    Date: Mon, 23 Nov 2015 09:34:28 +0100
    From: Maciek <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: postarzanie nie poplaca

    Użytkownik Pszemol napisał:
    > Natomiast co do INTENCJI
    > producenta, i insynuacji że celem jest przewrotność "zrób pan tak, aby
    > się pralka zepsuła zaraz po gwarancji bo klient przyjdzie kupić nową i
    > zarobimy więcej" się nie zgodzę, bo to jest strategia nielogiczna. Nie
    > wiem jak Ty, ale każdy rozsądny klient, będzie pamiętał że po dwu lat od
    > zakupu pralka Boscha padła i musi kupić nową. Myślisz że zrobi sobie
    > krzywdę i kupiłby następnego Boscha? Nie! Pójdzie i kupi pralkę Samsunga
    > lub LG.

    Zakładasz rozsądek klientów? Tych samych łosi biorących kredyty na
    wszystko, choć ich na to nie stać?
    Nie uwierzysz ale jest wystarczajaco dużo łosi, dla których marka jest
    podstawowym wyróżnikiem kupowanego sprzętu i działają jak stada
    lemingów. Prosty przykład - Mercedes. Taksówkarze nie idioci, liczyć
    potrafią ale nadal kupują te auta, bo klient takich chce. Skąd wiem? Mam
    w rodzinie taksówkarza (z Mercedesem) a i nawet słyszałem to od innego
    wkurzonego taryfiarza, wiozącego mnie jakimś Francuzem. Klienci
    zamawiają taksówkę i ma to być Mercedes. Podjedzie co innego (nie jako
    bryka na ślub) i każe odjechać "bo miał byc mercedes". Mity są bardzo
    trwałe.

    Co do pralek Bosch, to ich mityczna jakość bardzo dawno się skończyła.
    Zmuszają do kupna nowej pralki w inny sposób - naprawy są absurdalnie
    drogie a pralka nie pracuje bezaawaryjnie 20 lat. Tzw. wanna, czyli
    nieruchomy zbiornik, w którym kręci się bęben, jest nierozbieralna. Po
    jakimś czasie trzeba wymienić łożysko i okazuje się, że cena nowego tzw.
    kompletnego zespołu piorącego, to banalne 600zł. Taka operacja w taniej,
    starej, tandetnej pralce Amica kosztowała mnie 140 czy 160 zł. Nie, sam
    tego nie robiłem, tylko zlecałem.
    Pralka nie wybucha, naprawa jest możliwa ale nieopłacalna. Tak się to
    robi. Polscy fachowcy nawet potrafią obejść ten problem, po prostu
    rozcinają zbiornik, wymieniają łożysko a potem go sklejają. Zbiornik
    mógłby być rozbieralny przez dołożenie uszczelki i paru śrub. Ma
    właściwy kształt i grubość ścianek.
    W wielu pralkach płytka procesora nie jest pokrywana lakierem, nie ma
    osłony i po pewnym czasie osiada na niej pył ze szczotek. Zielony lakier
    jest ale brakuje jakiegoś przezroczystego, pokrywającego wszystko razem,
    włącznie z polami lutowniczymi. Grafitowy pył plus wilgoć i efekt jest
    wiadomy. Nowy sterownik kosztuje tyle co połowa pralki. Klient woli
    kupić nową "bo zaraz i tak co innego padnie". Gdyby producent po
    złożeniu zapuścił każdą płytkę lakierem, to wypadłby z rynku przez
    wzrost ceny finalnego produktu? Bez jaj.

> [...]
    > "serek" z wielkiego torta jakim jest rynek pralek. Tego torta dzieli z
    > innymi producentami. Najlepszą strategią rynkową jest produkować właśnie
    > trwały, niezawodny sprzęt jak najtaniej, aby przy kolejnej rotacji
    > sprzętu zadowolony z produktu klient nie poszedł do konkurencji! Tylko
    > człowiek który nie przemyślał sobie problemu dogłębniej będzie
    > twierdził, że wygraną strategią jest produkować buble które zepsują się
    > w 25 miesiącu użytkowania. Nikt normalny nie pójdzie i nie kupi takiej
    > samej pralki która się mu właśnie zepsuła!

    "Nikt normalny" - to jest klucz. Kupują ofiary marketingu. Jak nie ten
    klient, to następny, który naciął się na innej marce. Za to Boscha kupi
    następny, który naciął się właśnie na tej innej marce. To działa a
    klienci krążą w obiegu zamkniętym. Pieniądze wydane na reklamę są
    ważniejsze, niż Ci się to wydaje. Jobs (ten od Apple) powiedział
    wyraźnie, że nie interesują go klienci, którzy kupili jego produkty,
    tylko ci, którzy jeszcze ich nie kupili.

    Kiedyś już były dyskusje na temat planowanego postarzania wyrobów. Ja
    podałem przykład własnego magnetowidu Sharp, w którym Japończyk prysnął
    do środka kilka kropelek kleju. Klej po latach zaczął się rozkładać na
    żrące składniki, rozkładające przy okazji metalowe elementy. Japończyk
    wszystko robi w rękawiczkach, jak jest przeziębiony, to nosi maskę na
    twarzy a na sprzęt "przypadkowo" chlapie klejem? Uprzedzam pytanie - nie
    było żadnego technologicznego uspawiedliwienia do użycia kleju w okolicy
    tych kropelek. Zresztą nic tym klejem, żywicą, czy co to mogło być nie
    było klejone. Dowiedziałem się o tym gdy padł mi silnik napędu taśmy.
    Korozja przecięła ścieżkę zasilania tego silnika. Dokładnie (jak mi się
    wtedy wydawało) przeszukałem resztę magnetowidu i znalazłem jeszcze
    jedną kropelkę w okolicach procesora. Ścieżka ledwie się trzymała.
    Kolejne dwa lata później zgasł wyświetlach. Przyczyna - zjedzona nóżka
    diody w zasilaczu, produkująca zasilanie tego wyświetlacza. Kropla była
    na nóżce diody, takiej zwykłej, leżącej, o niskim prądzie.

    Teraz, jak już piszą koledzy, stosuje się gorsze elektrolity. Poza tym
    producenci ochoczo przystąpili do "ekologicznego" ROHS i z wielką chęcią
    tworzą coraz większą górę elektrośmieci. Czy ktoś to przerwie? Nie
    sądzę, bo:
    Producent zarabia na ciągłej dostawie nowych urządzeń.
    Handel zarabia na obrocie a nie na ekspozycji.
    Państwo dostaje podatki przy zakupie nowego sprzętu.
    Dlatego nie widzę na to szansy.

    Maciek