    From: " M.M." <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: gry z niepełną informacją i montecarlo
    Date: Wed, 9 May 2012 09:58:21 +0000 (UTC)

    Roman W <b...@g...pl> napisał(a):

    > Podobne problemy czesto rozwiazuje sie w matematyce finansowej. Jezeli
    > zalozysz, ze gra trwa maksymalnie N ruchow (to chyba jest prawda dla
    > tysiaca?), to drzewko gry mozesz po prostu przejsc od konca. To powinno
    > uwzglednic blefy.
    > Poczytaj o metodach wyceny opcji amerykanskich na drzewach i metoda "least
    > squares Monte Carlo".

    Może gra w tysiąca do wyrobienia sobie wstępnego poglądu jest nadal zbyt
    rozbudowana. Może powinienem posłużyć się jakąś prostszą grą. Z kolei
    nie wiem czy prostszej grze stosowanie blefów będzie miał jakikolwiek
    sens...

    Może taka gra:
    1) Jest dwóch graczy, jeden gracz nazywa się A, drugi B.
    2) Grają małą talią od dziewiątek do asów, czyli używaj 24 kart.
    3) Karty rozdaje na przemian gracz A i B.
    4) W trakcie rozdawania każdy gracz otrzymuje tylko 3 losowe karty z talii.
    5) Pierwszy wykłada kartę na stół gracz rozdający, potem ten który wziął
    poprzednią lewę.
    6) Jest obowiązek dokładania do koloru, jeśli gracz nie kładzie karty w
    tym samym kolorze, to przegrywa. Jeśli dokłada do koloru to wygrywa
    ten który położył starszą kartę.
    7) Ten gracz który weźmie więcej lew zdobywa 1 punkt. Drugi gracz
    zdobywa zero punktów. Po czym na nowo są rozdawane 3 karty.
    8) Cała rozgrywka składa się z bardzo dużej ilości rozdań, z tylu aby
    można było wyeliminować wygrane dzięki szczęściu. Wygrywa ten który
    gra lepiej.

    Drzewko takiej gry jest małe. Na początku, zaraz po rozdaniu kart, pierwszy
    gracz ma do dyspozycji 3 ruch. Drugi gracz na początku też ma trzy ruchy.
    Potem obaj mają do dyspozycji po 2 ruch, a gdy zostaje im już jedna karta to
    nie mają możliwości wyboru, obaj muszą położyć ostatnią kartę jaka im została.

    Tak więc drzewo ma 3*3*2*2=9*4=36 węzłów. Każdy domowy komputer takie drzewo
    może przeszukać miliony razy i do woli może robić symulacje MC.

    Jak powinien wyglądać algorytm który nigdy nie przegra w taką grę?
    Interesuje mnie taki algorytm wraz z dowodem matematycznym że jest
    algorytmem optymalnym.