  • 1. Data: 2011-04-10 19:05:28
    Temat: Heliostat DIY
    Od: Hugon Von Szpak <k...@o...pl>

    Witam,

    chcę zrobić heliostat:
    - urządzenie powinno być w miarę niedrogie
    - urzadzenie powinno dać się w miarę precyzyjnie sterować
    - urządzenie powinno być wytrzymałe na warunki atmosferyczne w tym wiatr
    (lusto ~1m2)

    w związku z tym mam pytanie:

    jaki mechanizm zastosować do sterowania :
    - serwa RC (najtańsze? najmniej precyzyjne?)
    - silniki krokowe ( ? ? )
    - silniki + enkodery (przerost formy nad treścią?)

    kwestie programową sterowania jakoś ogarnę ale nie wiem jak zacząć
    mechanikę. Rozwiązanie powinno być ekologiczne (czyt. zużywać mało
    prundu podczas postoju)

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-04-11 15:05:34
    Temat: Re: Heliostat DIY
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 10 Kwi, 21:05, Hugon Von Szpak <k...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > kwestie programową sterowania jakoś ogarnę ale nie wiem jak zacząć
    > mechanikę. Rozwiązanie powinno być ekologiczne (czyt. zużywać mało

    Tez o tym mysle.
    I tez w sumie nie zdecydowalem czy lepsza sruba i zwykly silnik plus
    jakies styczniki krancowe i troche kalibracji czy linki jako ciegna.
    Bo sruba dobra w sumie na pojedyncze lustra a ciegna mozna zastosowac
    dla calego zespolu.

    Masz jakis konkretny projekt podpatrzony?

  • 3. Data: 2011-04-11 19:30:00
    Od: Hugon Von Szpak <k...@o...pl>

> [...]
    > dla calego zespolu.
    >
    > Masz jakis konkretny projekt podpatrzony?

    Na razie nie.

    Zastosowany napęd wymusi jakąś koncepcje. Skłaniam się ku serwom i
    zrobieniu tymczasowo czegoś mniejszego niż docelowo. Z drugiej strony po
    co budować dwa razy?

    W przypadku serw najprościej (chyba) połączyć lustro na sztywno
    cięgnami, bardzo prosto to też wysterować.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2011-04-11 20:35:23
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Apr 2011 21:05:28 +0200, Hugon Von Szpak wrote:
    >jaki mechanizm zastosować do sterowania :
    >- serwa RC (najtańsze? najmniej precyzyjne?)

    Duze sa drogie, a male slabe.

    >- silniki krokowe ( ? ? )

    Moga przeskoczyc

    >- silniki + enkodery (przerost formy nad treścią?)

    Ale dobre.
    W sumie jesli nie musi byc precyzyjnie to mozna wykorzystac pomysl z
    serwa i dac potencjometr na osi obrotu.

    >kwestie programową sterowania jakoś ogarnę ale nie wiem jak zacząć
    >mechanikę.

    http://www.satnet.com.pl/-produkty/kid,29/Obrotnice-
    i-silowniki

    A jak za drogie, to szukac mechanizmu od wycieraczek.

    J.

  • 5. Data: 2011-04-12 05:54:30
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 10.04.2011 21:05, Hugon Von Szpak pisze:
> [...]
    > - urzadzenie powinno dać się w miarę precyzyjnie sterować
    > - urządzenie powinno być wytrzymałe na warunki atmosferyczne w tym wiatr

    1m^2 to już kawałek spadochronu.
    Do czego to potrzebujesz? chodzi o precyzje, czy musi być cholernie
    dokładane, czy tak sobie tylko?

    Bo ja bym to zrobił na silniku od wycieraczek, założyć mu na oś niedużą
    zębatkę, która to będzie przesuwała listwę zębatą. To w przypadku gdy
    nie potrzebujesz zawrotnej dokładności. Jeżeli byś potrzebował dużą
    dokładność to trzeba by jeszcze jakąś przekładnie po drodze zrobić.
    Kręciło by się to ustrojstwo wolniej, ale można by tym dokładnie sterować.
    Obrót realizowany również na takim samym silniku, w osi urządzenia
    trzeba by zamontować zębatkę, drugą, mniejszą zębatkę na wał silnika.

    Sprzężenie zwrotne też zależne od precyzji, w prostszej, tańszej wersji
    to potencjometr i przetwornik analogowo cyfrowy z jakiegoś AVRka, czy
    innego procka którego i tak potrzebujesz.. W wersji bardziej precyzyjnej
    enkoder na oś silnika przed przekładnią.

    Serwa bym sobie odpuścił, 1m^2 spadochronu, to byś majątek na serwa wydał.
    Silniki krokowe podobnie,

    Silnik od wycieraczek ma taką dodatkową zaletę że posiada przekładnie
    ślimakową, czyli jest samo hamowana, w czasie postoju nie trzeba zużywać
    prądu na siłowanie się z wiatrem.
    Dodatkowo jego zaletą jest cena, używane w dobrym stanie można dostać
    już za 10-20zł/szt albo i taniej jak sobie jakąś aukcje upolujesz.

    Nieco mniejsze silniki, posiadające inną pożyteczną cechę można znaleźć
    w drzwiach samochodu, a służą do podnoszenia szyb. Silniki te są nieco
    słabsze od tych wycieraczkowych, również są samohamowne a (nie wiem czy
    wszystkie, w Lagunie II tak jest) mają one na wale, zamiast zębatki,
    kółko do nawijania linki stalowej. Jak nie chcesz się bawić w zębatki,
    przekładnie i takie tam duperele, to może by Cie takie rozwiązanie
    usatysfakcjonowało...

  • 6. Data: 2011-04-12 08:19:13
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 11 Kwi, 21:30, Hugon Von Szpak <k...@o...pl> wrote:

    > Na razie nie.
    >
    > Zastosowany nap d wymusi jak koncepcje. Sk aniam si ku serwom i
    > zrobieniu tymczasowo czego mniejszego ni docelowo. Z drugiej strony po
    > co budowa dwa razy?

    Tak jak juz koledzy napisali, serwa sa relatywnie slabe i potrzebuja
    pradu podtrzymania. To juz prosciej bedzie zarowke zaswiecic tam gdzie
    slonce ma padac ;)
    Ale dla malych projektow albo takich oslonietych od wiatru to w sumie
    czemu nie? Jesli dobrze wywazysz calosc to i prad podtrzymania bedzie
    niewielki.

    > W przypadku serw najpro ciej (chyba) po czy lustro na sztywno
    > ci gnami, bardzo prosto to te wysterowa .
    Ano.

    Ale ja bym chyba wolal zrobic samodzielnie obrotnice na srubie. Czesci
    do dostania w kazdym markecie budowlanym za pojedyncze zlotowki. Byle
    dostep do spawarki miec.
    Tyle ze w takim rozwiazaniu dobrze bylo by oprzyrządować taki
    heliostat tak aby szukal slonca i odpowiednio ustawial lustro. Czyli
    dobrze by bylo jakies dzwignie dzielace katy na pol zastosowac. Wtedy
    jedno ramie szuka slonca a lustra same sie ustawiaja w polowie kata i
    swieca tam gdzie trzeba.
    Zaleta jest taka ze sterowanie zre prad tylko jesli trzeba i moze olac
    szukanie slonca jak jest ciemno czy pochmurno...

  • 7. Data: 2011-04-12 10:18:10
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Hugon Von Szpak <k...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    atmosferyczne w tym wiatr
    > (lusto ~1m2)
    >
    > w zwiÄ&#65533;zku z tym mam pytanie:
    >
    > jaki mechanizm zastosowaÄ&#65533; do sterowania :
    > - serwa RC (najtaĹ&#65533;sze? najmniej precyzyjne?)
    > - silniki krokowe ( ? ? )
    > - silniki + enkodery (przerost formy nad treĹ&#65533;ciÄ&#65533;?)
    >
    > kwestie programowÄ&#65533; sterowania jakoĹ&#65533; ogarnÄ&#65533; ale nie wiem jak
    zaczÄ&#65533;Ä&#65533;
    > mechanikÄ&#65533;. RozwiÄ&#65533;zanie powinno byÄ&#65533; ekologiczne (czyt.
    zuĹźywaÄ&#65533; maĹ&#65533;o
    > prundu podczas postoju)
    >
    > pozdrawiam
    Jeśli nie wiesz jak zacząć mechanike to sobie daruj temat. Nie zrobisz.
    Mechanika jest kluczem i tutaj nie dostaniesz żadnej sensownej podpowiedzi.
    Dobra rada. Jak chcesz coś takiego zrobić to w tej chwili nie zajmuj sie
    częścią elektroniczną. Jak fizycznie bedziesz mial konstrukcje z silnikami. I
    po podlączeniu do zasilacza będą przestawiały lustro to wtedy jest czas na
    sterowanie.

  • 8. Data: 2011-04-12 10:24:18
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > - urządzenie powinno być wytrzymałe na warunki atmosferyczne w tym wiatr
    > (lusto ~1m2)

    Zastosuj gotową obrotnicę do anteny satelitarnej. Są stosowane w nich
    dwa rozwiązania:
    - śruba pociągowa
    - obracana oś

    Jeśli znajdziesz obrotnicę tego drugiego rodzaju to będzie ona gotowa do
    użycia bez żadnych przeróbek. Ma odpowiednie regulacje i pozwoli ogniwa
    przesuwać po właściwej krzywej (tak mi się przynajmniej wydaje). W
    środku jest silnik prądu stałego i impulsator. Całość jest samohamowna i
    w spoczynku nie wymaga zasilania.

    Śruba pociągowa jest częściej używana. Współpracuje ona jednak z
    mocowaniem anteny i całości bez drobnych przeróbek chyba nie uda się użyć.

    Paweł

  • 9. Data: 2011-04-12 11:26:19
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 12 Kwi, 12:24, Paweł <p...@n...pl> wrote:

> [...]
    > użycia bez żadnych przeróbek. Ma odpowiednie regulacje i pozwoli ogniwa
    > przesuwać po właściwej krzywej (tak mi się przynajmniej wydaje).
    Z malym zastrzezeniem ze okresowo co jakis czas trzeba bedzie zmieniac
    ustawienie "pionowe" bo satelity geostacjonarne sa zawsze w jednej
    plaszczyznie a slonce juz nie...

  • 10. Data: 2011-04-12 13:25:48
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > - urzadzenie powinno dać się w miarę precyzyjnie sterować
    > - urządzenie powinno być wytrzymałe na warunki atmosferyczne w tym wiatr

    siłowniki do anten satelitarnych są precyzyjne, niedrogie, outdoor i mają
    wbudowany "encoder".
    imho potrzebowałbyś 2 sztuki, większy do azymutu i mniejszy do elewacji.
    samo zawieszanie możesz zrobić na jakiś tanich przegubach motoryzacyjnych,
    łączniki stabilizatorów (układ 2 przegubów) kosztują grosze a mają
    wystarczające parametry