  • 1. Data: 2009-04-11 23:03:46
    Temat: Co lepiej do domku - TN-C-S czy TT?
    Od: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>

    Witam,

    chodzi mi o instalację elektryczną w domku jednorodzinnym budowanym na
    wsi, tzn. zasilanie napowietrzne 4-przewodowe (TN-C). W domku rzecz
    jasna musi być instalacja 5-przewodowa, więc klasyczny problem jest z
    punktem rozdziału PEN na PE i N.

    Polska Norma w TN-C-S nie nakazuje uziemiać tego punktu ani też nie
    zabrania. W związku z tym są dwie możliwości:
    1. nie uziemiać
    2. uziemiać

    Ad. 1. Nie uziemianie punktu rozdziału powoduje, że jeśli przewód PEN
    się gdzieś upali, to faza pojawi się na wszystkich obudowach urządzeń w
    domu i nie będzie jak tego wyłączyć, bo przepisy zabraniają stosowania
    wyłączników na przewodzie PE. Taki układ jest równie niebezpieczny jak
    układ TN-C.

    Ad. 2. Uziemianie punktu rozdziału daje nam bezpieczeństwo instalacji
    jak w TN-S, bo choćby nie wiem co się stało, na obudowach będzie ziemia.
    Ale są inne efekty towarzyszące, np. jeśli upali się PEN, to urządzenia
    elektryczne będą pracowały nadal, bo obwód będzie miał domknięcie przez
    uziom domku i uziom podstacji. Jeśli więc by się okazało, że to jedyny
    dom we wsi, który ma uziemienie punktu rozdziału, to cała wieś miała by
    zamknięcie obwodu przez uziom domku, co prawdopodobnie skończyłoby się
    upaleniem przewodu, a w najgorszym razie pożarem instalacji w domku.
    Ponadto, jak mi zwrócił uwagę jeden elektryk, jeśli uziom byłby nie pod
    domem tylko przy ścianie domu, to powstaje jeszcze ryzyko porażenia
    krokowego np. w przypadku podlewania ogródka na bosaka.

    Ponieważ tak źle i tak niedobrze, to zastanawiam się nad instalacją TT.
    Niech PEN z sieci będzie podłączony tylko do N w domu, a PE uziemione
    indywidualnie bez połączenia z siecią. Wiem, że można przekonać Zakład
    Energetyczny, żeby dał zgodę na taką instalację, ale nie wiem, czy ona
    też nie kryje w sobie jakichś niespodzianek. Chętnie poczytam uwagi
    Kolegów w tej sprawie. Zdaje się, że różnicówki do TT są inne niż do
    TN-S, prawda to?

  • 2. Data: 2009-04-12 05:50:36
    Temat: Re: Co lepiej do domku - TN-C-S czy TT?
    Od: "Ryjek" <p...@c...pl>

    Ale norma mówi o głównej szynie uziemiającej, która musi byc w budynku.
    Istotne jest więc dobre uziemienie poprzez szyne uziemiającą przewodów PE.
    Co do zasadniczego pytania zdecydowanie skuteczniejszy jest układ TN-C.
    Oczywiście pamiętasz o różnicówkach.

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com> napisał w
    wiadomości news:grr7oc$on7$1@atlantis.news.neostrada.pl...

  • 3. Data: 2009-04-12 08:26:35
    Od: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>

    Ryjek pisze:
    > Ale norma mówi o głównej szynie uziemiającej, która musi byc w budynku.
    > Istotne jest więc dobre uziemienie poprzez szyne uziemiającą przewodów PE.

    Podłączenia PE nie kwestionuję. Moje pytanie dotyczyło, czy mam
    podłączyć kabel PEN z sieci do szyny uziemiającej i tym samym stworzyć
    instalację TN-C-S z uziemionym punktem rozdziału (prawie jak TN-S) czy
    nie podłączać i mieć instalację TT.

    > Co do zasadniczego pytania zdecydowanie skuteczniejszy jest układ TN-C.

    Innego zdania są tysiące ofiar powstałych w skutek awarii instalacji
    TN-C. Przepisy zabraniają stosowania TN-C w domu! To, że TN-C jest na
    słupach wynika z oszczędności - nikt nie będzie ciągnął pięciu
    przewodów, gdy może dać cztery, ale w domu trzeba z TN-C zrobić albo
    TN-C-S albo TT i pytam które rozwiązanie jest lepsze.

    > Oczywiście pamiętasz o różnicówkach.

    Oczywiście.

  • 4. Data: 2009-04-12 09:14:07
    Od: AS <a...@w...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    > przewodów, gdy może dać cztery, ale w domu trzeba z TN-C zrobić albo
    > TN-C-S albo TT i pytam które rozwiązanie jest lepsze.

    Ja tam wolę jak przewód neutralny, ma potencjał lokalnej ziemi, więc na
    pewno punkt rozdziału połączyłbym z szyną uziemiającą.
    TN-C było skuteczniejsze (powodowało szybsze wyłączenie obwodu - chyba
    że się uszkodziło) w czasach gdy o różnicówkach nikt nie myślał i tylko
    pod warunkiem prawidłowego wykonania instalacji gwarantującej trwałe
    (nie aluminiowe i nie mostek z osobnego kawałka przewodu) połączenie z
    przewodem PEN i zastosowaniu bezpieczników o takiej wartości nominalnej,
    by w przypadku przebicia do uziemionej obudowy odbiornika one a nie
    instalacja ulegały przepaleniu. Ale to już historia rodem z PRLu.
    Pozdrawiam

    AS

  • 5. Data: 2009-04-12 09:33:40
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Tomasz Wójtowicz wrote:
> [...]
    >
    > Polska Norma w TN-C-S nie nakazuje uziemiać tego punktu ani też nie
    > zabrania. W związku z tym są dwie możliwości:

    Pkt 2. masz bezpieczeństwo dla instalacji i siebie, raz że nie pojawi ci
    się siła na urządzeniu 230V dwa wszystko masz na poziomie ziemi, i do
    tego podłącz wewnętrzne wyrównanie poziomów czyli np:wszystkie metalowe
    rurki, i łączysz to z odgromówką. Jedna wspólna masa wyrównawcza.
    --
    -----
    Pozdr

  • 6. Data: 2009-04-12 09:39:45
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com> napisał w
    wiadomości news:grs8nm$7eu$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > przewodów, gdy może dać cztery, ale w domu trzeba z TN-C zrobić albo
    > TN-C-S albo TT i pytam które rozwiązanie jest lepsze.

    Zasadniczo musisz zrobić taki układ, jaki będziesz miał narzucony w umowie z
    ZE i niemal na 100% będzie to TN-S.

    J.

  • 7. Data: 2009-04-12 13:26:34
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]

    > domem tylko przy ścianie domu, to powstaje jeszcze ryzyko porażenia
    > krokowego np. w przypadku podlewania ogródka na bosaka.

    1. Mało prawdopodobne że jedyny dom we wsi. Idź do ZE i zapytaj oni wiedzą
    jak gdzie jest.
    2. Upalenie jeśli nastapi to przy zaciskach które nie są w domu lecz w
    skrzynce na ścianie zewnętrznej lub skrzynce wolnostojącej w ogrodzeniu lub
    wiszącej na słupie (jak np. u mnie) więc ryzyko pożaru zerowe.
    3. Nie ważne gdzie jest uziom, ważne że jest zakopany i musi być zakopany
    na tyle głęboko aby zawsze miał "mokro".
    4. Jak już upali się PEN to napewno to zauważysz, bo wzrośnie gwałtownie
    napięcie o 20-100V i z urządzeń poleci dym po kilkunastu
    sekndach. Czy na podstacjach nie ma przypadkiem zabezpieczenia i na wypadek
    upalenia PEN taki linia jest wyłączana automatycznie.
    Czy nie można takiego zabezpieczenia zastosować u siebie ? i odłączyć
    odbiorniki na czas? PEN napewno dołączać nie wolno.
    Wyraźnie zakazuje się przerywania PEN.

    > Ponieważ tak źle i tak niedobrze, to zastanawiam się nad instalacją TT.
    Jeżeli ZE wymaga w tqojej okolicy TN C S to raczej nikt nie dokona odbioru
    instalacji TT w twoim domu.

    Marek

  • 8. Data: 2009-04-12 13:54:05
    Od: "Ryjek" <p...@c...pl>

    W mojej odpowiedzi miał byc oczywiście TN-S (palcówka).
    Co do TT - tylko pozornie ziemia ma potencjał róny 0.
    W rzeczywistości np. w czasie wyładowań, przepięć, prądów błądzących itp.
    ten potencjał jest różny.
    Najważniejsze z punktu widzenia bezpieczeństwa jest zapewnienie aby w żadnym
    pomieszczeniu nie powstała róznica potencjałów. wszelkie urządzenia na
    których obudowie może pojawic się potencjał są podłączane do przewodu PE.
    Natomiast różnicówka zabezpiecza przed "upływem" prądu z przewodów fazowych
    i zera (N).
    Przy prawidłowym wykonaniu zarówno instalacje TT jak i TN-S sa bezpieczne.
    Natomiast wykonanie instalacji TN-S jest z reguły tańsze.

  • 9. Data: 2009-04-12 18:44:06
    Od: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>

    Jarek P. pisze:

    > Zasadniczo musisz zrobić taki układ, jaki będziesz miał narzucony w
    > umowie z ZE i niemal na 100% będzie to TN-S.

    Na pewno nie. Układ TN-S wymaga wyprowadzenia 5 przewodów z podstacji.
    Przejedź się na dowolną wieś i zobacz co jest na słupach - są 4 przewody
    - 3 fazy i PEN. Z punktu widzenia teorii jest to układ TN-C, ale w domu
    stosować go nie wolno. W zależności od połączenia z domową siecią
    5-przewodową dostajemy TN-C-S albo TT. Ale układ TN-C-S można wykonać na
    dwa sposoby - z uziemionym punktem rozdziału lub bez, bo Polska Norma
    tego nie narzuca. Czyli razem trzy możliwości podłączenia. Oczywiście,
    że najprawdopodobniej ostatnie słowo w tym względzie będzie miał Zakład
    Energetyczny, tylko wyprzedzająco zastanawiam się, co ZE może wymyślić.

  • 10. Data: 2009-04-12 19:03:57
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Ryjek <p...@c...pl> wrote:
    > W mojej odpowiedzi miał byc oczywiście TN-S (palcówka).
    [...]
    > bezpieczne. Natomiast wykonanie instalacji TN-S jest z reguły
    > tańsze.
    > Użytkownik "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> napisał w
    > wiadomości

    OK, ale jedna prośba: możesz odpisywać w sposób zgodny z ogólnie
    przyjętymi zasadami? Pod cytatem przyciętym do istotnego minimum?

    J.