  • Data: 2013-04-05 17:45:20
    Temat: Re: Algorytm komponowania myzyki
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 05/04/2013 14:02, Vax wrote:

    > no to chyba masz do skorygowania:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Klasyczna_muzyka_indyjs
    ka

    > ...takie głupoty tam piszą, że aż strach, gdyby nie Ty, dalej bym w to
    > wierzył.

    Może w tym przypadku źle to napisałem i prawda jest trochę pośrodku -
    nie znam się jakoś dobrze na muzyce indyjskiej i wygląda na to, że w
    nowszym okresie faktycznie korzysta się z 12-tonowej skali, tylko że jak
    tam piszą - nie równomiernie temperowanej, a opartej na naturalnych
    kwartach i kwintach.

    > Z innych (pewnie też nie tak światłych jak Ty) źródeł pamiętam o skali
    > 24-tonowej, która poza "naszymi" dźwiękami operuje także ćwierćtonami, o
    > czym już chyba wcześniej napomknąłem. Rozumiem, że to też bzdura?

    To raczej współczesny wynalazek. Arabska muzyka ma 24-tonową skalę, ale
    nie równomiernie temperowaną tylko znowu opartą na stroju naturalnym.

    > Rad bym coś więcej o tym poczytać, bo wiesz, uznając Twój Autorytet
    > narażam się na "sprostowanie" następnego Znawcy, nie może dziwić zatem
    > ma chęć do zapoznania się z możliwie dużą liczbą "punktów widzenia",
    > przeanalizowaniu "materiału dowodowego" i wyrobienia sobie własnego zdania.

    Bynajmniej nie uznawaj mojego autorytetu - nie mam takowego i nawet
    lektur polecać nie będę. Ogólnie temat jest dosyć szeroki, jeśli brać
    pod uwagę muzykę wszystkich kultur świata, ale akurat powiedzmy
    12-tonową skalę (nierównomiernie temperowaną) można wyjaśnić bardzo
    prosto: naturalnie dobrze współbrzmiącym interwałem jest
    czysta/naturalna kwinta, która ma częstotliwość 1.5 raza częstotliwości
    podstawowej - z oczywistych względów, ale też dlatego, że struny i różne
    inne oscylatory mają tendencję do wibrowania w częstotliwościach
    będących wielokrotnością podstawowej. 2-krotna to oktawa, 4-krotna to
    dwie oktawy, powyżej tego już efekt jest słaby, natomiast 3-ktorna
    częstotliwość podstawowa to to samo co 2-krotna częstotliwość kwinty.
    Tak więc kolejne dźwięki można uzyskiwać przez podniesienie poprzedniego
    o kwintę. Powtarzając tę czynność 12 razy otrzymamy dźwięk o
    częstotliwości ok 129.75 bazowej - po obniżeniu o 7 oktaw ok 1% różnicy
    od częstotliwości bazowej. Różnica jest zbyt mała dla ludzkiego ucha,
    dlatego zakłada się, że w tym momencie cykl się domyka i kolejnym
    dźwiękiem będzie bazowe "A", "C" czy co tam od czego się zaczęło -
    ostatnia kwinta jest trochę mniejsza i nieczysta. Jak się kombinuje w
    ten sposób, to wychodzi 12 tonów, ale jest to oczywiście tylko jeden z
    wielu możliwych sposobów kombinowania.