    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: urządzenie sterujące włączeniem wyłączeniem prądu
    Date: Mon, 19 Sep 2011 21:45:44 +0200
    <d...@4...com> <j55g6q$doo$1@news.onet.pl>
    <n...@4...com> <j55hpg$jmk$1@news.onet.pl>
    <c...@4...com> <j55j2p$o3m$1@news.onet.pl>
    <9...@m...uni-berlin.de> <j55lmk$1l7$1@news.onet.pl>
    <j57j5j$174$1@news.onet.pl> <j57pie$mp2$1@news.onet.pl>
    <j57ukb$89u$3@news.onet.pl> <j57v0h$974$1@news.onet.pl>
    <r...@4...com> <j581df$ha8$1@news.onet.pl>
    <j583dc$oau$1@news.onet.pl>

    On 2011-09-19 20:58, Desoft wrote:
    > No to się pogubiłem. Moduł asercji wystawia dla sterownika sygnały
    > wejściowe.
    > Obiekt też?

    Moduł asercji ma za zadanie *natychmiast* zgłosić tryb awaryjny w
    sytuacji gdy zostaną naruszone jakiekolwiek reguły w nim zaszyte.
    Odpinając, przejmując sterowanie, wyłaczając zasilanie, robiąc shutdown.
    To rodzaj kontrolowanej katastrofy - jakiekolwiek stany maszyny po
    wystapieniu asercji nie są prawidłowe więc należy ja natychmiast
    zatrzymać i poinformować kogo trzeba (operatora/software). może być
    przelotowy (co pozwala odciąć sterownik właściwy) albo tylko sniffować i
    analizować proces sterowania.

    > Pomijając fakt istnienia zaworu, przecież potrzebna jest informacja czy
    > można włączyć pompę.

    Moduł asercji realizuje tylko *najprostsze* sprawdzenia. Takie jak
    "można wlaczyć pompę tylko jesli zawór dostał polecenie otwarcia". Czy
    zawór został faktycznie otwarty w tej asercji nie ma znaczenia. Wiadomo
    że wcześniej bylo polecenie otwarcia lub nie zaworu bo przecież widzimy
    cała komunikację. Ale obok jest następna: "jesli otwarto zawor wody, to
    ciśnienie musi osiągnąc wartość X po 2 sekundach" (tu masz swój
    czujnik). Obok jest nastepna: "jesli uruchomiono silnik pompy to wał
    musi osiągnąc po 20 sekundach prędkośc między 5 a 8 obrotow / sek".
    Dalej jest nastepna: "ciśnienie na wyjściu układu musi osiągnąć wartość
    Y w czasie nie dłuższym niż 100sek". I jeszcze jedna: "maksymalny
    impulsowy moment skręcający wału musi byc mniejszy niż Z w dowolnym
    momencie".

    Jeśli złożysz te asercje do kupy to okaże się, że masz kompletny opis
    stanów dozwolonych maszyny, często z bardzo zawiłymi zależnościami
    opisanymi w sposób bardzo prosty. Nie jest to sterowanie, tylko
    określanie zbioru dozwolonych stanów. Czasami można stopniować "ten stan
    ma wywołać kontrolowaną katastrofę, a ten ostrzeżenie, a ten być
    raportowany".

    Moduł asercji to rodzaj obserwatora mającego dostęp do komunikacji
    sterownik<->maszyna i potrafi czytać czujniki. Prywatnie integruje to
    zazwyczaj z układami wykonawczymi, przez co mam dostęp do *wszystkiego*
    co się da odczytać i wysterować.

    Co zrobisz z tym twoja sprawa: to może być filtr odcinający sterownik
    wyższego poziomu (realizujacy właściwą logikę sterującą) od maszyny, to
    może być wlacznik alarmu, to może być coś co raportuje problemy, to może
    być coś co robi shutdown i uruchamia syrenę, to może dzwonić do biura
    prezesa.

    Takie rozdzielenie pozwala w miarę komfortowo pisać sterownik właściwy
    (a niech nawet na jakimś g.. z LPT) bo kod bezpieczenstwa jest poza
    algorytmem.