    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Thu, 25 Apr 2019 19:23:37 +0200
    <q7tss4$9dg$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q861pd$ap2$1@node1.news.atman.pl>
    <5ca77f7e$0$490$65785112@news.neostrada.pl>
    <q8a8fv$gt5$1@node2.news.atman.pl>
    <35b2y5hqhl8h.904w5aguig9m$.dlg@40tude.net>
    <q8bcps$jpk$1@node2.news.atman.pl>
    <oc96g82dp72d$.ptyjr1ptocrv$.dlg@40tude.net>
    <q8cupu$u4k$1@node1.news.atman.pl>
    <5cb05cbb$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <q8qn8k$5lv$1@node1.news.atman.pl>
    <1u2w0a9yhb5cc$.wm7lsrevbakl.dlg@40tude.net>
    <q90837$gkk$1@node1.news.atman.pl>
    <5cb4b244$0$485$65785112@news.neostrada.pl>
    <q92qhe$2gc$1@node1.news.atman.pl>
    <1wlmjfe4t5inf.fc0t9rpsn1sz$.dlg@40tude.net>
    <q95dfq$hj6$1@node2.news.atman.pl>
    <5cb6fa57$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <q9kg5h$2sv$1@node2.news.atman.pl>
    <kuafgi66u6pz.1erkzytp91zf0$.dlg@40tude.net>

    W dniu 2019-04-22 o 22:57, J.F. pisze:

    > Alez ja to rozumiem. Zreszta od poczatku pisalem, ze ten ARW sie jakos
    > malo zmienil.
    >
    > Co nie znaczy, ze kiedys nie nie pojawi program, ktory to umozliwi.
    > Tylko po co.

    I nawet był / jest - jak pisałem. Co prawda było to długo przed moimi
    doświadczeniami z ARW (jakieś kompakty różnych maści stosowałem) i
    dawało się zmieniać strukturę RAW. Zapewne dla jaj tylko ...

    > Ale wracajac do IE - otwieram twoj plik, rozjasniam o 2EV (wiecej nie
    > pozwala), zapisuje ... po cos ten zapis jest, zreszta troche sie ten
    > plik zmienil.

    Już rozmawialiśmy po co. W międzyczasie doczytałem, że np. Lightroom też
    to potrafi i jest to chyba nawet, defaultowa opcja.

    > Otwieram w IE ... jest ciemniejszy niz byl po rozjasnieniu.

    Zaraz zaraz ... to ja teraz już niczego nie rozumiem. A zresztą... ja
    bym ten soft zignorował. Jeśli ktoś robi w formacie RAW, to zapewne jest
    to zaawansowany użytkownik więc zna właściwsze narzędzia.

    > Jestes pewien ? Bo ja widze
    > 157, 156, 138
    > 151, 149, 124

    Tak, jestem. O rany... wtopa. Na JPG faktycznie jest różnica. Za bardzo
    zmęczony jestem i pewnie gdzieś błąd popełniłem. Wklejałem z innego
    programu screenshoty z Photoshopa. Odczyty koloru nie były z JPG lecz z
    oryginału i były jednakowe. Poniżej obrazek bez resamplowania 1:1 i
    przycięty aby za dużo nie zajmował. Resamplowanie zawsze zmienia kolory
    pikseli - bo na tej zasadzie działa. Dlatego w jednej partii obrazka,
    podobny element może mieć nieco inny kolor.

    https://drive.google.com/file/d/10rLDVPFW0ixGErmtTF-
    mxJ45S-wiohpS/view?usp=sharing

    Lewy ARW był mój.

    Tu się baw porównywanie pikseli. Kłopot polega na tym, że obrazuję
    porównanie abyś zerknął i zobaczył, że nic nie zostało rozjaśnione.
    Zdjęcie nie było preparowane do celów badania piksel po pikselu. Choćby
    wspomniane resamplowanie uniemożliwia takie operacje, ale i kompresja
    JPG. Ty natomiast przeprowadzasz drobiazgową kontrolę poglądowego
    zdjęcia, nie nadającego się zupełnie do tego. Potem ciągnie się flejm
    bezsensowny.

    > Ty ten obrazek zrobiles.
    > Połączyles dwa takie same, a wartosc inna - taka ciekawostka :-)

    Wcale nie - to normalne, jak napisałem wyżej. Ale fakt - dałem ciała
    pomniejszając obrazek. Poprawka - powyżej.

    > Ale to jest plik ustawien.

    O niczym innym nie mówię. Taki sam jak EXIF, IPTC, ACDSee Metadata, Sony
    Marker Notes, a także adobowy XMP czy cokolwiek innego. Wszystko ma
    strukturę albo XML, albo klucz/wartość.

    > Zobacz tu
    > https://support.d-imaging.sony.co.jp/app/imagingedge
    /en/instruction/5_1_save_as_raw.php

    I co mam tam zobaczyć? Zacytuj fragment, który mówi inaczej niż napisałem.

    > Zapewne masz racje - to zapisuje oryginalne dane plus w jakis sposob
    > zapamietane ustawienia - ale nie w postaci XML.
    > Chyba, ze skompresowany ten XML.

    Przecież dokładnie to w poprzedniej wypowiedzi napisałem. Pewnie całość
    jest kompresowana. Nie wiem - bo nie zajmuję się strukturą plików.
    Jestem jedynie ich użytkownikiem i te osadzone informacje tekstowe lub w
    formie plików zewnętrznych są dla mnie mega ważne przy przetwarzaniu
    zdjęć. Bez nich praca przypominałaby łupanie kamieni. Na pamięć wiem, co
    w nich jest i jak oddziaływają na oprogramowanie graficzne, w tym firm
    trzecich.

    > Ja tam pierwsze co robie to pliki porownuje.

    Tylko nie pomyślałeś o tym by najpierw zdekompresować informacje. Zrób
    sobie test: plik tekstowy z jednym wyrazem powtórzonym wiele razy.
    Zzipuj ten plik i popatrz czy bajty będą się powtarzać tak samo jak to
    powielone słowo :-D

    Idąc Twoim torem rozumowania: zzipowany plik wcale nie był tekstowym i
    wcale się w nim ten sam tekst nie powiela.

    > Ja tam mysle, ze jakby mial to samo zapisac, to albo by takiej
    > operacji nie bylo, albo by sie nazywala "Save a Copy".

    Nie zapisuje tego samego - jak już wspomniałem. Ale nie ingeruje w RAW w
    żaden sposób tylko w resztę zawartości pliku.

    > Ale klocic sie nie ma o co - zapisuje plik, 99% bez zmian, 1%
    > zmieniony, 1% nowych danych

    Przypuszczam, że sam mógłbyś napisać soft, który doklei do tego ARW
    Twoje metadane i też będzie otwierany przez Photoshopa, o ile będziesz
    trzymał się standardów osadzania takich danych. I co ciekawe - będzie
    spory kłopot by się do tych danych dostać. Zapewne jakaś specjalizowana
    przeglądarka będzie to potrafiła.

    > A ty nie chcesz przyjac do wiadomosci od ilus postow, ze tekstu tam
    > nie ma.

    Jest - bo to standard. Zgadza się - nie przyjmuję tego do wiadomości, co
    napisałeś. I oprogramowanie pod jakim pracuję, jest wręcz uzależnione od
    tych osadzonych tekstowych danych.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek