    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: jakie żarówki/lampy na klatkę schodową?
    Date: Mon, 30 Dec 2013 16:38:18 +0100

    Janko Muzykant napisał:

    > Panowie (i panie), a może byśmy wspólnie opracowali prosty schemat
    > takiego sterownika z triakiem obniżającego nieco napięcie, z
    > softstartem? Ja wiem, że to proste, ale praktycy siedzący w tym na co
    > dzień wskażą elementy ogólnie dostępne i niezawodne (tzn. przeżywające
    > efektowny wybuch żarówki, co mi się zdarza w łazience regularnie co
    > miesiąc przy trzech żarówkach lustrzanych z Piły). Żeby zrobić raz na
    > zawsze, nastawić napięcie i ''zamurować''.
    > Albo jakiś link do schematu, który sobie przedyskutujemy.

    Ciekawy eksperyment. Przy tworzeniu oprogramowania takie zbiorowe
    działanie sprawdza się wybornie, więc może i do hardware się nada.

    Nie żebym się pchał do roli Pierwszego Skrzypka, ale postaram się
    sformułować założenia. Softstart jest tu podstawową pożądaną funkcją.
    Obniżanie napięcia żarówkom jest takim sobie pomysłem, ale jak ktoś
    koniecznie chce, może być zworka opisana "double life" a nawet "triple
    life" -- od przedłużania życia żarówy kosztem większych rachunków
    za prąd dający tyle samo światła (napis "double bill" byłby błędem
    marketingowym). A skoro softstart, to może i softstop. Czyli nie
    ustrojstwo włączone po prostu w szereg do obwodu lampy, lecz takie,
    co ma sterowanie z zewnątrz. To idzie w parze z inną zaletą -- można
    to włączać na przykład wyjściem przekaźnikowym czujki ruchu stosowanej
    do alarmów. Albo wyłącznikiem schodowym, czasowym, czy innym pilotem.

    Jarek

    PS
    Jak ktoś chce po prostu obniżyć napięcie w jakimś obwodzie oświetlenia,
    to można do tego użyć toroidalneggo transformatora 12V do halogenów,
    skonfigurowanego jako autotransformator -- wtórne uzwojenie włączone
    w przeciwfazie do obwodu wyjściowego. To tania i wydajna metoda, bo
    transformator 100 VA może zasilić żarówki o mocy ok. 2 kW (przy napięciu
    obniżonym o 12 V)