  • Data: 2014-04-12 14:45:59
    Temat: Re: no żesz nie zdążyłem...
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:534903b8$0$2165$65785112@news.neostrada.pl...
    > Przecież wielokrotnie to opisywałem - stare radio, czubek nosa i drucik z
    > anodowym na oku magicznym... Nos i radio należały do kumpla z którym
    > zabawę w elektronikę zaczynaliśmy.

    No tak :)) Ino zabrakło tego w jednym poście po prostu :)

    > Kondensator do potrzymania? A może transformator głośnikowy (anodowym do
    > rozmówcy, bateryjka do głośnikowego...

    Trafo to na sobie wypróbowałem - ale nic mi się nie stało, nic mi się nie
    stało, nic mi się nie stało... :))
    Moja wersja, to była taka - OTVC Rubin 714, panel WN z lampą 6P45S i
    powielaczem selenowym.
    Z tylca jest parę punktów, gdzie jak się przybliży śrubokręt, to skacze ok.
    centymetrowy łuk. I nic się złego nikomu, ani niczemu nie dzieje. Kręcidło
    oczywiście odpowiednio izolowane.
    To sobie pomyślałem, aby ten łuk wywołać... płomieniem zapalniczki -
    chciałem zrobić dwa punkty, między którymi przypaliłbym płomień, a on dzięki
    zjonizowaniu powietrza, spowodował byprzeskok łuku. Nominalnie ciche
    syczenie-bzyczenie, wiadomo, 15 kHz z kawałkiem. Jak pomyślałem, tak
    zrobiłem. Łuk przeskoczył. Ale spełniło się prawo Murphy'ego, że jak coś ma
    pójść źle, to na pewno pójdzie. No i poszło - łuk przeskoczył, ino "nie do
    końca" po mojej myśli, nawet nie wiem którędy dokładnie, to się stało zbyt
    szybko. Zamiast cichego syczenia usłyszałem dość głośny, prawie trzask.
    Ale sobie nagrabiłl, co nie?
    Mało brakowało.
    Ale jedynym bezpośrednim skutkiem było natychmiastowe zgaśnięcie wysokiego,
    a jedyną stratą okazał się skutecznie przepalony bezpiecznik, który
    niezwłocznie wymieniłem i na szczęście telewizor ożył. Zamiast grzecznie
    dłubać ku naprawie (cuś się chrzaniło w obwodzie, OIDP, któraś z czekoladek
    przerywała i czasem WN zanikało), to ja się zabawiłem :P Na szczęście łuk
    mnie ominął. Telewizor w końcu naprawiłem, typując ze schematem 6
    najbardziej prawdopodobnych czekoladek, wymieniłem i już nie przerywało.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.