  • 171. Data: 2011-09-19 19:45:44
    Temat: Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-19 20:58, Desoft wrote:
    > No to się pogubiłem. Moduł asercji wystawia dla sterownika sygnały
    > wejściowe.
    > Obiekt też?

    Moduł asercji ma za zadanie *natychmiast* zgłosić tryb awaryjny w
    sytuacji gdy zostaną naruszone jakiekolwiek reguły w nim zaszyte.
    Odpinając, przejmując sterowanie, wyłaczając zasilanie, robiąc shutdown.
    To rodzaj kontrolowanej katastrofy - jakiekolwiek stany maszyny po
    wystapieniu asercji nie są prawidłowe więc należy ja natychmiast
    zatrzymać i poinformować kogo trzeba (operatora/software). może być
    przelotowy (co pozwala odciąć sterownik właściwy) albo tylko sniffować i
    analizować proces sterowania.

    > Pomijając fakt istnienia zaworu, przecież potrzebna jest informacja czy
    > można włączyć pompę.

    Moduł asercji realizuje tylko *najprostsze* sprawdzenia. Takie jak
    "można wlaczyć pompę tylko jesli zawór dostał polecenie otwarcia". Czy
    zawór został faktycznie otwarty w tej asercji nie ma znaczenia. Wiadomo
    że wcześniej bylo polecenie otwarcia lub nie zaworu bo przecież widzimy
    cała komunikację. Ale obok jest następna: "jesli otwarto zawor wody, to
    ciśnienie musi osiągnąc wartość X po 2 sekundach" (tu masz swój
    czujnik). Obok jest nastepna: "jesli uruchomiono silnik pompy to wał
    musi osiągnąc po 20 sekundach prędkośc między 5 a 8 obrotow / sek".
    Dalej jest nastepna: "ciśnienie na wyjściu układu musi osiągnąć wartość
    Y w czasie nie dłuższym niż 100sek". I jeszcze jedna: "maksymalny
    impulsowy moment skręcający wału musi byc mniejszy niż Z w dowolnym
    momencie".

    Jeśli złożysz te asercje do kupy to okaże się, że masz kompletny opis
    stanów dozwolonych maszyny, często z bardzo zawiłymi zależnościami
    opisanymi w sposób bardzo prosty. Nie jest to sterowanie, tylko
    określanie zbioru dozwolonych stanów. Czasami można stopniować "ten stan
    ma wywołać kontrolowaną katastrofę, a ten ostrzeżenie, a ten być
    raportowany".

    Moduł asercji to rodzaj obserwatora mającego dostęp do komunikacji
    sterownik<->maszyna i potrafi czytać czujniki. Prywatnie integruje to
    zazwyczaj z układami wykonawczymi, przez co mam dostęp do *wszystkiego*
    co się da odczytać i wysterować.

    Co zrobisz z tym twoja sprawa: to może być filtr odcinający sterownik
    wyższego poziomu (realizujacy właściwą logikę sterującą) od maszyny, to
    może być wlacznik alarmu, to może być coś co raportuje problemy, to może
    być coś co robi shutdown i uruchamia syrenę, to może dzwonić do biura
    prezesa.

    Takie rozdzielenie pozwala w miarę komfortowo pisać sterownik właściwy
    (a niech nawet na jakimś g.. z LPT) bo kod bezpieczenstwa jest poza
    algorytmem.

  • 172. Data: 2011-09-19 20:33:42
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Moduł asercji ma za zadanie *natychmiast* zgłosić tryb awaryjny w sytuacji
    > gdy zostaną naruszone jakiekolwiek reguły w nim zaszyte. Odpinając,
    > przejmując sterowanie, wyłaczając zasilanie, robiąc shutdown.

    Czyli jest to w praktyce jakiś przkaźnik bezpieczeństwa

> [...]
    > i poinformować kogo trzeba (operatora/software). może być przelotowy (co
    > pozwala odciąć sterownik właściwy) albo tylko sniffować i analizować

    Całości nie przeanalizuje, bo będzie bardziej złożony od układu sterowania.
    A przy takiej złożoności, potrzebny będzie układ kontrolujący ten układ.

    > Takie rozdzielenie pozwala w miarę komfortowo pisać sterownik właściwy (a
    > niech nawet na jakimś g.. z LPT) bo kod bezpieczenstwa jest poza
    > algorytmem.

    Więc jak na początku. Nieważne jaki mikrokomputer, zabezpieczenie (obwody
    bezpieczeństwa) zakładamy adekwatne do możliwości wyrządzenia szkód.

    --
    Desoft

  • 173. Data: 2011-09-19 23:10:36
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Desoft uważa, że maszyna podpięta pod LAN to podstawa:

    > Ostatnio zaroiło się od "przejściówek" ethernet TCP/IP na RS-xxx. Taka
    > przejściówka, to oczywiście routeropodobny hardware z odpowiednim softem.
    > Kupowałem niedawno za jakieś 150 zł, którejś z routerowych firm (asmax,
    > planet czy coś takiego). Trzy lata temu, jak potrzebowałem, to udało się
    > znaleźć tylko jeden produkt małej firmy z Shenzen. Za kilkukrotnie wyższą
    > cenę.

    http://www.multitech.com/en_US/DOCUMENTS/Collateral/
    data_sheets/86002110.pdf
    Ten jest za jakieś $64 na mouser.com, obsługuje wifi.

  • 174. Data: 2011-09-19 23:15:38
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> wrote in message
    > A to też znam. Sterownik pompą góxxxx, znaczy ścieków. Jedna z głównych
    > arterii, silnik o mocy 1MVA. Pierwsze próby wszystko chodzi. Tylko potem
    > ktoś wpadł na pomysł, by zrobić próbę wyłączenia awaryjnego pod
    > obciążeniem.
    > Rozwaliło zawór i pompę.

    Współczuję temu co stał w zasięgu rozprysku góxxx ;-)

  • 175. Data: 2011-09-19 23:23:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > http://www.multitech.com/en_US/DOCUMENTS/Collateral/
    data_sheets/86002110.pdf
    > Ten jest za jakieś $64 na mouser.com, obsługuje wifi.

    No właśnie, dużo tego i w rozmaitych postaciach. Ten jest w formie OEMowej
    płytki, ja chciałem gotowe urządzenie w obudowie z gniazdkami. Na RJ-45,
    ale z tego co pamiętam, Wi-Fi też mieli.

    --
    Jarek

  • 176. Data: 2011-09-19 23:53:54
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > płytki, ja chciałem gotowe urządzenie w obudowie z gniazdkami. Na RJ-45,
    > ale z tego co pamiętam, Wi-Fi też mieli.

    Znalazłem coś jeszcze tańszego, wersja wifi jest za $32 i to jest maciupkie
    :
    http://www.mouser.com/ProductDetail/LS-Research/450-
    0037/?qs=NdVr8vFq8jhSC3%252bmZK20Xg%3d%3d
    Zajefajny!

  • 177. Data: 2011-09-20 00:05:57
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 09/19/2011 07:53 PM, Pszemol wrote:
> [...]
    > maciupkie :
    > http://www.mouser.com/ProductDetail/LS-Research/450-
    0037/?qs=NdVr8vFq8jhSC3%252bmZK20Xg%3d%3d

    Jesteś pewien że tego potrzebujesz? Bo moduł chyba chodzi tylko z
    texasowym WiLinkiem. Tzn. na module jest PHY/MAC, a cała reszta siedzi w
    głównym procesorze (OMAP).

    pzdr.
    j.

  • 178. Data: 2011-09-20 08:31:11
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 19.09.2011 20:02, schrieb Jarosław Sokołowski:

    > No proszę, facetowi groził Sybir, a uratował go VPN. Wzruszające.
    > I jak zwykle przez jakiegoś kabla.

    Tylko tu podkablowanie było po fakcie i dzięki temu kablowaniu Sybira
    uniknął. Jednak coś się zmieniło ;-).

    Waldek

  • 179. Data: 2011-09-20 08:33:24
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 20.09.2011 01:15, schrieb Pszemol:
    > "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> wrote in message
    >
    > Współczuję temu co stał w zasięgu rozprysku góxxx ;-)
    Na szczęście nikt, bo zawór był w podziemnym schronie na ulicy, ale ten
    trzeba było wyczyścić, a i na ulicę wydostało się "conieco". Dekiel
    podskoczył, ale nie odleciał.

    Waldek

  • 180. Data: 2011-09-20 08:42:08
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 19.09.2011 22:33, schrieb Desoft:

    > Czyli jest to w praktyce jakiś przkaźnik bezpieczeństwa

    > Całości nie przeanalizuje, bo będzie bardziej złożony od układu sterowania.
    > A przy takiej złożoności, potrzebny będzie układ kontrolujący ten układ.

    Tak dla informacji: opisywany przeze mnie w tym wątku program sterowania
    kolejki elektrycznej zawierał mniej więcej 4000 linijek kodu w
    RT-Pascalu. Z czego około 200 linijek to układ sterowania, reszta to
    asercje i symulacja. Jedna z asercji była oparta na symulacji
    rzeczywistego systemu i porównywania pozycji symulowanych i
    rzeczywistych. Dzięki temu można było wykryć poważne zmiany prędkości
    lokomotyw oraz "kradzież" lokomotywy.

    Waldek