    From: Albercik <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Heliostat DIY
    Date: Tue, 12 Apr 2011 07:54:30 +0200

    W dniu 10.04.2011 21:05, Hugon Von Szpak pisze:
    > Witam,
    >
    > chcę zrobić heliostat:
    > - urządzenie powinno być w miarę niedrogie
    > - urzadzenie powinno dać się w miarę precyzyjnie sterować
    > - urządzenie powinno być wytrzymałe na warunki atmosferyczne w tym wiatr
    > (lusto ~1m2)

    1m^2 to już kawałek spadochronu.
    Do czego to potrzebujesz? chodzi o precyzje, czy musi być cholernie
    dokładane, czy tak sobie tylko?

    Bo ja bym to zrobił na silniku od wycieraczek, założyć mu na oś niedużą
    zębatkę, która to będzie przesuwała listwę zębatą. To w przypadku gdy
    nie potrzebujesz zawrotnej dokładności. Jeżeli byś potrzebował dużą
    dokładność to trzeba by jeszcze jakąś przekładnie po drodze zrobić.
    Kręciło by się to ustrojstwo wolniej, ale można by tym dokładnie sterować.
    Obrót realizowany również na takim samym silniku, w osi urządzenia
    trzeba by zamontować zębatkę, drugą, mniejszą zębatkę na wał silnika.

    Sprzężenie zwrotne też zależne od precyzji, w prostszej, tańszej wersji
    to potencjometr i przetwornik analogowo cyfrowy z jakiegoś AVRka, czy
    innego procka którego i tak potrzebujesz.. W wersji bardziej precyzyjnej
    enkoder na oś silnika przed przekładnią.

    Serwa bym sobie odpuścił, 1m^2 spadochronu, to byś majątek na serwa wydał.
    Silniki krokowe podobnie,

    Silnik od wycieraczek ma taką dodatkową zaletę że posiada przekładnie
    ślimakową, czyli jest samo hamowana, w czasie postoju nie trzeba zużywać
    prądu na siłowanie się z wiatrem.
    Dodatkowo jego zaletą jest cena, używane w dobrym stanie można dostać
    już za 10-20zł/szt albo i taniej jak sobie jakąś aukcje upolujesz.

    Nieco mniejsze silniki, posiadające inną pożyteczną cechę można znaleźć
    w drzwiach samochodu, a służą do podnoszenia szyb. Silniki te są nieco
    słabsze od tych wycieraczkowych, również są samohamowne a (nie wiem czy
    wszystkie, w Lagunie II tak jest) mają one na wale, zamiast zębatki,
    kółko do nawijania linki stalowej. Jak nie chcesz się bawić w zębatki,
    przekładnie i takie tam duperele, to może by Cie takie rozwiązanie
    usatysfakcjonowało...