  • Data: 2012-05-17 16:20:28
    Temat: Re: re: gry z niepelna informacja a montecarlo
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

    profesor fir <f...@g...pl> napisał(a):

    > moze bym na to cos odpowiedzial (watpie bo nie
    > zajmuje sie tym) gdybym wiedzial czym gry z niepelna
    > informacja roznia sie od tych z pelna informacja
    > i na czym polega to rozroznienie (szachy sa z pelna?)

    Na moje musi spełniać wszystkie z poniższych punktów aby
    była grą skończoną z pełną informacją:
    a) znany jest stan początkowy
    b) znane są stany końcowe
    c) znana jest funkcja przejść ze stanu poprzedniego do następnego ( znane
    są dozwolone ruchy )
    d) wiadomo kto w danym stanie ma prawo do ruch
    e) w każdym stanie jest skończona ilość ruchów
    f) wiadomo jaka jest funkcja wypłaty, czyli wiadomo ile każdy z graczy
    otrzymuje traci po osiągnięciu każdego ze stanu końcowego.

    Jeśli w grze bierze udział dokładnie dwóch zawodników to mamy grę
    jak powyżej, ale jeszcze możemy o niej powiedzieć że jest grą
    dwuosobową. Jeśli wartość funkcji wypłaty jednego gracza (gdy
    przegrał, wygrał, zremisował, czy co tam jeszcze) jest równa wartości
    funkcji wypłaty drugiego gracza ze znakiem ujemnym to mamy grę o sumie
    zerowej - można łatwo (i z pewnych powodów wygodnie) pod taką definicję
    podciągnąć szachy, warcaby, otello, czwórki, go i wiele innych gier
    planszowych.

    Jeśli esperancja prawdopodobieństw osiągnięcia stanów końcowych z
    ich wypłatami jest dla obu graczy taka sama to mamy jeszcze do czynienia
    z grą sprawiedliwą. Gry planszowe i karciane tylko czasami są grami
    sprawiedliwymi - dlatego np. gra się raz białymi a drugi raz
    czarnymi, albo rozdaje za każdym razem ktoś inny.

    Gry karciane do których w tym wątku nawiązywałem pośrednio nie
    spełniają punktu c. Nie wiemy jakie otrzymał karty przeciwnik i
    choć wiadomo jakie są dozwolone ruchy w danym stanie to nie możemy
    ruchów określić, gdyż właśnie nie mamy pełnej informacji o stanie gry
    w jakim aktualnie jesteśmy - właśnie o takie gry mi chodziło.