  • 121. Data: 2009-08-02 14:52:07
    Temat: Re: 35 L dla amatora ?
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-08-02 13:28:39 +0200, dominik <n...@d...kei.pl> said:

    > Mechanika jest bardzo upierdliwa w tym procesie, ale zrobienie byle
    > sprzęgiełka nie wymaga takiego nakładu ludzi ani takiej wielkiej pracy
    > całego zespołu.
    > I mylisz się, że tak trudno i takie to niemożliwe. Widziałem zakład
    > mechaniki precyzyjnej i nie był on uznawany za jakiś szczególnie
    > magiczny czy kosztowny. A Ty ile widziałeś zespołów, które tworzą tak
    > rozbudowane procesory?
    Tak. Nad jednym procesorem pracuje 50 tysięcy inżynierów, zarabiających
    po 50 tysięcy dolarów przez pięć lat.
    Przestań.
    Czas zawsze był wyznacznikiem kosztów i jego głównym składnikiem.
    jeżeli można wprowadzić na rynek co pół roku nową elektroniczną
    konstrukcję to nie chrzań mi, że jest ona tak kosztowna. Ona musi się
    zamortyzować w bardzo krótkim czasie.

    > A czemu ma nie wkładać tego nowego co już ma?;
    Podobno jest to strasznie drogie, więc powinien wkładać te stare, co
    się jeszcze nie zamortyzowały. Skoro ten sam procesor siedzi i w
    puszcze za 500 dolców i za 2000, to chyba nie jest on jakiś szczególnie
    drogi. Chyba w tej drogiej jakiś inne czynniki powodują jej wysoką
    cenę. Wielkość produkcji, użyte materiały, miejsce, w którym się to
    robi.

    > Canonowi jaki innym zależy przede wszystkim na konkurencyjności, a
    > użytkownikom na cenie. Jak do 500D doczepić cenę z jedynki to nikt go
    > nie kupi.
    Ale chyba nie zakładasz, że Canon dotuje 500D, a zarabia na 1D.
    Jeżeli już to jest odwrotnie. Zarabia na 500D, a dotuje 1D. Podkreślam
    jeśli już. Choć przypuszczam, że na 1D też nieźle zarabia. jednostkowo
    pewnie więcej niż na 500D.

    > Canon wkłada więc to co ma. Przy tańszych puszkach i tak zarobi więcej,
    > bo zrobi to przede wszystkim ilość sprzedanych egzemplarzy. Z jednym
    > procesorem jest kilka puszek, masa kompaktów i podobne.
    I to świadczy tylko o tym, że te bebechy są tanie jak barszcz. Drogie
    jest co innego. Niestety upierasz się, że kosmicznie droga jest
    elektronika. Więc pytam jak droga, skoro siedzi w najtańszych
    aparatach. W aparatach za 200 dolców.

    > Warto jeszcze zauważyć, że z procesorami nie ma tak, że są one
    > produkowane i puszczane jako całość przy odpowiedniej normie. Procesory
    > podlegają pewnemu sortowaniu. Przykładowo procesor Cell od sony, który
    > zawiera AFAIR 32 rdzenie, z czego do konsoli trafiają procesory z
    > wyłączonym jednym rdzeniem - firma tak dzieli procesory na lepsze i
    > gorsze (mniej lub bardziej sprawne). Podobnie zdaje się robił intel
    > wyłączając cache i sprzedając jako celeron.
    Ale to świadczy tylko o tym, że ten najdroższy i najlepszy w produkcji
    kosztuje tyle samo co ten najtańszy. Skoro można go sprzedać tanio, to
    znaczy, że jego produkcja jest rzeczywiście tania. A te drogie są
    drogie tylko dla tego, żeby podnieść zyskowność całego przedsięwzięcia.

    > Skąd więc wniosek że nawet jeśli Digic IV siedzi w jednym body, to w
    > drugim nie jest to Digic IV z wyłączoną częścią, z mniejszą pamięcia
    > itd?
    No nie powiesz mi, że projektując digic IV, mniej zapłacili
    projektantom, za te które nie wyjdą w produkcji.
    Projekt i produkcja kosztuje tyle samo, jeden wyjdzie lepiej drugi
    gorzej. Ale koszt ich produkcji jest identyczny. Nie wywala się tych
    gorszych tylko pcha do taniej puszki i zapewne też nie dopłaca do tego.

    > A to jest już zupełnie inna sprawa.
    Jak inna? Mówimy o całkowitym koszcie produktu, a nie jego podzespołów.
    Tam gdzie są drogie komponenty, produkt finalny jest drogi.
    Przypomnę, że spieramy się o wzrost ceny lustrzanki z tej samej grupy
    docelowej odbiorców z dziś i przed 20-30 laty.

    > To jest zupełnie naturalny podział. Przeciętny amator nie potrzebuje
    > wytrzymałości jedynki, nie trzeba mu też ciężkiego korpusu, skoro
    > będzie on dla niego równie wytrzymały i dobry, potrzebuje jednak
    > niskiej ceny.
    I przeciętny amator kupował 30 lat temu aparat z 250 dolarów, a teraz
    kupuje za 500. 30 lat temu otrzymywał sprzęt, który działa do dzisiaj,
    a w chwili obecnej jak mu będzie służył 10 lat to już mistrzostwo. I
    nie mówię o starzeniu się moralnym, tylko o działaniu samym w sobie.
    Dzisiaj płaci przynajmniej dwa razy więcej, za coś co w najlepszym
    razie będzie działać trzy razy krócej. A działać będzie krócej, ze
    względu na jakość materiałów i wykonania. Nie zaś ze względu, że mu się
    znudzi. Po prostu nie przetrzyma czasu.

    > Coś się uparł, że kiedyś były lepsze? Masz na to jakieś konkretne
    > dowody czy tak sobie po prostu głupoty wygadujesz?
    Nie napisałem że kiedyś były lepsze, tylko, że w tanich korpusach są
    tańsze, a to znaczna różnica.
    Prosta sprawa. Całkowicie mechaniczna migawka, zębatki, opóźniacze itp.
    Elektroniczna, niby taka sama, a elementem wykonawczym jest jedna cewka
    i układ sterujący czasem. Co jest tańsze w produkcji? Zegarek z
    pierdylinem kółek, sprężynek itd, czy taki z cewką i kwarcem?

    > IMHO producenci deko inaczej dzisiaj ustawiają migawki, za to oszukują
    > w iso, ale to nie jest ta kwestia. Ty twierdzisz, że migawki napewno
    > nie są lepsze, to czy możesz to łaskawie udowodnić?
    Sam to właśnie teraz napisałeś. Migawki nie są lepsze bo łatwiej jest
    zmienić na drodze programowej ISO, niż wykonać czas 1/250s z
    dokładnością do 2%. Po co ma działać jak szwajcarski zegarek?
    Wystarczy, że zadziała jak chiński kwarcak. Tu są różnice.
    Ale sorry to Ty napisałeś, ja tylko rozwinąłem.

    > No przyczepił się jednego archiwalnego aparatu.
    > A pomysł chyba miał służyć x-sync.
    Za chwilę dostaniesz matematyczne wyliczenia, ale to za chwilę.

    > Pojawiło się wiele więcej i tańszych modeli z normalną migawką.

    > U mnie jest 1/250s.
    > Zresztą co to za dowód przez szukanie braku udoskonaleń?
    Już Ci wytłumaczę.
    Droga migawki, to 24 mm. Czas w jakim ma tę drogę pokonać to 1/250s
    (Synchro z nikona FA, F-801, i całej kupy innych).
    Zadanie na prędkość drogę i czas. Matematyka szkoła podstawowa klasa 4.
    24 * 250 = 6000 mm/s czyli 6 m/s. Taka jest szybkość migawki.
    6000 / 15,5 = 387 czyli 1/387 s. Tyle czasu ta migawka potrzebuje na
    pokonanie drogi na APS-C Nikona. Zważywszy, że jest mniejsza i lżejsza
    można jej nadać większą szybkość, więc ta 1/500 s wydaje się bez
    problemu do uzyskania, starymi metodami. W minolcie 9000 xi, były
    migawka z synchro 1/300, co daje dla APS-C 1/464 s.
    Wystarczy?

    > Projekt zawsze był oczywiście, że drogi, ale dzisiaj wymaga szczególnie
    > dużo pracy dużego zespołu. Zdaje się, że produkcja jest dzisiaj jednak
    > większa, a z pewnością jak widać potrzeba potężnych środków by zrobić
    > to porządnie.
    Czyli, kiedyś się dało zrobić porządnie za mniejsze pieniądze, a teraz
    ledwie udaje się zrobić przyzwoicie za większe.

    > Właśnie zaczynasz udowadniać, że to elektronika była droga w tych
    > aparatach, a chyba tezę miałeś inną.
    Bardzo droga elektronika w jej początkach nie powodowała takich cen
    końcowego wyrobu, z jakim mamy do czynienia przy relatywnie taniej
    elektronice dzisiaj.

    > Dawniej owszem - elektronika rodziła się w bólach, ale też i potrzeby
    > były inne. Aparat spokojnie mógł mieć kilka KB pamięci i mu to
    > wystarczało, bo używał tego do podstawowych operacji. Dzisiaj
    > zapotrzebowanie jest większe, ale aparat robi o wiele więcej.
    Tylko, że te kilka kB kosztowało znacznie więcej, niż obecnie GB, a
    dało się to zmieścić w rachunku ekonomicznym.

    > A w analogach to niby tak było? :)
    > Taka minolta miała jeden układ do sterowania obiektywem i układ ten bez
    > wielkich zmian przetrwał prawie że do ery cyfrowej. Później oczywiście
    > pewnie był tańszy.
    Wróćmy może do początku.
    Cały czas chodzi o cenę finalnego wyrobu. Który teraz nie wiedzieć
    czemu jest od 2 do nie wiadomo ile razy droższy.

    > Noi sporo pominąłeś:
    > Voigtlander, Kodak, Chinon, Contax, Konica, Fujica, Miranda, Bronica,
    > Exacta, Porst, Practica, Ricoh, Yashica, Zenit.
    Contax i Yashica to jedna firma, nawet bagnet w lustrzance mają taki sam.

    > A i to nie wszystkie. Było tego o wiele więcej. Z tych tu to Ricoh ma
    > jakiś dalmierz, yashika jakieś komapkty chyba, kodak miał jedną ciekawą
    > lustrzankę w dwóch wersjach, ale dziś wypadli niemal całkiem.
    I dzisiaj jest cała masa takich. HP, EPSON, Pentagram. Luknij na dprieviw.
    Skupmy się na tych co wyznaczali kierunki i obecnie wyznaczają. Będzie łatwiej.

    > Samsung = pentax, fuji już nie produkuje czegokolwiek z DSLR, a kiedy
    > to robili to wykorzystywali body nikona.
    No właśnie. Tych firm jest i było kilka. Kilka głównych i kilka wspomagających.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 122. Data: 2009-08-02 16:04:16
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-08-02 15:55:28 +0200, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> said:

    > Tylko, że A-1 to był korpus semi pro. Tuż za F-1. Tak jak teraz 5D, A
    > nie był modelem entry level. Takim modelem był jakiś AV-1 lub coś w tym
    > stylu.

    Ale dlaczego porównujesz modele o konstrukcji zbliżonej do budowy
    zaawansowanego ręcznego cepa? Gubisz po drodze AF, rozbudowaną
    automatykę, wbudowany transport itepe. Wiem, wiem, wwyliczenia nie
    prezentowałyby się tak druzgocząco. Jak już, to bliższe będą ostatnie
    analogi, gdzie odpowiednikiem 5D byłby EOS 3 czy inny F100. Kosztujące
    w okolicach połowy tego co topowa puszka.
    Tylko wciąż takie porównania są o kant potłuc, bo zupełnie nie
    uwzględniają, że do tych analogów trzeba by doliczyć abonament na
    filmy, w ilościach dowolnych, wraz z wołaniem. I do kompletu murzyna,
    który by całe to laboratorium dzwigał na plecach za fotografującym i
    każdy skończony film odrazu wołał (pal sześć pojedyńcze klatki), a
    efekty prezentował na monitorku. Ale przecież taka usługa nie byłaby
    specjalnie dużo warta, nie?

    > I nie chrzańcie już, że te aparaty są tańsze. Są przynajmniej 2x droższe.
    > To samo się tyczy nikonów minolt/sony, pentaxów.

    Faktycznie, przestańmy chrzanić. W końcy filmy rosły na drzewach w
    społecznych parkach, a wołanie odbywało się w darmowych maszynach,
    stojących na każdym rogu, na koszt producenta aparatu. Tak, tak,
    analogi zawsze były tanie jak barszcz.

    de Fresz

  • 123. Data: 2009-08-02 16:20:10
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-08-02 16:23:00 +0200, de Fresz <d...@N...pl> said:

    > I robiąca w ciągu roku taką ilość cyfrówek, którą w czasach analogów
    > dżapsy montowały dobre 5 lat.
    To dla czego jest drożej?
    Dwa razy drożej, trzy razy drożej.

    > Np. F5-F6. F90X-F100. EOS 50-EOS 30. Pokażesz w tych modelach te
    > powalające różnice techniczne?
    Np. F3 - F4, np. F1 - T90, np. EOS 750 - EOS 1000. T90 - EOS1.
    I generalnie im bliżej czasów obecnych tym mniejsze różnice.

    > Gdzie przy zwykłej osiągano już spokojnie 1/2000 (tyle wyrabiały nawet
    > płócienne)
    Najkrótszy czas w szczelinowej migawce, to szerokość szczeliny, więc
    to nie do końca ma związek z jej szybkością jako taką.
    > i synchro 1/125. To ma być ta rewolucja?
    Ano, szybkość przebiegu lamelek 6 m/s, vs 3 m/s. Żeby zrozumieć tę
    rewolucję trzeba mieć trochę wyobraźni technicznej i potrafić
    przeliczyć przeciążenia jakie występują w trakcie startu i hamowania.
    > Większą nowością w tym modelu jak już, był pierwszy pomiar matrycowy
    > (choć opinie o jego skuteczności były mieszane).
    Jak do tej pory. Nikt jeszcze nie wymyślił lepszego i uczucia są ciągle
    mieszane. Dopiero naświetlanie na histogram daje lepsze wyniki, ale na
    ten rodzaj pomiaru trzeba mieć czas.

    > W 2008 r.

    > W 2005 r., gdy w tym samym roku w 350D niby ten sam Digic II obrabiał 8 MPx.
    Ale wg. Ciebie nie dałby rady z 12 MPx, sam to napisałeś kilka wersów wyżej.

    > U Canona (i nie tylko) tradycją już jest, że najpierw nowy procek
    > trafia do 1D, później okrojony do xxD, a na końcu do xxxD. I zupełnie
    > nie wiem czemu zakładasz, że skoro jeden i drugi nazywają się "II", to
    > miałyby to być dokładnie te same procesory. IMHO z tymi nazwami i
    > generacjami procków, to takie marketingowe klechdy i baśnie.
    ja nic nie zakładam. Ja się pytam gdzie jest ta drożyzna w elektronice
    usprawiedliwiająca taką a nie inną cenę gotowego aparatu.

    > Niech będzie 30. Przy produkcji idącej w setki tysięcy raczej nie
    > wyjdzie więcej.
    Też nie o to się spieram.
    Ciągle nie mam odpowiedzi na podstawowe pytanie.
    Może z innej beczki. Dwie opony, wykonane w takiej samej technologii,
    na tych samych maszynach, przez tych samych ludzi. Ale dwa rozmiary do
    malucha i hamera.

    > Nie, serio piszę: prestiż. W tanich aparatach plastik przejdzie,
    > wykrywanie uśmiechu jest tam ważniejszym "selling point". Jak ktoś
    > płaci więcej, to m.in. wymaga solidności konstrukcji, bo płaci za to,
    > że body jest lepiej zrobione, niż korpus z półki niżej. Tym bardziej że
    > "magnezowy odlew" jest w fotografii marketingowym wytrychem od lat.
    A ja Ci mogę pokazać kawałek gumy (o-ring) fi 50 mm i grubości 4 mm,
    który kosztuje 1500 zł.
    Z czego wynika cena? Z prestiżu, czy technologii i miejsca zastosowania?

    > Jak chcesz bezpośrednio porównywać komplikację mechaniczną z
    > elektroniczno-procesorowo-softwarową? Masz na to jakieś tableki czy po
    > prostu będziesz liczył ilość części?
    Nie po prostu z zawodu jestem mechanikiem i wiem ile jest pułapek po
    drodze od pomysłu do przemysłu.
    Zaprojektowany układ elektroniczny po opanowaniu technologii produkcji
    po prostu będzie działał. Mechanizmy zachowują się inaczej.

    > Przy okazji pokazali że w tanim aparacie mają coś, czego nie mają w
    > droższym pro...

    > I był to taki interes życia, że już po jednym modelu się z niego
    > wycofali? Zresztą - masz gdzieś jakieś dane o cenie migawki hybrydowej
    > (wraz z kosztami jej opracowania), czy tak tylko zgadujuesz?
    Zgaduję, tak samo jak Ty zgadujesz.
    Bo jakoś do tej pory poza przepychankami słownymi nic konkretnego nie padło.

    > Nie zrozumiałeś. Dlaczego w klasie amatorskiej mieliby dawać coś
    > więcej, niż w klasie pro? Nikon przez chwilę dawał, ale już się
    > wycofali z tego błędu. Sądzę że jest to bardziej związane z
    > marketingiem niż technologią. Skąd wogóle u ludzi bierze się
    > przekonanie, że producenci dają maksimum możliwości technicznych, żeby
    > zrobić dobrze konsumentom? Dają minimum, jakie mogą sprzedać.
    Z tym nie dyskutuję.
    I teraz się zastanów. Skąd wzięła się cena nowych aparatów? Czy po
    prostu nie wciska się ludziom nowej technologii drogo tylko dla tego że
    jest nowa. A biznes i tak jest lepszy bo na sztuce mamy lepsze bicie?
    Przecież są/były tysiące ludzi gotowych płacić za analogowe aparaty.
    Fabryki nagle spłonęły? Produkcja nagle przestała się opłacać? Czy może
    stała się mniej opłacalna w stosunku do "nowego"?

    > I obeszli to migawką centralną z czasami do 1/1000. Jak nie kijem, to młotkiem.
    Jakim kosztem? Migawka w każdym obiektywie. Maksymalne światło szkła
    ograniczone gabarytami migawki.

    > Równie dobrze możnaby powiedzieć, że np. w analogowym F60 mogli dawać
    > takie synchro - wszak po blisko 20 latach od skonstruowania, cena
    > takiej migawki to powinny być jakieś drobne.
    A dla czego nie były drobne? Bo mechanizmy nie tanieją wraz z ilością
    wyprodukowanych sztuk, jak elektronika. Cena za sztukę ustala się na
    pewnym wyższym poziomie i tyle.

    > Oszczędzali na programistach.
    Ha ha ha.

    > A jakie były jej zadania i możliwości? Pomierzyć ekspozycję i dobrać
    > czas do przesłony? Sądzę że z tym poradzili by sobie dziadkowie
    > komputerów z lat 50-tych. Pokaż mi dzisiaj komputer konsumencki, który
    > w ciągu 1, dobra, niech będzie 2-3 sekund przerobi circa 100 MB danych
    > - demozaikowanie, filtry (odszumianie, krzywe kolorystyczne) i zapis na
    > dysk. A to raptem ze 3 fps. To są układy zupełnie nieporównywalne.
    Ale i czasy są nie porównywalne. Elektronika 30-20 lat temu, była
    znacznie droższa, a i tak była używana w relatywnie tańszym sprzęcie.

    > A może jednak ich produkcja nie była aż tak skomplikowana na ówczesne
    > możliwości technologiczne, jak to próbujesz tu przedstawiać?
    To powiedz mi dla czego pamięć SIMM z połowy lat 90-tych za 4 MB,
    kosztowała tyle co 4 GB obecnie i zajmowała więcej miejsca i brała
    więcej prądu.
    Z czego wzięło się w DOSie 8 znaków w nazwie + 3 na rozszerzenie, bo
    każdy bit kosztował i to dużo.

    > Zresztą te układy były stosunkowo prymitywne i najdroższa w tym
    > wszystkim byla ich miniaturyzacja, nie osiągi (niepotrzebne znów aż tak
    > wielkie). Kalkulacja ekspozycji to naprawdę dość banalna matematyka.
    Co nie zmienia faktu, że kosztowały znacznie więcej.

    > I jakoś nie wierzę że mały japończyk siedział sobie z lutownicą i pod
    > lupką wszystko ręcznie składał do kupy, produkcja już wtedy była
    > zautomatyzowana.
    Otwórz dowolny aparat z tamtego okresu.

  • 124. Data: 2009-08-02 16:46:45
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-08-02 18:04:16 +0200, de Fresz <d...@N...pl> said:

> [...]
    > analogi, gdzie odpowiednikiem 5D byłby EOS 3 czy inny F100. Kosztujące
    > w okolicach połowy tego co topowa puszka.
    Ależ proszę uprzejmie.

    EOS 3 185 000 yen w 1998 roku. 100 yen ok 3,8 zł. ok 7000 zł.

    Lubisz źródła to masz.

    <http://www.canon.com/camera-museum/camera/film/data
    /1996-2000/1998_eos-3.html?lang=us&categ=crn&page=19
    96-2000>

    Przelicznik

    sobie znajdź sam.

> [...]
    > każdy skończony film odrazu wołał (pal sześć pojedyńcze klatki), a
    > efekty prezentował na monitorku. Ale przecież taka usługa nie byłaby
    O czym Ty pieprzysz.
    Kupuję korpus i to mnie interesuje. Dla czego producent ma wliczać
    sobie coś za co nigdy nie brał pieniędzy.
    Czy Canon sprzedawał mi filmy, zarabiał na ich wołaniu?

> [...]
    > społecznych parkach, a wołanie odbywało się w darmowych maszynach,
    > stojących na każdym rogu, na koszt producenta aparatu. Tak, tak,
    I wraz z korpusem cyfrowym mam abonament na te zdjęcia. Każde
    pstryknięcie to mi fotka na papierze wyskakuje. W każdym rozmiarze.
    Jedziesz po bandzie.

  • 125. Data: 2009-08-02 18:27:20
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-08-02 18:20:10 +0200, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> said:

    > To dla czego jest drożej?
    > Dwa razy drożej, trzy razy drożej.

    Błędem jaki popełniasz jest rozważanie analogów w oderwaniu od
    materiałów światłoczułych i ich procesowania.

    > Np. F3 - F4, np. F1 - T90, np. EOS 750 - EOS 1000. T90 - EOS1.

    W tych zmianach generacji dominowało wejście AF, wbudowanego
    transportu, jego przyśpieszenie i... wzrost cen.

    > I generalnie im bliżej czasów obecnych tym mniejsze różnice.

    No właśnie, rozwój technologii okołofotograficznej uległ pewnemu
    spowolnieniu, dominowało ulepszanie małymi kroczkami oraz przechodzenie
    zaawansowanych rozwiązań do tańszych korpusów i... ich uplastikowienie.
    Wydmuszki z wtryskarki to naprawdę nie jest wymysł ery cyfrowej. Jak
    sobie przypomnę FM10, to jeszcze mnie ciarki przechodzą po plecach, bo
    chyba nikt wcześniej nie zrobił aż tak tandetnego manuala.

    > Najkrótszy czas w szczelinowej migawce, to szerokość szczeliny, więc
    > to nie do końca ma związek z jej szybkością jako taką.

    Podobnie z tą 1/4000 nie? A później weszły 1/8000, a nawet i bodaj
    1/12000 w którejś Minolcie, ale ciężko to nazwać krokiem milowym w
    technice robienia zdjęć.

    > Ano, szybkość przebiegu lamelek 6 m/s, vs 3 m/s. Żeby zrozumieć tę
    > rewolucję trzeba mieć trochę wyobraźni technicznej i potrafić
    > przeliczyć przeciążenia jakie występują w trakcie startu i hamowania.

    Co nie zmienia faktu, że później robiono i do dzisiaj się robi szybsze.
    Ale nie wpłyneło to jakoś dramatycznie na jakość czy wygodę
    fotografowania. Już prędzej szybsze synchro, które daje możliwość
    zamrażania ruchu w świetle błyskowym czy doświetlania jasnych scen przy
    płytszej GO - ale to do dzisiaj funkcje wykorzystywane przez mniejszość.

    > Jak do tej pory.

    Chodziło mi o ten z FA - jego przewaga nad CW (o inteligentnie używanym
    spocie nie wspominając) byla mocno dyskusyjna. Jeszcze ładnych pare lat
    zajęło dopracowanie tego rozwiązania do poziomu, na którym
    dorównywałoby czy przewyższało CW - IMHO to miało miejsce dopiero
    gdzieś w połowie lat 90-tych. A i tak CW do dziś ma stadko zagorzałych
    zwolenników.

    > Ale wg. Ciebie nie dałby rady z 12 MPx, sam to napisałeś kilka wersów wyżej.

    I nie jestem zupełnie przekonany, czy de facto nie był to ten sam Digic
    II, co w 5D, ino z nowym napisem. A nie, zaraz, w 450D weszło LV i
    rozpoznawanie twarzy, stary zdaje się nie dawał takich możliwości.

    > ja nic nie zakładam. Ja się pytam gdzie jest ta drożyzna w elektronice
    > usprawiedliwiająca taką a nie inną cenę gotowego aparatu.

    Opracowanie nowej matrycy i procesora do niej, oprogramowanie tego
    wszystkiego, na końcu wyprodukowanie - to pryszcz? Przy analogach
    zajmowały się tym odrębne firmy i w najmniejszym stopniu nie był to
    problem producentów aparatów.

> [...]
    > Może z innej beczki. Dwie opony, wykonane w takiej samej technologii,
    > na tych samych maszynach, przez tych samych ludzi. Ale dwa rozmiary do

    To wcale nie musi być ta sama maszyna i ta sama technologia. I
    materiału idzie więcej. Inaczej - myślisz że Merc klasy S jest dużo
    bardziej skomplikowany w budowie od VW Passata? A kosztuje tyle, co z 5
    VW... Nie sama suma wartości części decyduje o cenie i nikt tu chyba
    nie twierdził inaczej.

    > A ja Ci mogę pokazać kawałek gumy (o-ring) fi 50 mm i grubości 4 mm,
    > który kosztuje 1500 zł.
    > Z czego wynika cena? Z prestiżu, czy technologii i miejsca zastosowania?

    Myślę że jak pójdziesz do pierwszego lepszego producenta o-ringów i
    zamowisz z 5 kartonów, to jednostkowa cena wyjdzie po kilka zł za
    sztukę. A może skoro nie ma na rynku sterty zamienników, to nie jest to
    aż tak trywialne?

    > Nie po prostu z zawodu jestem mechanikiem i wiem ile jest pułapek po
    > drodze od pomysłu do przemysłu.

    Pułapek, które od lat są znane i mają obejścia na wiele sposobów.
    Mechanika od dłuższego czasu już się nie rozwija w takim stopniu, jak
    elektronika (zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że postęp jest znikomy).

    > Zaprojektowany układ elektroniczny po opanowaniu technologii produkcji
    > po prostu będzie działał.

    Po czym nową elektronikę trzeba opracowywać prawie od podstaw (jeśli
    idzie o procesory czy ich oprogramowanie). W mechanice z znacznie
    większym stopniu da się wykorzystać wcześniejsze opracowania. Zresztą
    skoro to robienie matryc i całego tego szajsu wokół jest takie proste,
    to czemuż u diabła młode, dzielne chińskie tygrysy nie wygryzły jeszcze
    Canona czy Nikona z rynku, a takiemu molochowi jak Sony idzie to dość
    słabo i to głównie w tych mniej zaawansowanych modelach?

    > Mechanizmy zachowują się inaczej.

    Zgadza się. Tylko nie wiem czemu tak dewaluujesz pracochłonność
    związaną z elektroniką, zwłaszcza tą wymagającą oprogramowania.

    > Zgaduję, tak samo jak Ty zgadujesz.
    > Bo jakoś do tej pory poza przepychankami słownymi nic konkretnego nie padło.

    Bo nawet wobec prehistorycznych aparatów sprzed 30 lat producenci nie
    upubliczniają danych o kosztach produkcji czy R&D - możemy sobie tylko
    zgadywać - zarówno Ty, jak i ja. BTW - ostatnio sporo takich wyliczeń
    pokazało się a propos Jaboli - porównaj je z cenami w sklepie.

    > Z tym nie dyskutuję.
    > I teraz się zastanów. Skąd wzięła się cena nowych aparatów? Czy po
    > prostu nie wciska się ludziom nowej technologii drogo tylko dla tego że
    > jest nowa.

    IMHO - zdecydowanie nie. Raz, że koszty opracowania (udoskonalenia)
    technologii produkcji matryc, elektroniki nimi sterująca i
    oprogramowania jej. Dwa - a propos migawek - te w formacie APS-C też
    trzeba było opracować, policzyć, wyprodukować - miniaturyzacja to nie
    jest tania zabawa. A narzut można dołożyć, bo w nowej technologii
    odpadają producenci filmów, laby wołające filmy i oszczędza się kupę
    czasu - oczywiście od tego też trzeba odprowadzić podatek do kieszeni
    producentów, ale IMHO mniejszy niż sądzisz.

    > A biznes i tak jest lepszy bo na sztuce mamy lepsze bicie?

    I musimy co rok, najdalej dwa wypuszczać nowe modele, bo konkurencja nas zeżre?

    > Przecież są/były tysiące ludzi gotowych płacić za analogowe aparaty.

    A były? Bo mam niejasne wrażenie, że właśnie znajdowało się ich coraz mniej.

    > Fabryki nagle spłonęły? Produkcja nagle przestała się opłacać? Czy może
    > stała się mniej opłacalna w stosunku do "nowego"?

    Skoro na "nowe" było większe zapotrzebowanie, to chyba nie dziwne, że
    większe środki zostały skierowane w tamtym kierunku. Zresztą zapominasz
    o jednym - gdzieś od końca lat 90. i początki 00 było wiadomo, że cyfra
    to przyszłość i zdominuje rynek, to byla tylko kwestia czasu, aż
    technologia wylezie z powijaków i prześcignie błony. Nikt z liczących
    się producentów nie chciał zostać w tyle, z łapą w nocniku, więc
    zupełnie normalne jest, że większość środków R&D (acz nie tylko)
    została skierowana w kierunku matryc. Stąd też i rozwody C czy N z
    Kodakiem i Fuji. Bo aby być konkurencyjnym na tym rynku, trzeba
    rozwijać sprzęt samemu, a nie tylko polegać na zewnętrznych dostawcach.

    > Jakim kosztem? Migawka w każdym obiektywie. Maksymalne światło szkła
    > ograniczone gabarytami migawki.

    No albo, albo. Nie można mieć wszystkiego. Zresztą przy MF czy LF duże
    światło obiektywu i tak bywa problemem z racji płytkiej GO.

    > A dla czego nie były drobne? Bo mechanizmy nie tanieją wraz z ilością
    > wyprodukowanych sztuk, jak elektronika. Cena za sztukę ustala się na
    > pewnym wyższym poziomie i tyle.

    A może jednak marketing? Nie wierzę, że cena tej migawki pod koniec lat
    90. była równie wysoka, jak na początku 80. Materiały, patenty,
    konstrukcja - był czas żeby to potaniało. Ale przecież nie mogli
    wkładać tego samego, co do topowych modeli - półki muszą być wyraźnie
    rozdzielone funkcjonalnością - tak było za czasów analogów, tak jest i
    teraz.

    > Ale i czasy są nie porównywalne. Elektronika 30-20 lat temu, była
    > znacznie droższa, a i tak była używana w relatywnie tańszym sprzęcie.

    I miała ułamek możliwości, jakie ma dzisiaj. Nie zapominaj o tym.

> [...]
    > więcej prądu.
    > Z czego wzięło się w DOSie 8 znaków w nazwie + 3 na rozszerzenie, bo

    Nie chce mi się już schodzić na wątki komputerowe, ale może Ty mi
    powiesz dlaczego Nikono-Fuji E2n około 98 r. kosztowało ~50k zł?

    > Co nie zmienia faktu, że kosztowały znacznie więcej.

    Ale znacznie więcej od czego? Od matrycy z przyległościami? Śmiem wątpić.

    de Fresz

  • 126. Data: 2009-08-02 18:50:28
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-08-02 18:46:45 +0200, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> said:

    > Ależ proszę uprzejmie.
    >
    > EOS 3 185 000 yen w 1998 roku. 100 yen ok 3,8 zł. ok 7000 zł.

    No i masz. Niewiele taniej od 5D. Plus filmy.

    > O czym Ty pieprzysz.
    > Kupuję korpus i to mnie interesuje. Dla czego producent ma wliczać
    > sobie coś za co nigdy nie brał pieniędzy.
    > Czy Canon sprzedawał mi filmy, zarabiał na ich wołaniu?

    No właśnie, a teraz to Canon musi Ci dostarczyć substytut filmu.
    Opracować go, postawić fabrykę matryc itede. Ma to robić charytatywnie?
    Jakoś idea wymiennych matryc nie przyjęła się (stety czy niestety).
    Jakie zdjęcia zrobisz analogiem prosto z pudełka, bez włożenia filmu od
    Fuji, Kodaka czy Ilforda?

    > I wraz z korpusem cyfrowym mam abonament na te zdjęcia. Każde
    > pstryknięcie to mi fotka na papierze wyskakuje. W każdym rozmiarze.
    > Jedziesz po bandzie.

    Nigdzie nie pisałem o odbitkach. Tylko cena filmu i jego wywołania,
    odbitki kosztują podobnie, niezależnie czy z analoga, czy cyfry. Jedyne
    co trzeba dokupić, to karta, której najpewniej będziesz używał, dopóki
    się nie zgubi.

    de Fresz

  • 127. Data: 2009-08-02 19:04:57
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-08-02 16:52:07 +0200, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> said:

> [...]
    > jest co innego. Niestety upierasz się, że kosmicznie droga jest
    > elektronika. Więc pytam jak droga, skoro siedzi w najtańszych

    Czy aby na pewno ta sama elektronika siedzi w aparacie za 200 dolców i
    lustrze za 1000? Zwłaszcza matryca. Weźmy np. Panasa G1, który
    mechaniki nie ma prawie wcale.

> [...]
    > a w chwili obecnej jak mu będzie służył 10 lat to już mistrzostwo. I
    > nie mówię o starzeniu się moralnym, tylko o działaniu samym w sobie.

    Zapominasz tylko o ilości zdjęć, jakie ten amatorski aparat zrobił
    przez ten czas. Pod koniec lat 90. znajomi profi, gdy ich topowe
    aparaty dochodziły do 20-30k klatek, zaczynali panicznie szukać łosia,
    który by to od nich kupił. Paru moich znajomych ma plastikowe wydmuszki
    cyfrowe z większym przebiegiem, które mają się całkiem dobrze.

    > Czyli, kiedyś się dało zrobić porządnie za mniejsze pieniądze, a teraz
    > ledwie udaje się zrobić przyzwoicie za większe.

    Właśnie doszedłeś do wniosku, że bryczki są znacznie trwalsze i lepiej
    zrobione niż seryjnie produkowany samochód ;-)

    de Fresz

  • 128. Data: 2009-08-02 19:12:22
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

    >[...]
    >
    > Ktoś, coś, gdzieś. Konkrety może być podał?
    >
    > Nie wiem jaki był koszt produkcji analogów, ale nie widzę tu by było jakoś
    > bajecznie taniej. Przy zmianie na cyfrę trzeba było jedynie wywalić film i
    > silnik do przesuwania go, zamiast tego doszły bardzo skomplikowane
    > procesory, pamięć, masa elektroniki. Wcześniejsze aparaty też miały układy
    > scalone i nikt temu nie zaprzecza, ale dzisiaj tej elektroniki jest o
    > wiele więcej.
    > [...]

    W ten spadek kosztów całkowicie wierzę. Przyczyną jest mechanika - w OM-1
    chyba całkowicie metalowa, obecnie znaczna część elementów to plastik z
    wtryskarki.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 129. Data: 2009-08-02 19:52:52
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

> [...]
    > do uzyskania, starymi metodami. W minolcie 9000 xi, były migawka z synchro

    Wyliczenie bardzo ładne, ale nie uwzględniłeś jednego - trwałości migawki. W
    lustrzankach cyfrowych przeciętna ilość zadziałań migawki w ciągu roku jest
    wielokrotnie wyższa niż w aparatach analogowych. W efekcie migawka której
    zakatowanie w czasach analogowych zdarzało się raczej sporadycznie stała sie
    jednym z mniej trwałych elementów aparatu. A jednym ze sposobów podniesienia
    trwałości migawki jest spowolnienie jej prędkości przebiegu - bo wtedy
    wszelkie siły działajace na mechanikę migawki znmacząco maleją.
    Konstruktorzy prawdopodobnie świadomie zrezygnowali z możliwosci skrócenia
    czasu synchronizacji w lustzrankach APS-C po to, by podnieść trwałość
    migawek.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 130. Data: 2009-08-02 20:02:38
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 2 Aug., 21:52, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

> [...]
    > Konstruktorzy prawdopodobnie świadomie zrezygnowali z możliwosci skrócenia
    > czasu synchronizacji w lustzrankach APS-C po to, by podnieść trwałość

    w wyliczenia cenowe i argumnety tej natury nie wnikam

    w migawkach canona powodem krotkiej zywotnosci byl pewien maly blad
    konstrukcyjny - blszka pelniaca role sprezyny byla za waska.
    zamieniono ja na grubsza i zywotnosc wzrosla.