  • 11. Data: 2010-02-27 09:25:10
    Temat: Re: Maksymalna sensowna rozdzielczość matrycy dla APS-C
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Feb., 09:57, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Jeśli tylko nie udostępnia się źródeł (plików w rozdzielczości
    > większej). Bo w tym momencie większość zacznie powiększać i oglądać
    > szczegóły.

    > Ale to zależy od wielu innych czynników z konkretem motywu na czele.

    > A zmniejszenie rozdzielczości zmniejszenie szumów. Zatem 18 Mpx canona
    > po zmniejszeniu do 6Mpx da nam przynajmniej ev z cieni (użytecznego ev).

    > Znowu mierzysz coś, co jest nieciągłe. Nie ma to sensu jak pomiar szumu.
    > Jednemu będzie zbyt mało ostro przy F=8, drugiemu i 11 wystarczy.

    > Przy 100Mpx akceptowalną przysłoną dla mnie będzie góra 4.

    jezeli zastosujesz wieksza przyslone to rozdzielczosc bedzie spadac.
    przykladowo na przyslonie 5,6 spadnie do powiedzmy efektywnego
    ekwiwalentu ok 80 mpx

    w tej chwii pixelpitsch w aps c to ok. 4- 5 mikro.

    a wiec od przyslony 5/0,61= 8 i wiecej bedziemy obserwowac spadek
    rozdzielczosci spowodowany ugieciem swiatla.
    w rzeczywistosci skutek jest wyrazny jesli ugiecie osiagnie 2*
    pixelpitsch czyli ok 10 mikro.
    a wic od przyslony 16 spadek rozdzielczoci jest juz b. szybki i
    wyrazny.

  • 12. Data: 2010-02-27 09:44:15
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
> [...]
    > pixelpitsch czyli ok 10 mikro.
    > a wic od przyslony 16 spadek rozdzielczoci jest juz b. szybki i

    Cały czas gadasz o idealnym modelu matematycznym, który nie istnieje
    (już na temat samych założeń nie wspomnę).
    Na użyteczną przysłonę maksymalną składa się szereg czynników, gdzie
    dyfrakcja jest tylko jednym z kilku. Z głównych jest jeszcze jakość
    optyki, sam motyw, sposób wyostrzania i tolerancja obserwatora (która
    nie może być z założenia mierzalna, chyba że przy założeniu pewnych
    wartości, która wynika... z tolerancji obserwatora).

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 13. Data: 2010-02-27 10:08:23
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Feb., 10:44, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:

    > Cały czas gadasz o idealnym modelu matematycznym, który nie istnieje
    > (już na temat samych założeń nie wspomnę).

    wogole nie pisze o modelu matematycznym , a juz wogole o idelanym.

    wielkosc ugiecia zalezy od przyslony.
    jesli wielkosc tego ugiecia jest rowna wielkosci pixela wowczas
    rozmycie ostrosci bedzie rejestrowane przez pixele , czyli bedzie
    spadac rozdzilczosc obrazu.

    dla pixeli np 10 mikro wzost przyslony np z 4 do 16 nie spowoduje
    widocznego spadku rozdzielczuosci poniewaz juz na starcie jest ona
    niska przy tej wielkosci pixeli.

    dla pixeli o wielkosci np 1,8 mikro przymkniecie przyslony do 16
    spowoduje spadek rozdziloczosci , ale bedzie ona na koncu taka sama
    powiedzmy jak dla pierwszego przypadku.

    tzn wielkosc ugiecia nie zalezy od rozdzielczosci matrycy , ani
    wielkosci pixela.
    dla matryc o wysokiej rozdzielczosci czyli odwzorywujacych dokladnie
    bedziemy obserwowac zmiane rozdzielczosci obrazu wskutek ugiecia juz
    przy malych ruchach przyslony.

    dla matryc o malej rozdzilczosci / duzym pixelpitsch male ruchy
    przyslony i ich wplyw na rozdzilczosc nie beda rejestrowane , gdyz
    takie matryce sa za malo rozdzielcze.

    czyli dyfrakcji nie ma sie co bac - ona wystpuje i nie jest to
    argumnet aby ograniczac rozdzielczosc matrycy . jest to argumnet ktory
    powoduje , iz podnoszenie rozdzielczosci matrycy powyzej pewnej
    wartosci wynikajacej z wielkosci pixela ok 1,2 mikro nie przyniesie
    wzrostu rozdzielczosci.

    > Na użyteczną przysłonę maksymalną składa się szereg czynników, gdzie
    > dyfrakcja jest tylko jednym z kilku.

    istnieja kryteria doboru wartosci przyslony.
    bedac ich swiadomym mozna dobrac przyslone optymalnie tzn najmniej
    zle .

  • 14. Data: 2010-02-27 10:22:22
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Olej rozdzielczość i nie kieruj się nią przy wyborze aparatu.
    > Wśród obecnie dostępnych nowych aparatów nie ma sensu na to patrzeć.
    > Bardziej znaczące różnice między korpusami leżą gdzie indziej. Szkoda
    > czasu i uwagi na sugerowanie się Mpixelami.
    >
    > Różnice między tanią a lepszą optyką zobaczysz nawet na wspomnianych
    > 8Mpix.

    Powiedzmy, że pomiędzy gorszą, a lepszą (cena nie jest tu arbitralnym
    wyznacznikiem jakości optycznej).

    Jeśli chodzi o matryce, to generalnie się zgadzam. W dużym przybliżeniu
    można przyjąć, że dla podobnej technologii produkcji matryc (a na
    przestrzeni ostatnich kilku lat nie zmieniła się ona aż tak dramatycznie)
    wyniki na papierze (lub monitorze) będą bardzo zbliżone (na tyle, że zwykle
    nie warto zawracać sobie tym zanadto głowy). Kluczową sprawą pozostaje to,
    ile fotonów przechwyci matryca. To czy zostaną one rozdystrybuowane na
    większą, czy mniejszą liczbę pikseli, ma drugorzędne znaczenie jeśli
    trzymamy się obrazu wynikowego o określonych wymiarach. Przy przeskalowaniu
    różnice ulegają zatarciu, a przeskalowanie jest nieodłączną cechą
    reprodukcji. Jeśli np. robisz odbitki A4, to czy masz matrycę 8 czy 18 Mpix
    nie ma większego znaczenia. Oczywiście na poziomie pikseli matrycy obrazy
    będą miały inne cechy.
    Dla niektórych fotografujących specyficzne własności matrycy mogą mieć
    znaczenie (np. rozdzielczość), bo np. z jakich powodów analizują treść
    fotografii w maksymalnym powiększeniu. Ale to margines...

    --
    Lol

  • 15. Data: 2010-02-27 10:55:02
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:

    [...]

    Masz talent do usypiania.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /życie jest zbyt piękne, zbyt ciekawe i zbyt krótkie, żeby wybrać linuxa/

  • 16. Data: 2010-02-27 11:11:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 27 Feb., 11:55, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:
    > XX YY pisze:
    >
    > [...]
    >
    > Masz talent do usypiania.
    >
    > --

    ty natomiast nie masz zadnego.
    ani do fotografii ani do muzyki.
    do robienia forsy tez - w przeciwnym wypadku nie klepalbys glupot o
    najlepszych canonach cxxx.

    to musi byc strasznie dolujace zyc w takiej swiadomosci.

  • 17. Data: 2010-02-27 11:20:26
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:

> [...]
    > najlepszych canonach cxxx.
    >
    > to musi byc strasznie dolujace zyc w takiej swiadomosci.

    :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /postawmy pomnik papieża Polaka w każdej polskiej wsi!/