eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaCzy Politechnika to wyższa szkoła zawodowa, czy szkoła dająca szerokie horyzonty techniczne › Re: Czy Politechnika to wyższa szkoła zawodowa, czy szkoła dająca szerokie horyzonty techniczne
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Wed, 15 Jan 2014 00:51:25 -0800 (PST)
    Subject: Re: Czy Politechnika to wyższa szkoła zawodowa, czy szkoła dająca
    szerokie horyzonty techniczne
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 14 January 2014 23:42:52 UTC+1, Lukasz Kozicki wrote:

    > No niestety w�a�nie nikt - a to mi si� nie podoba. Jest tylko kurs
    > Autocada i to kiepsko prowadzony. Z drugiej jednak strony nic nie
    > zast�pi w�asnego do�wiadczenia, a tak jak kiedy� by�o do�� trudno o
    > materia�y edukacyjne na takie tematy - teraz mo�na ich samemu bardzo
    > du�o znale��, np. przez Youtube.

    Tutoriale na Youtubie są niezłe, na stronach producentów oprogramowania są czasem
    jeszcze lepsze, ale to jest wiedza fragmentaryczna, nieusystematyzowana.
    W ogóle, studenci mają problem z tym usystematyzowaniem. Pytałem wiele razy różnych
    studentów: co studiujesz? Kiedy padała jakaś odpowiedź, ja dalej pytałem: a co się po
    tym robi?
    -Nie wiem.
    -A co się po tym umie?
    -Nie wiem.
    To jest wielki problem. Ci ludzie idą na studia, nie wiedząc po co te studia w ogóle
    są! Uczelnia nie ma zamiaru im powiedzieć zanim tam przyjdą (choćby na stronie
    internetowej, a najlepiej robiąc kampanię informacyjną w szkołach średnich), co
    otrzymają, a czego nie otrzymają jeśli do nich po maturze się wybiorą. Ja zanim
    poszedłem na politechnikę, pojechałem na Otwarte Drzwi, na których pokazano że mają
    internet, który faktycznie wtedy był nowością, ale nikt nie raczył ani słowa
    powiedzieć czegu tu się można nauczyć i co potem w życiu robić. Jest takie zwierzę
    pod tytułem Opiekun Roku. Ja się pytam: gdzie jest napisane jakie obowiązki
    spoczywają na tym człowieku w związku z tą funkcją i ile on czasu spędza ze swoimi
    studentami, skoro oni nie wiedzą co oni tam w ogóle robią? Mój opiekun roku głównie
    trudnił się unikaniem nas na korytarzach. Tymczasem w wojsku, na kompanii jest
    sierżant, który doskonale robi swoją robotę, a jak nie robi to ma bęcki.
    Następny problem to sztywny program. O obieralnych przedmiotach już pisałem, ale
    problem jest szerszy. Jak myślisz, czy to dobrze jeśli ten sam program jest
    realizowany na człowieku który chce być naukowcem i jednocześnie na drugim, który
    chce projektować łożyska z kulkami 2-3mm? Czy tam w ogóle jest ktoś kto ten program w
    jakikolwiek sposób planuje, czy to tylko przypadkowy zbiór jakichś przedmiotów które
    akurat dziekan i rada wydziału mają w szufladzie? No tak, ale skoro ci studenci i tak
    nie wiedzą po co tu przyszli, to po co się wysilać z układaniem jakiegoś świetnego
    programu studiów...

    Kiedyś były egzaminy wstępne. Teraz jest jeszcze gorzej, ale nawet tamte egzaminy
    były kompletną bzdurą. To była powtórna matura. A skąd niby ma być wiadomo czy mamy
    do czynienia z przyszłym naukowcem, czy projektantem łożysk z kulkami 2-3mm, jeśli go
    o to nie spytamy, tylko sprawdzimy jak on ładnie znalazł miejsce zerowe wielomianu?
    Bo przyjęliśmy zasadę że nabieramy na pierwszy semestr 1000, a dyplom dajemy pięciu?
    A czemu nie weźmiemy dziesięciu, tyle że takich którzy rzeczywiście mają szanse być
    dobrymi inżynierami, a nie mistrzami świata w znajdowaniu miejsc zerowych
    wielomianów? Odwiedziłem kiedyś WIT, taką małą uczelnię w New Forest w Anglii. Tam
    się snuło kilku młodych ludzi. Spytałem: to wszyscy wsi studenci? Odpowiedź: tak, ale
    myślisz że tak łatwo było ich znaleźć? To są diamenty, tylko my ich tu szlifujemy. W
    poównaniu z tamtym, polskie politechniki niczego nie szlifują, one kopią po dupach i
    patrzą kto ile wytrzyma.

    Konrad