto też poszukać modeli wyposażonych w przetworniki niskoszumiące np.
    Sony Starvis. Może nawet od tego zacząć poszukiwania. Jest kilka modeli
    na tym przetworniku zrobionych. Ma on niestety paskudną wadę - w
    okolicach po zachodzie słońca filmuje on na granatowo. W ciągu dnia i w
    nocy jest ok.

    Funkcjonalność: kontrola zmiany pasa praktycznie nigdy dobrze nie
    działa. Podobnie ostrzeganie przed kolizją. Nie ma sensu na to patrzeć.
    Tryb parkingowy oceniam jako bardzo potrzebny.

    > Wiem, "zewnętrzną" hmmm... kamerę :) mam w smartfonie, a do samochodu
    > mogę też użyć GoPro (bo i takie sugestie wyczytałem), ale szukam jednak
    > rozwiązania bardziej samochodowego.

    Słuszna droga. Smartfon pół szyby zasłoni a kamerę za lusterkiem można
    zamontować więc niczego nie zasłoni. W dodatku nie trzeba jej demontować
    za każdym razem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek