    From: "Cavallino" <c...@k...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: A2 za 13 PLN na bramce od jutra
    Date: Tue, 4 Jan 2011 11:24:11 +0100

    Użytkownik "Arek" <a...@a...pl> napisał w wiadomości news:

    > Czyli przychodzi kapitalista z zasobnym portfelem i dyktuje warunki

    A kto ma dyktować?
    Jego kasa, jego biznes, jego decyzja.
    Jak zaproponuje za mało, to nie znajdzie chętnych.
    Jeśli znajduje - to znaczy, że zaproponował wystarczająco.
    Na właśnie polega ustalanie cen przez rynek.

    Urzędas powinien móc dopłacić do pensji, jeśli uważa że pracownik dostaje za
    mało.
    Ale ze swojej kasy, a nie z publicznej.

    > Wspomniana Norwegia zanim dokopała się bogatych złóż ropy, wypracowała
    > mechanizmy pozwalające im całkiem nieźle funkcjonować.

    Jakie znasz firmy, które produkują cokolwiek w Norwegii (pomijając surowce)?

    >Więc czy to źle działa to ciężko mi ocenić.

    Ale możesz ocenić na przykładzie innych państw, gdzie płaca była za wysoka.
    Np. Irlandii.

    > Wspomniany "buras" owszem potrafi liczyć, wyliczy aby jak najmniej
    > zapłacić i jak najwięcej zarobić a zysk wyprowadzić tam gdzie zapłaci
    > mniejszy podatek.

    Jego prawo.

    >Jaka korzyść z tego dla reszty społeczeństwa?

    Że ta kasa którą zapłacił pracownikom zostaje w danym kraju, a nie wędruje
    na Ukrainę czy do Chin.
    A państwo nie musi pracownikom płacić zasiłku dla bezrobotnych.

    > Weź jako przykład takie Tesco czy inne podobne działające u nas sieci.
    > Zarobki głodowe

    A jednak ludzie pracują.
    Co oznacza, że lepszych warunków na rynku nie ma.

    > Ewentualnie, "buras" płacący realne stawki zarobi mniej, ale i tak zarobi,
    > bowiem bogatsze społeczeństwo to lepszy rynek.

    Nie zarobi, bo wykończy go import tańszych produktów z miejsc gdzie
    produkuje się taniej.

    > Lepsza dla Polaka będzie praca za podobną stawkę jak Norweg.

    I żeby był zdrowy, młody, piękny i bogaty.