  • 1. Data: 2012-04-23 18:30:48
    Temat: pradnice
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    A propos wiatrowych,

    http://www.youtube.com/watch?v=ywqcUp9n1c4

    ktos wie co tam robi ta mala "maszyna" na koncu walu ? Generator pradu
    wzbudzenia, wzmacniacz elektromechaniczny, odklucacz ?

    J.

  • 2. Data: 2012-04-23 18:37:47
    Temat: Re: pradnice
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
    elektryfikacji u nas bylo - skad byl prad ?
    Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia

    Z malych elektrowni wodnych ?

    J.

  • 3. Data: 2012-04-23 18:59:18
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2012-04-23 18:37, J.F pisze:
    > I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach elektryfikacji
    > u nas bylo - skad byl prad ?
    > Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia
    >
    > Z malych elektrowni wodnych ?

    Przemysł używał głównie maszyn parowych.

    pzdr
    mk

  • 4. Data: 2012-04-23 19:16:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 23 Apr 2012 18:30:48 +0200, J.F napisał(a):

    > ktos wie co tam robi ta mala "maszyna" na koncu walu ?

    IMO wzbudnica.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2012-04-23 20:52:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
    > elektryfikacji u nas bylo - skad byl prad ?
    > Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia
    >
    > Z malych elektrowni wodnych ?

    Przed wojną samo Zakopane miało coś koło setki elektrowni.
    Wodnych, czasem bardzo małych.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2012-04-23 20:52:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    mk napisało:

    > Przemysł używał głównie maszyn parowych.

    Do elektryfikacji?!

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2012-04-23 21:07:17
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    > Do elektryfikacji?!

    Tak, do elektryfikacji obszaru fabryki. Być może okolic.

    pzdr
    mk

  • 8. Data: 2012-04-23 21:22:51
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    mk <reverse_lp.pw@myzskm> napisał(a):

    > Przemysł używał głównie maszyn parowych.
    >
    > pzdr
    > mk

    Po wojnie pozbyliśmy się największego zadupia i w ramach reparacji dostaliśmy
    w miarę dobrze uzbrojone " ziemie odzyskane". Elektryfikacja długo potrwała. W
    latach siedemdziesiątych trafiłem na wioskę w województwie łódzkim. Prąd do
    niej doprowadzili chyba w siedemdziesiątym pierwszym albo drugim.

  • 9. Data: 2012-04-23 22:06:51
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    > IMO wzbudnica.

    moim zdaniem też

  • 10. Data: 2012-04-23 22:08:15
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    > Przed wojną samo Zakopane miało coś koło setki elektrowni.
    > Wodnych, czasem bardzo małych.

    Wtedy już były popularne motogeneratory, zwykle na benzynę, naftę,
    metanol itp.