    From: "kogutek" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: pradnice
    Date: Tue, 24 Apr 2012 13:12:36 +0000 (UTC)

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał(a):

    > Elektryfikacja (poza modelem radzieckim) miała lokalne początki.
    > Wioska Nowy Jork, no może nie cała, ale fragmenty, do połowy ubiegłego
    > wieku zasilana była z sieci o jakiejś dziwacznej częstotliwości -- 25
    > czy 40 Hz.

    > To się nie budowało. Nam się dzisiaj wydaje, że bez prądu nie ma
    > życia. Ale na początku służył on wyłącznie do oświetlenia. Świecić
    > można było czym innym.

    > Bywały sieci zasilające wyłącznie latarnie uliczne, które miały własną
    > elektrowni cieplną. A z drugiej strony, pamiętam z dzieciństwa wakacje
> [...]
    Postaraj sobie przypomnieć czy obok leśniczówki jakiegoś, nawet zrujnowanego,
    tartaku nie było. To by tłumaczyło ten agregat prądotwórczy. Może pamiętasz
    jaki duży był. Czy wielkości kartonu po telewizorze 25 cali czy zajmował
    jakieś konkretne pomieszczenie i był słusznych rozmiarów. Mały by świadczył że
    tylko do oświetlenia był. Bo co tam jeszcze mogli mieć, radio albo pralkę
    franię. I taki z 500W by to opękał. Bo jak by taki od 5kW wzwyż był to by
    znaczyło że do czegoś innego go tam postawili i się ostał. Kiedyś w TV był
    film. Fabularny. Z takich filmów też można się czegoś praktycznego dowiedzieć.
    Ameryka czasy bezpośrednio po wojnie. Facet ma małą firmę budowlaną i buduje
    małe osiedle domków. Czyli teren uzbrojony. Prąd był na 100%. Robotnik
    podchodzi do betoniarki i odpala ją jak motorówkę. Mały silnik spalinowy ją
    napędzał. Czy to nie było genialne rozwiązanie. Bez kabla, mobilne, nikogo nie
    zabije prąd. W Polsce na małych budowach mogło by się teraz sprawdzić. ZE
    narzuca wysokie ceny prądu w czasie budowy, prawie jak za karę. A taka
    betoniarka ile benzyny przepali. No niech przepali 50 litrów na budowę, to
    raptem niecałe 300 złotych.