    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uzaleznienie
    Date: Sun, 5 Jan 2020 11:20:59 +0000 (UTC)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Bardziej ciekawe jaki to błąd 20 lat po paranoi y2k....

    Strzelam.

    1. RTC zapisuje rok na dwóch cyfrach.

    2. Istnieje moduł / driver do obsługi tego RTC, który m.in. przelicza rok
    na cztery cyfry.

    3. Moduł ten zakłada, że rok jest w zakresie od 1920 do 2019. Czemu? Bo
    jakiś zakres musieli założyć, 2020 był wtedy bardzo odległy. Potem nikt
    już nie pamiętał o tym warunku w zapomnianym, działającym od lat
    module. Zresztą programisty, który tworzył ten moduł, dawno już w
    firmie nie było.

    4. Inny kod (operujący już na 4-cyfrowym roku, otrzymanym z powyższego
    modułu), który służy do walidacji czasu RTC zakłada, że prawidłowy rok
    jest wtedy, kiedy jest większy niż jakiś konkretny (np. rok produkcji
    tego modelu kasy).

    5. Kod ten nagle dostał rok 1920 i stwierdził, że rok nie jest prawidłowy,
    czyli RTC jest źle ustawiony (lub nie jest ustawiony).

    6. Stąd komunikat "Ustaw zegar", jednak ustawienie zegara nie kasuje
    błędu, bo rok nadal jest uznawany za 1920, czyli nieprawidłowy.

    Bardziej niepokoi mnie to, że podobno błąd był już załatany w najnowszej
    wersji softu, czyli jest szansa, że problem był już znany (szansa, a nie
    pewność, bo może np. nowy soft miał przepisany driver do obsługi RTC, bez
    związku z tym problemem).

    Jeśli błąd był znany i nie było żadnej akcji prewencyjnej, to bardzo źle
    to świadczy... nie wiem tylko czy o Novitusie, czy o przepisach, które
    uniemożliwiają zmianę softu w działającej już kasie bez ponownej
    homologacji (jeśli takie istnieją).

    A może ktoś w Novitusie grał na zwłokę bo wiedział, że i tak odchodzi, i
    niech się to posypie już nie za jego kadencji? :)