    From: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto,pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: stroze moralnosci w Saturnie
    Date: Sun, 04 Dec 2011 15:32:56 +0100

    W dniu 2011-12-04 13:21, Andrzej Lawa pisze:

    > Jak wg. ciebie klasyczny laboludek z supermarketu mógłby się przyłożyć
    > lepiej niż współczesne oprogramowanie?

    Rozumiem, że robiąc zdjęcia też korzystasz tylko z trybu 'full-automat'
    bo jaki fotograf ustawi ostrość i ekspozycję lepiej niż współczesne
    oprogramowanie?

    > Ależ oni nie są od tego, bo nie wiedzą jakie są zamysły autorów zdjęć -
    > dlatego prawidłowa procedura to zasugerowanie konieczności sprawdzenia
    > jakości zdjęć przez odbierającego.

    Bzdura. Gdy przychodzę po odbitki mam je dostać dobre a nie z wadami po
    których stwierdzeniu będę musiał tracić czas i paliwo na ponowną wyprawę
    do labu po poprawione odbitki.

    > Od tego są standardowe wydruki testowe, które okresowo należy wykonać.

    Właśnie - okresowo. Jak często? co 5, 10, 50 odbitek? A może po prostu
    raz dziennie albo i raz na miesiąc? Wykonanie takich wydruków kosztuje i
    nie są one wykonywane zbyt często. Wizualna kontrola jakości wykonanych
    odbitek pozwala zmniejszyć znacząco prawdopodobieństwo reklamacji złych
    zdjęć przez niezadowolonego klienta.

    > Gdyby laboludki miały takie podejście, jak twierdzisz, to bardzo
    > złośliwym numerem byłoby robienie zdjęć smug ;->

    Jeśli by Ci się udało znaleźć smugi wyglądające podobnie do
    spowodowanych niesprawnością maszyny - to prawdopodobnie tak. Ale po
    spojrzeniu na plik żródłowy na monitorze obsługa szybko by się
    zorientowała, że smugi nie są z ich winy.

    > A widzisz.

    > Pamiętaj, że to byli pionierzy, a laboranci byli przyzwyczajeni do
    > sitcomów z bardziej ziemskimi kolorami skóry, a procedury naświetlania i
    > wołania były dość standardowe (stabilne parametry - parę lat
    > doświadczenia producenci filmów i chemii już mieli), więc nie przyszło
    > im do głowy, że lab będzie korygował w cokolwiek innego niż ogólną
    > jasność i kontrast.

    Mam wrażenie że jednak takimi idiotami nie byli. W czasach materiałów
    analogowych problem dopasowania kolorystyki był jeszcze istotniejszy niż
    obecnie - po prostu nie istniało coś takiego jak balans bieli - i jeśli
    tylko temperatura barwowa światła odbiegała od zakładanego przez
    producenta negatywu - trzeba było korygować.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)