eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingAlgorytm komponowania myzyki › Re: Algorytm komponowania myzyki
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!.POSTED!not-for-mail
    From: Vax <...@i...nie.ma>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Algorytm komponowania myzyki
    Date: Thu, 04 Apr 2013 13:38:38 +0200
    Organization: ICM, Uniwersytet Warszawski
    Lines: 46
    Message-ID: <kjjomu$34p$1@news.icm.edu.pl>
    References: <kjc1np$m3f$1@node2.news.atman.pl>
    <5...@g...com>
    <kjhf3j$as9$1@news.icm.edu.pl> <kjhpfp$8hn$1@node2.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: 89-76-168-76.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.icm.edu.pl 1365075486 3225 89.76.168.76 (4 Apr 2013 11:38:06 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...icm.edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 4 Apr 2013 11:38:06 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:16.0) Gecko/20121026
    Thunderbird/16.0.2
    In-Reply-To: <kjhpfp$8hn$1@node2.news.atman.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:202444
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2013-04-03 19:39, Edek Pienkowski pisze:

    > W praktyce odtwarzanie tych dźwięków dzisiaj wymaga głosu ludzkiego.
    > Z instrumentów jakie posiadam ich się nie wydobędzie. Nawet trudno
    > byłoby stworzyć taki instrument, bo wszystkie narzędzia, cyfrowe i
    > nie w tym słuch reagują na półtony.

    Dowolny instrument smyczkowy (bezprogowy), gitara bezprogowa, trąbki etc.
    Zagrasz każdą skalę, ale w głowie już "siedzi" ta dwunastka i odstępstwa
    mimowolnie koryguje uznając za "fałsz".

    > Dźwięk opiera się na rezonansie i złożeniach. Fortepian gra nie tylko
    > uderzaną struną lub 2-3 strunami ale też wszystkimi pozostałymi
    > poprzez rezonans. Między innymi dlatego właśnie ta skala jest w pewnym
    > sensie naturalna matematycznie, lub jak kto woli fizycznie. Różne
    > współbrzmienia i ich koloryt zależą od "gryzienia" się polegającego
    > na wolniejszych rezonansach modulujących amplitudę od tych bardziej
    > foremnych (powiedzmy, tak w wielkim uproszczeniu).

    Dlatego zaproponowałem podstawę 15, podzielność przez 3 jak w 12 oraz
    przez 5 (no właśnie, jak by brzmiał taki akord?).

    >> Ale może by tak wykorzystać skalę np. 15 stopniową?
    >> Czyli kolejnym "klawiszom" instrumentu przyporządkować częstotliwości z
    >> ilorazem nie 2^-12 ale 2^-15? Kilka akordów nawet było by wspólnych.
    >> Pytanie tylko, czy dało by się stworzyć jakąś melodię która nie wydała
    >> by się "niemiłosiernym fałszowaniem" a wykorzystywała inne, niż wspólne
    >> obu gamom dźwięki?
    >
    > Na pewno w dobie muzyki elektronicznej ktoś próbował.

    Jakieś doniesienia czytałem, ale to, co dane mi było odsłuchać swą
    "awangardowością" przesłoniło czysty odbiór samej skali. Niestety.


    >> Ktoś się podejmie zadania, by np. klawiatura zaczęła z karty muzycznej
    >> wydobywać dźwięki o takich niestandardowych częstotliwościach i ew.
    >> spróbuje coś "skomponować"? W sumie trochę jestem ciekaw, czy na
    >> 12-tonalność jesteśmy zaprogramowani "genetycznie", czy tylko kulturowo.
    >
    > Nie podejmuję się, ale dołączam. Stawiam, że kulturowo.

    dla mnie jest podejrzana ta powszechna 12-tka, chyba, że faktycznie
    wynika ona jedynie z relatywnie dużej liczby naturalnych dzielników i
    jej wybór (lub 24 w niektórych kręgach) narzucał się w sposób oczywisty
    każdemu, nawet "półdzikiemu" muzykowi.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: