  • 1. Data: 2010-02-25 13:12:34
    Temat: Maksymalna sensowna rozdzielczość matrycy dla APS-C
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    Jak jest maksymalna ilośc pikseli upakowana na matrycy APS, która powoduje
    zwiekszenie jakości zdjęcia,
    a gdzie zaczyna sie bezsens, ze względu na wąskie gardło jakim jest optyka.
    Dla tanich szkiel kitowych i tanich tamronów, sigm, itp na przykład ta
    bariera powyżej której wielkośc matrycy nie ma sensu to
    w moim odczuciu koło 8mpx(moje prywatne odczucie empiryczne).
    Powyżej tego przy kicie i tak widac tyle samo szczegółów bez względu na
    matrycę.
    JaK wygląda ta granica dla szkieł z wyższej średniej półki (np tokina
    12-24,tamron28-75/2,8, canon 70-300ISUSM),
    jak dla zoomów z wysokiej półki( np canon70-200/4L),
    a jak dla stałek np popularnego canona 50/1,8
    Prosze o doświadczenia empiryczne, a może ktos potrafi to wyliczyc.

    --
    my photos
    http://www.fotolia.com/p/6964/partner/6964

  • 2. Data: 2010-02-25 13:18:33
    Temat: Re: Maksymalna sensowna rozdzielczo?ae matrycy dla APS-C
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    mirek wrote:
> [...]
    > Dla tanich szkiel kitowych i tanich tamronów, sigm, itp na przyk?ad ta
    > bariera powy?ej której wielko?c matrycy nie ma sensu to
    > w moim odczuciu ko?o 8mpx(moje prywatne odczucie empiryczne).
    > Powy?ej tego przy kicie i tak widac tyle samo szczegó?ów bez wzgledu na
    > matryce.
    > JaK wygl?da ta granica dla szkie? z wy?szej ?redniej pó?ki (np tokina
    > 12-24,tamron28-75/2,8, canon 70-300ISUSM),
    > jak dla zoomów z wysokiej pó?ki( np canon70-200/4L),
    > a jak dla sta?ek np popularnego canona 50/1,8
    > Prosze o do?wiadczenia empiryczne, a mo?e ktos potrafi to wyliczyc.

    http://optyczne.pl/23.1-artyku%C5%82-Czarowanie_mega
    pikselami.html

    Aha, optyka to nie wszystko, zresztą przeczytasz w tym tekście.

    wer

  • 3. Data: 2010-02-25 13:21:08
    Od: "gietrzy" <c...@g...pl>

    > Jak jest maksymalna ilośc pikseli upakowana na matrycy APS, która powoduje
    > zwiekszenie jakości zdjęcia,
    > a gdzie zaczyna sie bezsens, ze względu na wąskie gardło jakim jest optyka.

    Janko! Do tablicy ;)

    > Prosze o doświadczenia empiryczne, a może ktos potrafi to wyliczyc.

    7D, 18-55 (jedynka), 55mm, f/5.6, 1/60 -> super ostry kadr.

    Optyka optyce nierówna, imho 17-55 IS już ssie na 7Demce (f/2.8 oczywiście) a
    takie 15-85 IS (f/5.6) zaczyna błyszczeć.

    Życzę udanego wyboru. Ja za chwil kilka dostanę 550D z 18-200IS. MPx posłużą mi
    za maskę szumu, nie przewiduję schodzić poniżej 6400 :)
    Mam nadzieję biegać już bez lampy.

    pozdrawiam,
    gietrzy

  • 4. Data: 2010-02-25 13:36:39
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "mirek" <f...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Jak jest maksymalna ilośc pikseli upakowana na matrycy APS, która powoduje
    > zwiekszenie jakości zdjęcia,
    > [...]

    Jakości zdjęcia prezentowanego na...? Papier, monitor, rozdzielczość
    wynikowa. Wnioski wyciągnięte w oderwaniu od tego będą niewiele warte.

    --
    Lol

  • 5. Data: 2010-02-25 13:55:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 25 Feb., 14:12, "mirek" <f...@w...pl> wrote:
> [...]
    > a jak dla stałek np popularnego canona 50/1,8
    > Prosze o doświadczenia empiryczne, a może ktos potrafi to wyliczyc.

    odpowiedz jest natychmiastowa

    rzecz ma kilka aspektow.

    1. to zalezy od warunkow obserwacji
    przyklad: jesli obserwujesz wylacznie obraz na monitorze komputera
    powiedzmy o rozdzielczosci 1 mpx to wystrcza rozdzielczosc matrycy 1
    mpx. I tak wszystkie nadmiarowe pixele sa redukowane jakos tam
    matematycznie do tej liczby.

    jesli bedziesz obserwowacl powiekszenie w formacie a3 / 297 *420mm/ z
    odleglosci pol metra to bedziesz wykorzystywal rozdzielcosc ok 18 mpx
    i taka warto mniec dla tego przypadku.

    2.wzrost rozdzielczosci wymaga zmniejszenia wielkosci pixela a tym
    samym powoduje wzrost szumow.
    Pytanie o priorytety - sa dwie drogi - canon priorytet rozdzielczosci
    ( kosztem szumow ) , nikon - priorytet niskich szumow ( kosztem
    rozdzielczosci)

    3. Ograniczenie dyfrakcyjne.
    to sa skomplikowane wzory ale na szczescie ladnie sie upraszczaja i
    wynika z nich ze wielkosc dyfrakcji ( ugiecia ) wynosi przyslona
    *0,61 mikrometra. jesli przjmiemy przyslone 2,0 to dyfrakcjy wynosic
    bedzie ok 1,2 mikrometra.
    A wiec nie wydaje sie sensownym koniecznie dazyc do pixeli o mniejszym
    wymiarze.
    taka wielkosc pixeli odpowiada rozdzielczosci ok 100 mpx dla aps-c

    4. i wreszczcie role odgrywa stopien pokrycia calkowitej powierzchni
    matrycy przez powierzchnie fotoelektrycznie czynna .
    Aktualnie to rzad ok 55-70 % - reserwy sa wiec jeszcze.

    na pytanie :
    "> Jak jest maksymalna ilośc pikseli upakowana na matrycy APS, która
    powoduje
    > zwiekszenie jakości zdjęcia,"
    nie mozna odpowiedziec , gdyz jest blednie sformuowane.
    mozna pytac o minimalna liczbe pixeli od ktorej jakosc ( sic ! ) sie
    poprawia
    albo o maksymalna liczbe pixeli od ktorej jakosc ( sic!) spada.

    bezposrednio od liczby pixeli determinowana jest rozdzielczosc , ale
    rozdzielczosc nie jest jedynym parametrem okreslajacym jakosc
    zdjecia . Albo mowiac inaczej jakosc zdjecia nie zalezy wylacznie od
    jego rozdzielczosci .

  • 6. Data: 2010-02-25 14:48:15
    Od: John Smith <u...@e...net>

    mirek napisał(a):
> [...]
    > a jak dla sta?ek np popularnego canona 50/1,8
    > Prosze o do?wiadczenia empiryczne, a mo?e ktos potrafi to wyliczyc.

    Olej rozdzielczość i nie kieruj się nią przy wyborze aparatu.
    Wśród obecnie dostępnych nowych aparatów nie ma sensu na to patrzeć.
    Bardziej znaczące różnice między korpusami leżą gdzie indziej. Szkoda
    czasu i uwagi na sugerowanie się Mpixelami.

    Różnice między tanią a lepszą optyką zobaczysz nawet na wspomnianych 8Mpix.

    --
    Mirek

  • 7. Data: 2010-02-25 21:05:54
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hm5t01$13s$1@news.onet.pl>,
    mirek nabazgrał:
    > Jak jest maksymalna ilośc pikseli upakowana na matrycy APS, która powoduje
    > zwiekszenie jakości zdjęcia,
    > a gdzie zaczyna sie bezsens, ze względu na wąskie gardło jakim jest optyka.

    W oparciu o to gardło i twierdzenie Shannona z poprawką wypracowaną przez
    inżynierów Kodaka wyliczyłem kiedyś ~50mpix. Ale nie pamiętam już dla którego
    obiektywu, czegoś co posiadam w każdym razie (a nie mam niczego powyżej 1300zł).

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Tubylcy są niesamowici

  • 8. Data: 2010-02-27 04:05:36
    Od: nb <n...@n...net>

    at Thu 25 of Feb 2010 14:55, XX YY wrote:

> [...]
    > powiedzmy o rozdzielczosci 1 mpx to wystrcza rozdzielczosc matrycy 1
    > mpx. I tak wszystkie nadmiarowe pixele sa redukowane jakos tam

    Oglądanie na monitorze w skali 1:1 to jak oglądanie stykówek.
    Częściej ogląda się kawałkami tak jak panoramę.

    nb

  • 9. Data: 2010-02-27 08:57:02
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
    > odpowiedz jest natychmiastowa

    Niestety...

> [...]
    > powiedzmy o rozdzielczosci 1 mpx to wystrcza rozdzielczosc matrycy 1
    > mpx. I tak wszystkie nadmiarowe pixele sa redukowane jakos tam

    Jeśli tylko nie udostępnia się źródeł (plików w rozdzielczości
    większej). Bo w tym momencie większość zacznie powiększać i oglądać
    szczegóły.

    > jesli bedziesz obserwowacl powiekszenie w formacie a3 / 297 *420mm/ z
    > odleglosci pol metra to bedziesz wykorzystywal rozdzielcosc ok 18 mpx
    > i taka warto mniec dla tego przypadku.

    Ale to zależy od wielu innych czynników z konkretem motywu na czele.

    > 2.wzrost rozdzielczosci wymaga zmniejszenia wielkosci pixela a tym
    > samym powoduje wzrost szumow.

    A zmniejszenie rozdzielczości zmniejszenie szumów. Zatem 18 Mpx canona
    po zmniejszeniu do 6Mpx da nam przynajmniej ev z cieni (użytecznego ev).

> [...]
    > wynika z nich ze wielkosc dyfrakcji ( ugiecia ) wynosi przyslona
    > *0,61 mikrometra. jesli przjmiemy przyslone 2,0 to dyfrakcjy wynosic

    Znowu mierzysz coś, co jest nieciągłe. Nie ma to sensu jak pomiar szumu.
    Jednemu będzie zbyt mało ostro przy F=8, drugiemu i 11 wystarczy.

    > A wiec nie wydaje sie sensownym koniecznie dazyc do pixeli o mniejszym
    > wymiarze.
    > taka wielkosc pixeli odpowiada rozdzielczosci ok 100 mpx dla aps-c

    Przy 100Mpx akceptowalną przysłoną dla mnie będzie góra 4.

    Teraz oczywiście napiszesz, że mam się uczyć, leczyć, albo to wina moich
    dziadków.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 10. Data: 2010-02-27 09:16:08
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Feb., 05:05, nb <n...@n...net> wrote:

    > Oglądanie na monitorze w skali 1:1 to jak oglądanie stykówek.
    > Częściej ogląda się kawałkami tak jak panoramę.

    jezeli regula jest ze przy ogladaniu na monitorze zdjecia powiekszasz
    tzn regularnie fotografujesz ze zbyt duzej odleglosci / krotkiej
    ogniskowej.