    From: Janko Muzykant <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Maksymalna sensowna rozdzielczość matrycy dla APS-C
    Date: Sat, 27 Feb 2010 09:57:02 +0100

    XX YY pisze:
    > odpowiedz jest natychmiastowa

    Niestety...

    > 1. to zalezy od warunkow obserwacji
    > przyklad: jesli obserwujesz wylacznie obraz na monitorze komputera
    > powiedzmy o rozdzielczosci 1 mpx to wystrcza rozdzielczosc matrycy 1
    > mpx. I tak wszystkie nadmiarowe pixele sa redukowane jakos tam
    > matematycznie do tej liczby.

    Jeśli tylko nie udostępnia się źródeł (plików w rozdzielczości
    większej). Bo w tym momencie większość zacznie powiększać i oglądać
    szczegóły.

    > jesli bedziesz obserwowacl powiekszenie w formacie a3 / 297 *420mm/ z
    > odleglosci pol metra to bedziesz wykorzystywal rozdzielcosc ok 18 mpx
    > i taka warto mniec dla tego przypadku.

    Ale to zależy od wielu innych czynników z konkretem motywu na czele.

    > 2.wzrost rozdzielczosci wymaga zmniejszenia wielkosci pixela a tym
    > samym powoduje wzrost szumow.

    A zmniejszenie rozdzielczości zmniejszenie szumów. Zatem 18 Mpx canona
    po zmniejszeniu do 6Mpx da nam przynajmniej ev z cieni (użytecznego ev).

    > 3. Ograniczenie dyfrakcyjne.
    > to sa skomplikowane wzory ale na szczescie ladnie sie upraszczaja i
    > wynika z nich ze wielkosc dyfrakcji ( ugiecia ) wynosi przyslona
    > *0,61 mikrometra. jesli przjmiemy przyslone 2,0 to dyfrakcjy wynosic
    > bedzie ok 1,2 mikrometra.

    Znowu mierzysz coś, co jest nieciągłe. Nie ma to sensu jak pomiar szumu.
    Jednemu będzie zbyt mało ostro przy F=8, drugiemu i 11 wystarczy.

    > A wiec nie wydaje sie sensownym koniecznie dazyc do pixeli o mniejszym
    > wymiarze.
    > taka wielkosc pixeli odpowiada rozdzielczosci ok 100 mpx dla aps-c

    Przy 100Mpx akceptowalną przysłoną dla mnie będzie góra 4.

    Teraz oczywiście napiszesz, że mam się uczyć, leczyć, albo to wina moich
    dziadków.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl