    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <51bef78d$0$1466$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c02b83$0$1257$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c07756$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c086e0$0$1447$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <51c0a63e$0$1466$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <7...@4...net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Subject: Re: Jaki operator do transmisji GPRS ?
    Date: Wed, 19 Jun 2013 10:13:37 +0200

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
    Pan J.F. napisał:

    >W kraju rozliczali się za rozmowy przychodzące.

    Ale rozliczali.

    >Jak pojechałem do Sevilli
    >i dzwoniłem tam z Ery do Plusa (abonenta w Granadzie, dla ustalenia
    >uwagi),
    >to w dalszym ciągu się tak rozliczali. A hiszpańskiemu operatorowi,
    >który
    >to łączył, nic do tego. Może nawet ślad po tej rozmowie u niego w
    >logach
    >nie został.

    Albo zupelnie odwrotnie - Era sie dowiedziala o tej rozmowie dopiero z
    billingu od hiszpanskiego operatora.
    Ktory np tranzytowal przez TP ..

    > Ale ze nie znalazl sie ktos oferujacy taka usluge ? Dziwne ..
    >Jaką usługę? Sprzaedaż książek?

    Nie, tani internet ..

    >Po co miał przyciągać tanim, skoro dobrze mu szło przyciąganie
    >drogim?

    No nie wiem czy tak dobrze, skoro az sie zachodni europoslowie wk*, a
    pensje maja przeciez niemale :-)

    >Jasne, że nie wiedzieli, toć od po czątku o tym mówię. Amazon bierze
    >od AT&T karty SIM i wkłada w Kindle. Plusy, orenże i timobajle nawet
    >o tym nie wiedzą, im się tego nie mówi. Bo niby po co? A czy biorą za
    >to pieniądze, i to spore? Tego nie wiem, ale wątpię.

    Tym niemniej, gdyby mieli z AT&T umowe np 5c/MB, i te pieniadze
    wplywaly, to tez by nie wiedzieli.
    Byc moze AT&T jest jakims wyjatkiem i uslugi ma tanie w obie strony -
    malo placi w roamingu, malo bierze za roaming.

    >To proste -- bo ja nie robię internetów. I połączeń telefonicznych
    >też nie.

    No to sie nalozy obowiazek :-)
    Jakby tak kazdy musial udostepnic w promieniu 100m od siedziby, to
    bysmy mieli internet za darmo :-)

    >A telekomy, to nie takie zwyczajne firmy, jak się niektórym
    >wydaje. One są bardziej "państwowe", niż można by było przypuszczać.
    >Nie tylko dlatego, że zanim je sprywatyzowano, to wszędzie państwowe
    >w Europie były.

    Ale to o kablowych piszesz. rynek komorkowy juz sie mocno zmienil.

    >Skype robi mniej więcej to samo co one -- sprawia, że
    >ludzie mogą ze soba pogadać na odległość. Robią to za darmo, choć
    >nikt
    >ich do tego nie zmusza.

    Skype kupil Microsoft. A teraz bedzie chcial zarobic :-)

    >Jedyną istotną różnica jest to, że telekomy dają
    >ludziom numerki, dobrze rozpoznawalne od z górą stu lat. Tymi
    >numerkami
    >władają państwowi regulatorzy zrzeszeni w ponadnarodowej organizacji.
    >I w zamian za przywilej posługiwania się tymi numerkami (i brania za
    >kasy), regulator ma prawo ingerować w cenniki.

    No nie calkiem - w imie ochrony konsumenta przed monopolami.
    Ingeruje tez w ceny pradu, gazu. A bywa ze rowerow, farb, telewizorow.

    >Robi to w moim imieniu, ja
    >go w tym popieram -- to to też są trochę moje numerki.

    Tylko wiesz - zebys w tym popieraniu nie przeoczyl cienkiej linii
    miedzy regulacja a socjalizmem :-)

    W USA telefony nie byly nigdy panstwowe, potem sie zmonopolizowaly,
    potem je zdemonopolizowano, w miedzyczasie byly regulowane.
    Wiec sie da regulowac niezaleznie od ideologii :-)

    >A jak się któremu
    >operatorowi nie podoba, to niech łączy we własnej sieci, z własnymi
    >numerami i bierze tam za roaming choćby stówę za minute. Droga wolna.

    No, paru operatorow satelitarnych jest. Bywalo ze i z nimi "walczono".

    J.