  • Data: 2011-03-23 16:15:03
    Temat: problemy z tachometrem
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Hej,

    pytanie do grupowej inteligencji z serii "sssso jest grane?".

    Opis problemu:
    urządzenie składa się ze sterowania (regulator analogowy) oraz silnika z
    tachometrem. Rozwiązanie komercyjne, działało długie lata bez
    problemowo. Całe ustrojstwo bardzo klasyczne: regulator liniowy na
    wiadrze 2N3055/MJE2955, cztery kwadranty. Silnik 300W DC, 48V max
    pracuje "na pół gwizdka" (max 35V), do tego przyczepiony jest tachometr,
    nominalnie 6V/1000rpm, 3000rpm max. Maksymalne obroty silnika to ok.
    1800 rpm.
    Od pewnego czasu szlag trafiają półprzewodniki w sterowaniu, konkretnie
    uA741 i TL084, "siła" trzyma bez problemu. Po długotrwałym "macaniu w
    ciemności" zlokalizowałem problem z tachometrem. Otóż raz na jakiś czas
    (mniej więcej co 50-200 obrotów) pojawia się burza na wyjściu. I to doćś
    smakowita, bo impulsy na oscyloskopie mam powyżej 200V, jako że kabelek
    też sensownej długości (15m) mam na wyjściu drgania oscylujące gasnące
    przez ok. 10us, impulsy powyżej 100V trwają poniżej 1us, czas trwania
    jednego impulsu to 10-30 ns. Normalne chwyty techniczne w stylu
    kondensator, RC do masy, filtr RC pi nie dają rezultatu, RLC też nie.
    Wypróbowałem już różniste wartości C od 100pF do 0.5uF, R od 100 ohm do
    10k i nic. Trochę się redukuje, ale za to uzyskuję piękne drgania o
    coprawda niższym napięciu, ale za to niższej częstotliwości. Sprzężenie
    zwrotne dostanie kurwicy jak to "zobaczy".

    Teraz zapytanie Lenina: co zrobić? Wymiana tachometru może załatwi
    sprawę, ale zanim dostaniemy pozwolenie na naprawę (1kEUR) to będzie
    Boże Narodzenie (którego roku, nie wiem). Jak na razie szukam więc
    rozwiązania w stylu "prowizorka, ale wytrzyma do wypłaty".

    Jakieś pomysły?

    Waldek