    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Honda pokazuje jak robi? silniki :)
    Date: Sat, 30 Jan 2010 15:17:14 -0800 (PST)

    On Jan 29, 9:29 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Wyzsze owszem, ale powodow do wiekszej wagi to tak wstepnie nie widze.

    Cztery walki zamiast jednego, cztery zawory zamiast dwoch, cztery kola
    napedu walkow, sporo metalu ma oslone napedu (czasem robi sie to z
    plastiku, nie wiem jak ma BMW), metal rozbudowanej glowicy. W OHV masz
    jeden walek rozrzadu i troche metalu w ukladzie popychaczy. Poza tym
    "Small block V8 w Corvette" to jedna z perelek konstrukcyjnych :-)

    > Poza tym w Europie chyba wszyscy juz zrezygnowali z OHV, chyba sa ku
    > temu powody ?

    Sa. Dazenie do wysokich obrotow. OHV nie nadaje sie do silnikow o
    wysokich obrotach.

    > Byc moze ekonomia w R4 jest troche inna niz w V8, ale
    > tez wplyw wysokosci wiekszy .. i jakos nie przeszkadza.

    To zalezy od pojazdu. Nie uda ci sie zrobic sportowego pojazdu z
    silnikiem z przodu o wiekszej liczbie cylindrow i nisko polozonej
    masce, chyba ze uzyjesz boxera.

    > P.S. Pekly mi kiedys popychacze, dwa. Tyle jesli chodzi o moje zdanie
    > w kwestii niezawodnosci :-)

    No widzisz. Nawet tak wydawaloby sie malo podatna na awarie czesc moze
    kiedys zawiesc :-)

    > Ty widziales ten program jazdy ? Moze w USA sie tak jezdzi, ale na
    > pewno nie w Polsce :-)

    Nie przesadzaj. Pare razy komus sie uda przejechac pare kilometrow
    szybko a potem sie wlecze za sznurem ciezarowek. O jezdzie miejskiej w
    Warszawie juz lepiej nie wspominac. Tu trzebaby zrobic test na to ile
    taki silnik pali na luzie :-) Jezdze co roku w Polsce i nie widze
    wcale tak duzo szalencow. Wiele drog w Polsce nawet na to nie pozwala.

    > Chcialem sprawdzic co o tym druga strona twierdzi, wiec wpisalemwww.chevrolet.de...
    i zobaczylem: Matiz, Aveo, Lacetti ...
    > Ciekawe .. czemu takich dobrych i tanich samochodow ani silnikow nie
    > chca w europie sprzedawac :-)

    No coz. Taki samochod jaki klient. Widac w DE sprzedaje sie jedynie
    ten najtanszy chlam Daewoo :-)

    > Nawet w takim [europejskim] tescie jeden model w roznych wersjach
    > silnikowych to pokazuje. A w zyciu jest jeszcze gorzej :-)

    EPA zmieniala dwa lata temu swoje testy aby dopasowac do wynikow
    przecietnego uzytkownika. Przedtem byly zarzuty, ze wyniki nie
    pokrywaja sie dostatecznie dobrze z zyciem. Zreszta w przypadku
    Corvette to nie tylko testy EPA. Jak poszukasz artukulow prasowych na
    temat tego samochodu, to zauwazysz, ze relatywnie male zuzycie paliwa
    to jedna z najczesciej wspominanych zaskoczen dziennikarzy testujacych
    to auto. A dziennikarze czest otestuje ten samochod ponad przecitna
    jezde. Szczegolnie zaskakuje w porownaniu z innymi, porownywalnymi
    samochodami sportowymi, ktore w takich warunkach potrafia spalic dwa
    razy wiecej niz Corvette.

    > Bo z drugiej strony .. mowisz ze wszyscy europejscy, japonscy i
    > koreanscy konstruktorzy sie myla, i ze powinni dopracowac konstrukcje
    > np dwulitrowki, zamiast wymyslac coraz mniejsze silniki o coraz
    > wiekszej mocy ?

    Nic podobnego. Wlasnie dowiodles, ze zupelnie mnie nie zrozumiales.
    Nalezy przede wszystkim robic silniki produkujace energie mechaniczna
    jak najsprawniej, elastycznie, jak najlzejsze, kosztujace jak
    najmniej, jak najmniejsze gabarytowo i jak najbardziej niezawodne. Nie
    zawsze udaje sie osiagnac wszystkie te zalety naraz ale jezeli nie da
    sie osiagnac jednego to niech chociaz inne z nich wyraznie przewazaja.
    To ile beda mialy pojemnosci, ile zaworow, ile przepustnic, ile beda
    produkowac koni z litra to sprawa absolutnie bez drugorzedna :-)
    Przyklad Corvette BMW byl jedynie dowodem na to, ze maly silnik
    napakowany technologia wcale nie musi byc od razu konstukcja bardzo
    udana. Nie wiem jaki jest silnik Hondy. Byc moze to wspaniala
    konstrukcja. Chodzi mi jedynie o to, ze podniecanie sie faktem, ze
    silnik Hondy produkuje 150 KM/litr jest podniecaniem sie laika na
    widok kolorowej reklamowki. Za ta reklamowka moze stac sprzet
    swiatowej klasy, ale rowniez moze stac rownie dobrze kompletny bubel.

    > J.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/