  • 1. Data: 2011-03-23 16:15:03
    Temat: problemy z tachometrem
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Hej,

    pytanie do grupowej inteligencji z serii "sssso jest grane?".

    Opis problemu:
    urządzenie składa się ze sterowania (regulator analogowy) oraz silnika z
    tachometrem. Rozwiązanie komercyjne, działało długie lata bez
    problemowo. Całe ustrojstwo bardzo klasyczne: regulator liniowy na
    wiadrze 2N3055/MJE2955, cztery kwadranty. Silnik 300W DC, 48V max
    pracuje "na pół gwizdka" (max 35V), do tego przyczepiony jest tachometr,
    nominalnie 6V/1000rpm, 3000rpm max. Maksymalne obroty silnika to ok.
    1800 rpm.
    Od pewnego czasu szlag trafiają półprzewodniki w sterowaniu, konkretnie
    uA741 i TL084, "siła" trzyma bez problemu. Po długotrwałym "macaniu w
    ciemności" zlokalizowałem problem z tachometrem. Otóż raz na jakiś czas
    (mniej więcej co 50-200 obrotów) pojawia się burza na wyjściu. I to doćś
    smakowita, bo impulsy na oscyloskopie mam powyżej 200V, jako że kabelek
    też sensownej długości (15m) mam na wyjściu drgania oscylujące gasnące
    przez ok. 10us, impulsy powyżej 100V trwają poniżej 1us, czas trwania
    jednego impulsu to 10-30 ns. Normalne chwyty techniczne w stylu
    kondensator, RC do masy, filtr RC pi nie dają rezultatu, RLC też nie.
    Wypróbowałem już różniste wartości C od 100pF do 0.5uF, R od 100 ohm do
    10k i nic. Trochę się redukuje, ale za to uzyskuję piękne drgania o
    coprawda niższym napięciu, ale za to niższej częstotliwości. Sprzężenie
    zwrotne dostanie kurwicy jak to "zobaczy".

    Teraz zapytanie Lenina: co zrobić? Wymiana tachometru może załatwi
    sprawę, ale zanim dostaniemy pozwolenie na naprawę (1kEUR) to będzie
    Boże Narodzenie (którego roku, nie wiem). Jak na razie szukam więc
    rozwiązania w stylu "prowizorka, ale wytrzyma do wypłaty".

    Jakieś pomysły?

    Waldek

  • 2. Data: 2011-03-23 16:52:24
    Temat: Re: problemy z tachometrem
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > Narodzenie (którego roku, nie wiem). Jak na razie szukam więc rozwiązania
    > w stylu "prowizorka, ale wytrzyma do wypłaty".

    NTG -> pl.misc.poeci :-)
    Napisz coś bardziej konkretnego. Co można zmierzyć? dlaczego podejrzewasz
    tacho?
    Tacho ma napięcie wyjściowe przemienne? jakieś szczotki po drodze?

    Podobnie stara maszyna: lampy, wzmacniacz magnetyczny. upalała układ
    ograniczenia sygnału sterującego. winna była prądnica - jej szczotki.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2011-03-23 17:00:58
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 23.03.2011 17:15, Waldemar Krzok pisze:
> [...]
    > Boże Narodzenie (którego roku, nie wiem). Jak na razie szukam więc
    > rozwiązania w stylu "prowizorka, ale wytrzyma do wypłaty".
    Może dostateczne szybkie diody (transile?) na odpowiednio dobrane
    napięcie (20V?) zwierające te wszystkie szpilki do masy?

    Michoo

  • 4. Data: 2011-03-23 17:11:08
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 23.03.2011 17:52, schrieb Desoft:

    > NTG -> pl.misc.poeci :-)
    > Napisz coś bardziej konkretnego. Co można zmierzyć? dlaczego
    > podejrzewasz tacho?
    > Tacho ma napięcie wyjściowe przemienne? jakieś szczotki po drodze?

    No nie napisałem, że ww pomiary są na tacho solo. Znaczy silnik podpięty
    pod zasilacz stabilizowany, kręcę bez sprzężenia zwrotnego do
    nominalnych obrotów i mierzę napięcie na tacho. To normalne tacho DC,
    czyli ze szczotkami. To, że szczotki mogą robić "kuku", albo na pewno
    robią to wiem na 99.9%. Ale patrz wyżej: chodzi o naprawienie by "na
    razie działało". A zmierzyć mogę prawie wszystko, co się da zmierzyć za
    pomocą woltomierza et al, oscyloskopu 100MHz, częstościomierzem i
    podobnymi normalnymi rzeczami (np. suwmiarka ;-)).

    Waldek

  • 5. Data: 2011-03-23 17:14:48
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 23.03.2011 18:00, schrieb Michoo:
    > [...]
    > Może dostateczne szybkie diody (transile?) na odpowiednio dobrane
    > napięcie (20V?) zwierające te wszystkie szpilki do masy?

    Będę próbował jutro, dzisiaj już się nam nie chciało ;-). Tylko czy
    transile są wystarczająco szybkie? Na oscyloskopie zbocza są dość ostre,
    pokazuje mi 0-200V w ciągu <10ns. Oscyloskopu na GHz niestety nie mam. W
    każdym razie kolega złapał wtyczkę przy przełączaniu na inny oscyloskop
    i go "kopło" ;-).

    Waldek

  • 6. Data: 2011-03-23 17:19:21
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 23.03.2011 18:23, schrieb entroper:
    > Użytkownik "Waldemar Krzok"<w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    > wiadomości news:8uukkjFgh5U1@mid.uni-berlin.de...
    >
    > elektrostatyka? coś się ładuje od tarcia i strzelają iskierki w
    > tachometr/gdzieś obok ?

    Elektrostatyka byłaby możliwa, ale nie wiem, jak by się miała na kabelek
    dostać. Ale dobry pomysł. Mamy nowe pasy transmisyjne i możliwe, że
    zrobiliśmy generator van de Graafa. Tylko wszystko jest niby połączone z
    PE. No to mam następny pomiar jutro, czy mi się tam coś w kabel indukuje
    lub jakieś pojemnościowe sprzężenie?

    Waldek

  • 7. Data: 2011-03-23 17:23:55
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

  • 8. Data: 2011-03-23 17:26:01
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > mogę prawie wszystko, co się da zmierzyć za pomocą woltomierza et al,
    > oscyloskopu 100MHz, częstościomierzem i podobnymi normalnymi rzeczami (np.

    No to zmierz samo tacho. Z tego co piszesz to może nawet bez wyjmowania się
    da.
    Odpiąć silnik od zasilania i zakręcić silnikiem.
    Co prawda różne rzeczy się dzieją w uszkodzonych elementach, ale tacho
    generujące powyżej 100V to perpetum mobile.
    Te transile jak proponuje Michoo wyglądają obiecująco.
    Ale najpierw upewniłbym się co do przyczyny.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2011-03-23 17:26:02
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-03-23 18:11, Waldemar Krzok pisze:
    > To normalne tacho DC,
    > czyli ze szczotkami. To, że szczotki mogą robić "kuku", albo na pewno
    > robią to wiem na 99.9%.

    A da się wyjąć przynajmniej szczotki ? Sądząc z opisu "trawa" na wyjściu
    może być związana z wieszaniem się szczotek w oprawach. Wyjąć,
    przeczyścić oprawy z pyłu szczotkowego, w ostateczności przeszlifować
    wymiary poprzeczne. Dobrze by było oczyścić okolice komutatora.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2011-03-23 17:34:22
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 23.03.2011 18:26, schrieb PeJot:

> [...]
    > przeczyścić oprawy z pyłu szczotkowego, w ostateczności przeszlifować
    > wymiary poprzeczne. Dobrze by było oczyścić okolice komutatora.

    Ten tachometr ma wymiary małego CDka (fi 8cm?), grubość jakieś 2cm.
    Wiem, jak go ściągnąć z wału (jeszcze jest na silniku), ale jak go
    rozebrać niestety nie mam pojęcia. Danych katalogowych tachometru
    niestety nie mam w komplecie, ale podejrzewam, że ma 30 lub 50 sekcyjny
    komutator. Bydlę kosztuje nowe jakieś 1000EUR, możemy wysłać do naprawy
    (ok 300EUR), ale najpierw biurokracja (patrz mój pierwszy post).
    Ciekawi mnie też to dlaczego, jeżeli to naprawdę szczotki świnią, te
    impulsy pojawiają się tak rzadko. Konkretnie pojawiają się mniej więcej
    co drugi obrót, co przed przełożeniem przekładnią pasową wychodzi na co
    100 obrót wału silnika. Mniej więcej, regularne to nie jest.

    Waldek