eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingJakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 2

  • 1. Data: 2024-02-03 05:51:13
    Temat: Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
    Od: Jacek Marcin Jaworski <j...@a...pl>

    Dzień dobry! (Mimo, że do świtu jeszcze prawie 2,5godz.)

    Problem jaki teraz chcę poruszyć to programowanie w C++ programów
    opartych o wtyczki. Tylko trik polega na tym, że są to programy
    zdarzeniowe czyli używające biblioteki takiej jak Qt.

    Model programu mam prosty i logiczny:
    Logiki prog.->Narzędzia prog.->Bibl. własne->Bibl. obce

    To co dla mnie jest kluczowe, to możliwość rozszerzania logik o wtyczki.
    Problem jaki tu występuje, to hazard wynikający z przechodzenia zdarzeń
    przez pętlę zdarzeń, która ma to do siebie że nie gwarantuje kiedy
    zdarzenie będzie obsłużone. Dlatego wygodny mechanizm sygnał->slot w
    przypadku wtyczek odpada (bo program staje się nieprzewidywalny).

    W klasycznym ujęciu problem jest rozwiązywany banalnie: przez tablice
    wsk. do f. (np. "tablice przerwań programowych" w M$ DOS).
    Tylko, że w C++ nie mamy dostępu do tablic f. wirtualnych.

    Jednak można sobie zdefiniować tablice f. C jako f. zwrotnych z góry
    określoną sygnaturą i je wywoływać z wtyczek. Wadą jest to, że styk
    miedzy prog. a wtyczką oparty jest nie na obiektach tylko na czystych f.
    C (co oznacza konieczność użycia globalnych zm. we wtyczkach).
    W tym przypadku do każdej logiki należało by dodać po jednej tablicy
    tych f. C na każde przewidziane działanie wtyczek.

    Z drugiej strony są szablony:
    Można sobie wyobrazić tablicę obiektów pewnego szablonu (sygnatury f.).
    I te obiekty mogą mieć albo wsk. do f. C albo wsk. do o. i f. (zgodnej z
    sygnaturą). Tu należy zadbać jedynie o prawidłowe sygnatury f. i
    operator porównania który jest konieczny dla f. tablicy removeAll().
    To rozwiązanie jest dużo bardziej odlotowe od prostych tablic z f. C,
    ale ma tą zaletę, że było by obiektowo i bez zm. globalnych we wtyczkach.

    Pyt. są takie:
    1. Czy macie jakieś inne pomysły na wywołania zwrotne z prog. do wtyczek?
    2. Jak wasze prawdziwe prog. korzystają z wtyczek?
    3. Jakbyście pisali nowy prog. oparty o wtyczki to które rozw. byście
    wybrali?

    Miłej sob. i nie.!
    Jacek Marcin Jaworski


  • 2. Data: 2024-02-03 17:23:31
    Temat: Re: Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/02/2024 05:51, Jacek Marcin Jaworski wrote:
    > 1. Czy macie jakieś inne pomysły na wywołania zwrotne z prog. do wtyczek?

    boost::signals.

    Albo 100% wirtualne interfejsy.

    Albo najlepiej oba.

    > 3. Jakbyście pisali nowy prog. oparty o wtyczki to które rozw. byście
    > wybrali?

    To zbyt ogólne pytanie.

    Zastanów się najpierw dlaczego w ogóle wtyczki znajdują się na ścieżce
    eventów Qt i po co im widzieć jakieś Qt. Może nie powinny mieć o tym
    pojęcia.

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: