  • Data: 2015-11-23 10:35:45
    Temat: Re: postarzanie nie poplaca
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Pawel "O'Pajak" napisał:

    > Ja sie odnioslem do postu kolegi, ktory twierdzil, ze w jego pelnoletnim
    > samochodzie byly jeszcze oryginalne klocki. Trudno mi w to uwierzyc,
    > ale... No moze rzeczywiscie Niemiec tylko do kosciola.

    Z azbestowymi może faktycznie tylko do kościoła. Konieczność poszukania
    materiałów zastępczych sprawiła, że znaleziono lepsze -- teraz okładziny
    są trwalsze.

    > Oczywiscie wdychanie tego Pb, ktory ze spalinami ulatywal, jak i ogolnie
    > wdychanie spalin mile nie jest. Natomiast co do gleby, to nawet przy
    > najbardziej obciazonych trasach w DC juz na glebokosci 20cm Pb byl
    > niewykrywalny. Po prostu jest malo zwiazkow Pb rozpuszczalnych, z
    > prostych to wlasciwie octan i azotan. Kilka m od drogi dawalo sie go
    > jeszcze wykryc, dalej juz nie. Zywoplot praktycznie zatrzymywal na sobie
    > caly Pb ze spalin.

    Po raz drugi muszę zwątpić. Bo czytałem opracowanie mówiące o setkach
    metrów. Źródła nie podam, bo to było na niemodnym dziś medium zwanym
    papierem, w dodatku dość dawno temu. Zresztą miniejsza o to -- tego
    ołowiu było bodaj 4 kg rocznie na kilometr. A marchewki dłuższe od
    20 cm zdarzają się rzadko. Gdyby to się odkładało tylko na poboczach,
    to byśmy mieli tam dzisiaj piękną skoncentrowaną rudę połowiu.

    > Teraz, poza niektorymi benzynami lotniczymi, paliwa sa bezolowiowe
    > i owszem, Pb w nich nie ma, sa za to weglowodory aromatyczne, ktore
    > rakotworcze bywaja, mamy tez wyzsza temp spalania, a wiec NOx, ktore
    > tez fiolkami nie pachna.

    One są "za to"?! Przecież ołów wyeliminowano z paliw nie dla samej
    eliminacji ołowiu. On, choć sam w sobie też paskudny, wykluczał
    użycie katalizatorów eliminujących wymienione paskudztwa. Stężenie
    tych syfów spadło niepomiernie "przy okazji" rezygnacji z etyliny.

    > Nie, nie, w spoiwach juz nie wolno. Za to bez problemu moze byc
    > w akumulatorach, ciezarkach do wywazania kol, pociskach, szkle.

    W ciężarkach do kół też już nie wolno. W pociskach to chyba nie
    zawartość ołowiu jest szkodliwa dla zdrowotności. Te dla wojska
    mam na myśli. Bo zająca zgodnie z przepisami chyba trzeba teraz
    znieżywić za pomocą bizmutu -- zatem pasztet też jest RoHS.

    --
    Jarek