  • 21. Data: 2012-04-24 14:09:12
    Temat: Re: pradnice
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości
    >Popatrzyłem w Wikipedii. Jest opisanych sporo elektrowni wodnych
    >które zostały
    >zbudowane przed wojną. To i po wojnie też były. Moce od 100kW. Gdzieś
    >trafiłem
    >na informację że w jakimś mieście po I WŚ powstała elektrownia
    >miejska. Według

    No, Wroclaw np - 1924 i 1925, stoja do dzisiaj, jedna nawet kreci.
    Az pare MW maja.

    >mnie prowincja była przed wojną zaopatrywana w prąd z niewielkich
    >elektrowni
    >wodnych. Miasta i okolice z dużych jak na tamte czasy elektrowni
    >wodnych jak
    >były warunki. A jak nie było to z elektrowni cieplnych. Do napędu
    >służyły
    >turbiny parowe takie jak dzisiaj. Zużycie prądu pzrez gospodarstwa
    >domowe było
    >przed wojną i zaraz po niej bardzo małe. Praktycznie tylko żarówki i
    >bogatszych radio. Pewno jak po wojnie ktoś by włączył wszystko co
> [...]

    No i tu wlasnie problem - robili elektrownie parowa, bo paru
    okolicznych ziemian chcialo na 3h dziennie zarowki wlaczyc ? Przeciez
    to sie nie oplaca :-)

    A jednoczesnie ci ziemianie moze by chcieli jakies maszyny rolnicze na
    prad, a wtedy wodna nie wyrobi. Choc w sumie nie wiem - mieli na prad,
    czy trzeba bylo poczekac jeszcze pare lat.

    Jak teraz bym włączył wszystko co mam na prąd
    >to i 15kW mogło by być mało. Żelazko 2kW, dwie suszarki do włosów po
    >2kW,
    >czajnik 1,5kW, pralka chyba 2,8 kW, zmywarka ponad 2kW, bojler 4,5kW.
    >A gdzie
    >jakieś miksery, sokowirówki, prodiże, kuchenki mikrofalowe,
    >opiekacze, tostery
    >..... . Co ja piszę 15kW. Pewno z 20 bym potrzebował.

    No ale wszystkiego przeciez naraz nie wlaczysz, choc oczywiscie bez
    problemu mozna sobie wyobrazic pralke, zelazko, piekarnik .. ba, sam
    przeplywowy ogrzewacz wody moze miec 20kW.

    >Według mnie wioski
    >przed wojną i zaraz po niej nie miały prądu. Bo jak miało z 2% to tak
    >jak by
    >wszystkie nie miały.

    No nie mialy, stad i pozniejsza socjalistyczna elektryfikacja.
    Ale mnie interesuje te ewentualne 2% ktore mialy. Skad ?

    J.

  • 22. Data: 2012-04-24 14:16:21
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 23 Apr 2012 18:30:48 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >A propos wiatrowych,
    >
    >http://www.youtube.com/watch?v=ywqcUp9n1c4
    >
    >ktos wie co tam robi ta mala "maszyna" na koncu walu ? Generator pradu
    >wzbudzenia, wzmacniacz elektromechaniczny, odklucacz ?

    Takie prądnice ,,elektrowniane'' były/są budowane jako obcowzbudne i
    najczęściej mają doczepioną (tak jak tu) wzbudnicę.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 23. Data: 2012-04-24 14:18:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" napisał w wiadomości
    J.F wrote:

    >Zniszczono element wrogi klasowo (młyny i folusze takoż)

    A niezaleznie od wrogosci klasowej - mialy szanse przetrwac, czy
    przemyslowy mlyn nawet w kapitalizmie zalatwil mlynarzy ?
    Co prawda maly mlyn na zachodzie widzialem, ale nie wiem na czym
    wiecej zarabia - na mieleniu czy na biletach za zwiedzanie :-)

    > przy okazji zniszczono "małą retencję".
    > Do dziś negatywne efekty widać - powodzie.

    Jestes pewien ?
    Dwie ostatnie duze powodzie to byla kwestia zmasowanych opadow
    deszczu. I takiej wody jaka przeplynela przez Wroclaw to nie wiem jaka
    "mala retencja" by zatrzymala.

    Mowi sie o 3500 m3/s - i tak przez 48h a z przyleglosciami to jakies
    100h, gdzie chcesz to pomiescic ?

    J.

  • 24. Data: 2012-04-24 14:39:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Z tym ze mnie nie chodzi o ostania wioske, bo podlaczyc do istniejacej
    > sieci to banal, ale o pierwsza - gdzie trzeba zaczac od elektrowni
    > :-)

    Elektryfikacja (poza modelem radzieckim) miała lokalne początki.
    Wioska Nowy Jork, no może nie cała, ale fragmenty, do połowy ubiegłego
    wieku zasilana była z sieci o jakiejś dziwacznej częstotliwości -- 25
    czy 40 Hz.

    > No i ciekaw jestem co to za elektrownie byly - gdzie byly warunki
    > mozna wodna wybudowac, ale jak nie bylo ?

    To się nie budowało. Nam się dzisiaj wydaje, że bez prądu nie ma
    życia. Ale na początku służył on wyłącznie do oświetlenia. Świecić
    można było czym innym.

    > male maszyny parowe, motogeneratory ?

    Bywały sieci zasilające wyłącznie latarnie uliczne, które miały własną
    elektrowni cieplną. A z drugiej strony, pamiętam z dzieciństwa wakacje
    w leśniczówce w górach -- dom ten miał swój generator spalinowy.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2012-04-24 14:52:26
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > No nie mialy, stad i pozniejsza socjalistyczna elektryfikacja.
    > Ale mnie interesuje te ewentualne 2% ktore mialy. Skad ?

    Przypomnij sobie Samych Swoich. Jak się przeprowadzili na ziemie odzyskane to
    babka leżąc na piecu powiedziała że wszystko by było jak w Krużewnikach, tylko
    żeby jeszcze elektryki nie było. Wątek jakiejś małej elektrowni też się
    przewija. Tylko że oni byli na terenach należących wcześniej do Niemców.
    Statystyki są jednocześnie dobre i złe. Bo jak wytłumaczyć że ktoś utopił się
    w jeziorze o średniej głębokości 1cm. Obstawiam że kilka procent
    zelektryfikowanych wiosek to były wioski na zachodzie Polski. I w
    bezpośredniej bliskości dużych miast. Może w okolicy gorzelnia była albo jakiś
    duży tartak i nadwyżki prądu zagospodarowywał. Puszczali tak jak piszesz na 3
    godziny dziennie. Jak to było przy okazji to mogło się opłacać. Albo nie
    przynosić strat. Prąd na przedwojennej i powojennej Polsce to był gadżet.
    Polska była jeszcze 60 lat temu nie dość że wyniszczonym przez wojnę krajem,
    to jeszcze bardzo zacofanym krajem. Powszechny analfabetyzm na przykład. Jak
    ludzie nie potrafią czytać to po im żarówka wieczorem. Pan Bóg dla takich
    zapala Słońce rano i gasi wieczorem. Film Konopielka na pewno widziałeś. Po co
    im był prąd, po nic. Jak coś nie ma praktycznego zastosowania to jest
    niepotrzebne. Głównemu bohaterowi informacja że Ziemią jest kulą tak nie
    pasowała że zbił dzieciaka jak mu to tłumaczył.

  • 26. Data: 2012-04-24 14:58:27
    Od: "Ryszard G." <r...@p...onet.pl>

    [...]
    Stara
    tkalnia w Zelowie. Była tam wspaniała maszyna parowa, cała błyszcząca,
    wirujaca, stukająca i posapująca zapewniająca napęd bezpośredni zbiorczy
    dla całej menażerii krosien. Za mały byłem żeby dostrzec czy tam nie ma też
    jakiejś prądnicy podłączonej do tego ustrojstwa. Ale fascynacja maszyną do
    dziś mi została :)
    -

    co tam tkalnia, nawet centrale telefoniczne istniały z napędem maszynowym,
    to znaczy napęd do wybieraków.
    Na własne oczy nie widziałem, znam z opowiadań nauczyciela (telekomutacja)

    pozdrawiam, R.G. ;)

  • 27. Data: 2012-04-24 14:59:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A niezaleznie od wrogosci klasowej - mialy szanse przetrwac, czy
    > przemyslowy mlyn nawet w kapitalizmie zalatwil mlynarzy ?

    Młyny może nie, ale elektrownie, to już jak najbardziej. Taka
    turbinka na kilkanaście kW, to nieduża budka. A prądu w przeliczeniu
    na złotówki w miesiąc robi więcej, niz przeciętny człowiek zarabia.

    > Co prawda maly mlyn na zachodzie widzialem, ale nie wiem na czym
    > wiecej zarabia - na mieleniu czy na biletach za zwiedzanie :-)

    W małej elektrowni nawet nie ma co zwiedzać. W zasadzie to jej
    w ogóle nie widać. Ale czerwony wykończył podhalańskie elektrownie
    (i nie tylko te) w imię zasad. Samodzielne robienie prądu, to prawie
    jak bimbrownictwo -- do socjalistycznego społeczeństwa nie przystaje.

    > Jestes pewien ?
    > Dwie ostatnie duze powodzie to byla kwestia zmasowanych opadow
    > deszczu. I takiej wody jaka przeplynela przez Wroclaw to nie wiem
    > jaka "mala retencja" by zatrzymala.

    Sporą część tej wrocławskiej wody zatrzymałaby "jeszcze mniejsza
    retencja", czyli lasy, których również sporo w górach ubyło.

    > Mowi sie o 3500 m3/s - i tak przez 48h a z przyleglosciami to jakies
    > 100h, gdzie chcesz to pomiescic ?

    Takie godzinowe opadowe, to własnie najlepiej zatrzymuje roślinność.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2012-04-24 15:07:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No i tu wlasnie problem - robili elektrownie parowa, bo paru
    > okolicznych ziemian chcialo na 3h dziennie zarowki wlaczyc ?

    Jeśli już znaleziono *parę* chętnych ziemian, to elektrownia
    siłą rzeczy musiała być *parowa*.

    > Przeciez to sie nie oplaca :-)

    Kto by patrzył na takie rzeczy.

    > A jednoczesnie ci ziemianie moze by chcieli jakies maszyny
    > rolnicze na prad, a wtedy wodna nie wyrobi. Choc w sumie nie
    > wiem - mieli na prad, czy trzeba bylo poczekac jeszcze pare lat.

    No właśnie nie. Na maszyny elektryczne trzeba było jeszcze trochę
    poczekać. Pomysłu, by energię mechaniczną zamieniac na prąd, a ten
    zaraz obok znowu na mechaniczną, nie traktowano wtedy poważnie.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2012-04-24 15:12:36
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(a):

> [...]
    > elektrowni cieplną. A z drugiej strony, pamiętam z dzieciństwa wakacje
    > w leśniczówce w górach -- dom ten miał swój generator spalinowy.

    Postaraj sobie przypomnieć czy obok leśniczówki jakiegoś, nawet zrujnowanego,
    tartaku nie było. To by tłumaczyło ten agregat prądotwórczy. Może pamiętasz
    jaki duży był. Czy wielkości kartonu po telewizorze 25 cali czy zajmował
    jakieś konkretne pomieszczenie i był słusznych rozmiarów. Mały by świadczył że
    tylko do oświetlenia był. Bo co tam jeszcze mogli mieć, radio albo pralkę
    franię. I taki z 500W by to opękał. Bo jak by taki od 5kW wzwyż był to by
    znaczyło że do czegoś innego go tam postawili i się ostał. Kiedyś w TV był
    film. Fabularny. Z takich filmów też można się czegoś praktycznego dowiedzieć.
    Ameryka czasy bezpośrednio po wojnie. Facet ma małą firmę budowlaną i buduje
    małe osiedle domków. Czyli teren uzbrojony. Prąd był na 100%. Robotnik
    podchodzi do betoniarki i odpala ją jak motorówkę. Mały silnik spalinowy ją
    napędzał. Czy to nie było genialne rozwiązanie. Bez kabla, mobilne, nikogo nie
    zabije prąd. W Polsce na małych budowach mogło by się teraz sprawdzić. ZE
    narzuca wysokie ceny prądu w czasie budowy, prawie jak za karę. A taka
    betoniarka ile benzyny przepali. No niech przepali 50 litrów na budowę, to
    raptem niecałe 300 złotych.

  • 30. Data: 2012-04-24 15:19:11
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

> [...]

    > retencja", czyli lasy, których również sporo w górach ubyło.

    > Takie godzinowe opadowe, to własnie najlepiej zatrzymuje roślinność.

    Trudno Amerykanów posądzać o socjalizm i wykańczanie prywatnych
    przedsiębiorców jako szkodliwych ideologicznie. Zbudowali zaporę Hoovera i
    przy niej elektrownię o mocy ponad 2MW. Na pewno wykończyli tym więcej małych
    prywatnych elektrowni w okolicy niż zaraz po wojnie było w Polsce. Trend do
    budowy ogromnych elektrowni w Ameryce był już przed wojną. Duże więcej
    kosztuje ale taniej produkuje. Może o to chodzi nie tylko w gospodarce rynkowej.