  • 161. Data: 2011-09-19 14:57:16
    Temat: Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 19.09.2011 16:31, schrieb Desoft:

    > Tak to też nawet Atmelek.
    > Dyskusja jest raczej w stylu dlaczego maszyny z mniejszymi komputerami
    > (PLC, uK jednoukładowe) są bezpieczniejsze od maszyn z komputerami PC
    > (PC prawidłowo też naywa się mikrokomputer)

    > To już trochę OT, ale obecnie produkcja małoseryjna rulez.

    > Są różne maszyny. Jak piszes scada, to nie jest to centrum obróbcze. Nie
    > wszystko jest takie proste: włączyć maszynę, wyjąć zrobiony detal,
    > wyłączyć maszynę.
    > A wgrywanie projektu z nośnika... skąd on się bierze na nośniku?
    No bywa też coś takiego, jak mi się zdarzyło. Zadzwonił facet z Austrii
    jak byłem akurat w USA. Nawaliła maszynka, która stała w stalowni gdzieś
    na Syberii. On wisiał przez VPN na maszynce w Rosji i podsyłał mi
    emailem screenshoty i gadaliśmy przez Skype z człowiekiem w Rosji i ze
    sobą. Tu akurat przydał się display na PLC (nawiasem mówiąc kombinowane
    urządzenie z PCtem na RT-Linuxie i jakiś STEPach Siemensa). Trzeba było
    wsio zresetować i facio z Rosji musiał częściowo czytać, częściowo
    działała wideotelefonia, dopóki się VPN na nowo nie postawił. Ale udało
    się wszysko doprowadzić do używalności zanim przyszła pierwsza zmiana.
    Gdyby nie ten display to biedny Austriak musiałby lecieć kawał drogi
    tylko po to, by wymienić kabelek.

    Waldek

  • 162. Data: 2011-09-19 16:10:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-19 16:20, Desoft wrote:
    > Czujniki są niezbędne

    Obawiam się że nie rozumiesz istoty asercji o ktorej tu mówie. W
    przeważającej ilości przypadków będą. Ale dla samej istoty asercji nie.
    Jest wiele przypadków ktore nie wymagają oczujnikowania aby stwierdzić
    że są błędne. Takie jak próba uruchomienia pompy bez wcześniejszego
    odkręcenia zaworu wody. Asercje mają chornić układy wykonawcze przed
    bugami w software sterującym. Przy okazji mogą ale nie muszą zapewniać
    bezpieczeństwo.

  • 163. Data: 2011-09-19 17:34:23
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > doprowadzić do używalności zanim przyszła pierwsza zmiana. Gdyby nie ten
    > display to biedny Austriak musiałby lecieć kawał drogi tylko po to, by

    Uważam, że maszyna podpięta pod LAN to podstawa. RS to się trochę siermiężny
    zrobił.

    --
    Desoft

  • 164. Data: 2011-09-19 17:36:22
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > odkręcenia zaworu wody. Asercje mają chornić układy wykonawcze przed
    > bugami w software sterującym. Przy okazji mogą ale nie muszą zapewniać

    Czy brak informacji jest informacją? :-)

    --
    Desoft

  • 165. Data: 2011-09-19 17:43:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-19 19:36, Desoft wrote:

    > Czy brak informacji jest informacją? :-)

    Masz komplet informacji w opisanej powyżej sytuacji aby wyzwolić
    alram/przejśc w tryb awaryjny. Pompa nie działa bez wody. I już. Co
    chcesz czujnikować? Czy woda faktycznie płynie? To *inna* asercja.

  • 166. Data: 2011-09-19 18:02:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

> [...]
    > się wszysko doprowadzić do używalności zanim przyszła pierwsza zmiana.
    > Gdyby nie ten display to biedny Austriak musiałby lecieć kawał drogi

    No proszę, facetowi groził Sybir, a uratował go VPN. Wzruszające.
    I jak zwykle przez jakiegoś kabla.

    --
    Jarek

  • 167. Data: 2011-09-19 18:10:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft uważa, że maszyna podpięta pod LAN to podstawa:

    > RS to się trochę siermiężny zrobił.

    Ostatnio zaroiło się od "przejściówek" ethernet TCP/IP na RS-xxx. Taka
    przejściówka, to oczywiście routeropodobny hardware z odpowiednim softem.
    Kupowałem niedawno za jakieś 150 zł, którejś z routerowych firm (asmax,
    planet czy coś takiego). Trzy lata temu, jak potrzebowałem, to udało się
    znaleźć tylko jeden produkt małej firmy z Shenzen. Za kilkukrotnie wyższą
    cenę.

    --
    Jarek

  • 168. Data: 2011-09-19 18:14:08
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 19 Sep 2011 19:43:43 +0200, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

    >Masz komplet informacji w opisanej powyżej sytuacji aby wyzwolić
    >alram/przejśc w tryb awaryjny. Pompa nie działa bez wody. I już. Co
    >chcesz czujnikować? Czy woda faktycznie płynie? To *inna* asercja.
    Mylisz zabezpieczenia programu jako takiego z zabezpieczeniami
    obiektu. Naprawdę bez informacji z zewnątrz nawet absolutnie
    bezpieczny sterownik jest ślepy.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 169. Data: 2011-09-19 18:24:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-09-19 20:14, Grzegorz Krukowski wrote:
    > Naprawdę bez informacji z zewnątrz nawet absolutnie
    > bezpieczny sterownik jest ślepy.

    1. Pompa do właczenia wymaga wczesniej polecenia odkręcenia wody.

    Gdzie znajduje się w tym warunku asercyjnym miejsce na czujnik?

    Żeby była jasność:

    Sterownik <-> Moduł asercji <-> Obiekt

  • 170. Data: 2011-09-19 18:58:34
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Nie wyobrażam sobie bezpiecznego sterownika bez informacji zwrotnej.
    Bezpiecznego nie tylko dla otoczenia, ale dla obiektu sterowanego i samego
    sterownika.

    > Żeby była jasność:
    >
    > Sterownik <-> Moduł asercji <-> Obiekt

    No to się pogubiłem. Moduł asercji wystawia dla sterownika sygnały
    wejściowe.
    Obiekt też?
    Pomijając fakt istnienia zaworu, przecież potrzebna jest informacja czy
    można włączyć pompę.

    Nawet tak prosty układ:
    Sterownik -(jedno wyjście)-> Obiekt (np.: pompa)
    nie będzie działał.
    Więc co zmienia:
    Sterownik -(jedno wyjście)-> Moduł asercji -> Obiekt (np.: pompa)
    ???

    --
    Desoft