eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingAlgorytm komponowania myzyki › Re: Algorytm komponowania myzyki
  • Data: 2013-04-05 12:05:01
    Temat: Re: Algorytm komponowania myzyki
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 04/04/2013 12:43, Vax wrote:
    > W dniu 2013-04-04 10:21, Andrzej Jarzabek pisze:
    >>>
    >>> A ja nieco z innej beczki.
    >>> "W skrócie", to wygląda to tak, że w skali równomiernie temperowanej
    >>> kolejne dźwięki mają częstotliwość poprzedniego dźwięku wymnożoną przez
    >>> pierwiastek dwunastego stopnia z dwóch. Poza pewnymi egzotycznymi
    >>> skalami, gdzie pełna gama składa się nie z 12 ale 24 tonów. W każdej
    >>> (chyba?) kulturze.
    >>
    >> Chyba nie. Zresztą nawet w zachodniej kulturze równomierne temperowanie
    >> stosowane jest od 16-17 wieku.
    >
    > uogólnienie tyczyło podziału na 12, nie temperowaniu lub jego braku, to
    > wymusiły instrumenty klawiszowe, harfy, cymbały i generalnie wszystko,
    > co musiało być nastrojone raz a grać i brzmieć jako tako w rozmaitych
    > tonacjach.

    No więc właśnie wcale nie musiało. Po prostu godzono się z tym, że
    niektóre interwały w niektórych tonacjach nie będą brzmiały dobrze - i
    unikano ich.

    Zresztą chyba nie chcesz powiedzieć, że instrumenty klawiszowe i w
    szczwególności ich układ klawiatury to sprawa ponadkulturowa i
    ponadczasowa, czy wręcz zakodowana genetycznie? Z kolei przecież cymbały
    czy inne metalofony można przecież stroić do dowolnej ilości dźwięków w
    oktawie - wcale niekoniecznie musi być ich 12.

    >> Ale jak najbardziej używane były 19- i 31-stopniowe stroje równomiernie
    >> temperowane.
    >
    > Rad bym posłuchać jakieś _melodii_ miast awangardowego hałasu -
    > dysponujesz linkiem? Nie, że takie skale były, bo to i w wiki
    > znajdziesz, ale do jakiejś melodii nie dającej się odegrać na
    > fortepianie z powodu choćby stosowania owej 19-stopniowej skali?

    W renesansowej muzyce używano takich strojów, nie wiem na ile uważasz to
    za "awangardowy hałas". Druga sprawa jest taka, że akurat dla 19-tonowej
    skali wszystkie dźwięki mają swoje odpowiedniki w normalnej 12-tonowej,
    tylko że faktyczne interwały są nieco inne i np. C z krzyżykiem to inny
    dźwięk niż D z bemolem (co nawiasem mówiąc było również prawdą w
    nierównomiernie temperowanych "naturalnch" strojach opartych o czyste
    interwały). Więc teoretycznie da się zagrać różne rzeczy, tylko będą
    nieco inaczej brzmiały, a w muzyce z tamtej epoki raczej też nie
    będziesz miał eksponowania różnicy między Cis a Des, bo są to dźwięki z
    różnych tonacji. Ale żeby nie było, to proszę bardzo, kompozycja z 16
    wieku na specjalnie skonstruowany instrument klawiszowy:
    http://www.youtube.com/watch?v=wT6-Ndx1EbM

    Można też znaleźć przeróbki utworów na ten strój z innych eopk:
    http://www.youtube.com/watch?v=PQoDMIUoWho
    http://www.youtube.com/watch?v=JDHy-2m3WHI

    A nawet współczesną muzykę na twój 15-tonowy strój:
    http://www.youtube.com/watch?v=YJQsR-Z5aDc

    Nie wiem jak z awangardowością, ale jak dla mnie nie brzmi to
    szczególnie hałaśliwie.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: