  • Data: 2009-04-12 13:26:34
    Temat: Re: Co lepiej do domku - TN-C-S czy TT?
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com> napisał w
    wiadomości news:grr7oc$on7$1@atlantis.news.neostrada.pl...

> [...]
    > elektryczne będą pracowały nadal, bo obwód będzie miał domknięcie przez
    > uziom domku i uziom podstacji. Jeśli więc by się okazało, że to jedyny dom
    > we wsi, który ma uziemienie punktu rozdziału, to cała wieś miała by
    > zamknięcie obwodu przez uziom domku, co prawdopodobnie skończyłoby się
    > upaleniem przewodu, a w najgorszym razie pożarem instalacji w domku.
    > Ponadto, jak mi zwrócił uwagę jeden elektryk, jeśli uziom byłby nie pod
    > domem tylko przy ścianie domu, to powstaje jeszcze ryzyko porażenia
    > krokowego np. w przypadku podlewania ogródka na bosaka.

    1. Mało prawdopodobne że jedyny dom we wsi. Idź do ZE i zapytaj oni wiedzą
    jak gdzie jest.
    2. Upalenie jeśli nastapi to przy zaciskach które nie są w domu lecz w
    skrzynce na ścianie zewnętrznej lub skrzynce wolnostojącej w ogrodzeniu lub
    wiszącej na słupie (jak np. u mnie) więc ryzyko pożaru zerowe.
    3. Nie ważne gdzie jest uziom, ważne że jest zakopany i musi być zakopany
    na tyle głęboko aby zawsze miał "mokro".
    4. Jak już upali się PEN to napewno to zauważysz, bo wzrośnie gwałtownie
    napięcie o 20-100V i z urządzeń poleci dym po kilkunastu
    sekndach. Czy na podstacjach nie ma przypadkiem zabezpieczenia i na wypadek
    upalenia PEN taki linia jest wyłączana automatycznie.
    Czy nie można takiego zabezpieczenia zastosować u siebie ? i odłączyć
    odbiorniki na czas? PEN napewno dołączać nie wolno.
    Wyraźnie zakazuje się przerywania PEN.

    > Ponieważ tak źle i tak niedobrze, to zastanawiam się nad instalacją TT.
    Jeżeli ZE wymaga w tqojej okolicy TN C S to raczej nikt nie dokona odbioru
    instalacji TT w twoim domu.

    Marek