  • Data: 2014-05-13 18:45:49
    Temat: Re: Czary mary z pralką
    Od: Maciek <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > Bardziej prawdopodobne wydaje mi się przebicie, na przykład przy jednym
    > końcu grzałki. Po zamianie fazy z neutralnym płynie dużo większy prąd do
    > masy.

    Ewentualnie cieknie woda, połączenia zielenieją i to jest właśnie to
    przebicie na jednym końcu grzałki, czy innego elementu.
    To jedna możliwość a druga, to przebicie kondensatora w filtrze
    przeciwzakłóceniowym, bądź np. warystora na płycie procesora. Jeżeli
    przebity jest kondensator włączony między N i PE, to może ale nie musi
    reagować różnicówka (jeżeli jest w instalacji), nadprądowy nie
    zareaguje. Po zamianie przy pomocy przedłużacza przewodów, przebicie
    znajduje się między L i PE z wiadomym efektem.
    Jakiś czas temu w sklepie wyśmiewał mnie jeden z klientów (ja również
    byłem kupującym) za wyjmowanie wtyczki od pralki po praniu. Trochę
    później przytrafiła mi się dosłownie eksplozja filtra, zamontowanego
    przed wyłącznikiem pralki. Gdybym nie wyłączał, to po powrocie do domu
    zastałbym ciemność i zaczynałbym od szukania przyczyny zwarcia w
    instalacji. Pralka Amica z procesorem.
    Krótko mówiąc kolega Staszek musi dokładnie przetrzepać pralkę. Bardzo
    pomocne są jakieś mierniki instalacji elektrycznych, pozwalające na
    pomiar wyższym napięciem (np. 250V), czy nie ma przebić. Zwykły
    multimetr "pikacz" daje niskie napięcie i wykryje tylko brutalne,
    metaliczne zwarcie na stałe.
    Maciek