-
Data: 2012-05-09 18:43:02
Temat: Re: gry z niepełną informacją i montecarlo
Od: Edek Pienkowski <e...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Dnia Wed, 09 May 2012 13:14:58 +0000, M.M. napisal:
> Edek Pienkowski <e...@g...com> napisał(a):
>
>> Dnia Wed, 09 May 2012 09:58:21 +0000, M.M. napisal:
>>
>> > Roman W <b...@g...pl> napisaĹ(a):
>> >
>> >> Podobne problemy czesto rozwiazuje sie w matematyce finansowej. Jezeli
>> >> zalozysz, ze gra trwa maksymalnie N ruchow (to chyba jest prawda dla
>> >> tysiaca?), to drzewko gry mozesz po prostu przejsc od konca. To powinno
>> >> uwzglednic blefy.
>> >> Poczytaj o metodach wyceny opcji amerykanskich na drzewach i metoda "least
>> >> squares Monte Carlo".
>> >
>> > MoĹźe gra w tysiÄ ca do wyrobienia sobie wstÄpnego poglÄ du jest nadal zbyt
>> > rozbudowana. MoĹźe powinienem posĹuĹźyÄ siÄ jakÄ Ĺ prostszÄ grÄ . Z kole
>> i
>> > nie wiem czy prostszej grze stosowanie blefĂłw bÄdzie miaĹ jakikolwiek
>> > sens...
>> >
>> > MoĹźe taka gra:
>> [...]
>> >
>> > Jak powinien wyglÄ daÄ algorytm ktĂłry nigdy nie przegra w takÄ grÄ?
>> > Interesuje mnie taki algorytm wraz z dowodem matematycznym Ĺźe jest
>> > algorytmem optymalnym.
>>
>> Tit-for-tat przeradza siÄ w tit-for-tat-if-cannot-abuse-opponent.
>> W psychologii trudno o dowody formalne.
>
> Zróbmy coś, aby wyeliminować psychologię :)
Tu nie tylko o psychologię chodzi; na poziomie gry służy do "wykorzystania"
algorytmu przeciwnika. Nawet optymalnego.
>
> Można to rozpatrywać w postaci dwuwymiarowej tabeli. W poziomie i
> w pionie mamy kolejne programy, a w komórce na skrzyżowaniu
> wiersza x z kolumną y mamy wynik jaki uzyskuje program x grając
> przeciwko programowi y. Jeśli w komórce jest 100% to znaczy
> że x wygra wszystkie gry bez względu na to jak zostały rozdane
> karty.
Są takie gry, gdzie istnieje tego rodzaju strategia optymalna,
ale nie zawsze się stosuje bezpośrednio do gier z czynnikiem losowym.
Z blefem jest jeszcze gorzej - polega na sytuacji, gdy nie zna się
kart blefującego a oceniać można cokolwiek po jego zachowaniu.
>
> Moje pierwsze pytanie chyba można sprowadzić do tego, czy dla danej
> gry istnieje program który ma minimalną wartość 50% ( minimalną, czyli
> obojętnie z jakim programem zagra, to uzyskuje 50% lub więcej.).
>
> W różnych grach czynnik blefu może mieć różne skutki. Nie wiem w
> tej chwili czy są gry z niepełną informacją w których czynnik blefu
> nigdy nie poprawi wyniku. Jeśli takie gry są, to w nich należy grać
> optymalnie i należy zakładać że przeciwnik zagra/zagrał optymalnie.
> Myślę że dla takich gier istnieją programy które minimalną wartość w
> powyższej tabeli będą miały właśnie 50%.
Są gry, gdzie blef jest czasem stricte opłacalny, ale częściej to
zależy od przeciwnika. Blef to w końcu blef. Można robić dwa rodzaje
założeń: takie, że przeciwnik zawsze zachowa się racjonalnie,
to znaczy zgodnie z najlepszą strategią - tą optymalną - albo
takie, że nie każdy przeciwnik zachowa się racjonalnie, w tym sensie,
że jego strategia nie jest optymalna. I dochodzimy do tit-for-tat.
Socjologia nie przewiduje, że każdy będzie się przewidywał racjonalnie
i stosuje się to przez model gry (chociaż nie zawsze trzeba wygrać,
to są pożądane skutki i niepożądane, to czasem tłumaczy dlaczego
ludzie stoją w kolejce czy w korku, chociaż mogliby wybrać inny moment,
a jednak wszyscy tę kolejkę tworzą). Nieracjonalność nie bierze
się koniecznie z robienia sobie na złość, może wynikać z braku
informacji lub nieuwzględnienia strategii optymalnej. W tit-for-tat
racjonalne jest pomaganie przeciwnikowi o ile on pomaga tobie. Ale,
optymalniejsze jest wrabianie przeciwnika w pomaganie tobie, chyba
że się nie da, bo przeciwnik jest - no właśnie - bardziej racjonalny
i uwzględnia to, że można się wrabiać.
>
> Natomiast dla gier w których blefowanie może pomóc taki algorytm
> raczej nie istnieje. Chyba dla każdej strategii blefowania
> można napisać taką strategię która osiągnie ponad 50%.
>
> Dobrze myślę czy źle?
Dobrze. Zakładając że wszyscy zachowują się racjonalnie, a to
w przypadku gier dla których nie jest znana jedna optymalna strategia
jest założeniem błędnym. Ok, czasami jakkolwiek zachowa się przeciwnik
blef może się >50% opłacać (wyobrażając sobie sytuację, w której
blef nie "odkrywa kart" których można użyć później), ale z przeciwnikiem
nieracjonalnym może istnieć lepsza strategia. Co prawda tworzy się
mistrzowskie algorytmy do pokonania innego mistrza, ale
- dla niektórych gier - lepszy efekt w przypadku słabszych przeciwników
można uzyskać stosując inną strategię. Na punkty w lidze może się opłacać.
>
> Ponadto rodzą się kolejne problemy.
>
> Po pierwsze jak ocenić czy w danej grze czynnik blefu ma duże znaczenie czy
> małe? A jeśli już ocenimy jakie ma znaczenie, to jak wpleść w
> algorytm choćby jakieś najprostsze szacowanie sposobu blefowania przeciwnika?
1. nie blef - możliwe zachowania przeciwnika 2. blef - możliwe zachowania
przeciwnika. Oprócz analizy wszystkich możliwości odpowiedzi po równo,
dochodzi element przewidywania zachowania przeciwnika czyli
jego racjonalność. Psychologia czy dostosowanie się do sposobu działania
przeciwnika, wszystko jedno, można przy optymalnej strategii przeciwnika
założyć, że za duże w danej sytuacji będzie dla niego ryzyko sprawdzania
blefu i być może tylko dlatego opłaca się blefować. Ale jednocześnie zyskowna
dla przeciwnika może być możliwość sprawdzenia blefu - tyle że nie zna
on naszych kart i może zachować się właśnie, co my wiemy, niekorzystnie
dla siebie. Czysty zysk.
>
> W grach karcianych gdy jest już po rozgrywce to dowiadujemy się jakie
> karty otrzymał przeciwnik. Pamiętamy także jak dokładał karty. Może należy
> zawsze grać optymalnie, a blef oceniać tylko u przeciwnika? Można obliczyć
> jak odległa była strategia obrana przez przeciwnika od strategii
> optymalnej i zakładać jakąś średnią ważoną z N ostatnich rozdań?
>
> Wydaje się sensowne jeśli program całkowicie zaniecha blefowania a będzie
> grał zawsze optymalnie. Jeśli program zdoła oszacować poziom blefowania
> przeciwnika (a tym samym poziom umiejętności gry przeciwnika) to zagra
> optymalnie do oszacowanego poziomu.
Blef może być czasami optymalny sam w sobie, ale jak nie jest to
widzę te same problemy.
Edek
Następne wpisy z tego wątku
- 09.05.12 19:15 Edek Pienkowski
- 10.05.12 03:20 M.M.
- 10.05.12 08:02 Paweł Kierski
- 10.05.12 08:33 voy
- 09.05.12 13:52 Roman W
- 09.05.12 16:15 Roman W
- 15.05.12 17:36 M.M.
- 15.05.12 18:01 Edek Pienkowski
- 15.05.12 19:31 M.M.
- 15.05.12 20:31 Edek Pienkowski
- 17.05.12 14:20 profesor fir
- 17.05.12 16:20 M.M.
- 17.05.12 16:52
- 17.05.12 16:55
- 17.05.12 21:23 M.M.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Can you activate BMW 48V 10Ah Li-Ion battery, connecting to CAN-USB laptop interface ?
- We Wrocławiu ruszyła Odra 5, pierwszy w Polsce komputer kwantowy z nadprzewodzącymi kubitami
- Ada-Europe - AEiC 2025 early registration deadline imminent
- John Carmack twierdzi, że gdyby gry były optymalizowane, to wystarczyły by stare kompy
- Ada-Europe Int.Conf. Reliable Software Technologies, AEiC 2025
- Linuks od wer. 6.15 przestanie wspierać procesory 486 i będzie wymagać min. Pentium
- ,,Polski przemysł jest w stanie agonalnym" - podkreślił dobitnie, wskazując na brak zamówień.
- Rewolucja w debugowaniu!!! SI analizuje zrzuty pamięci systemu M$ Windows!!!
- Brednie w wiki - hasło Dehomag
- Perfidne ataki krakerów z KRLD na skrypciarzy JS i Pajton
- Instytut IDEAS może zacząć działać: "Ma to być unikalny w europejskiej skali ośrodek badań nad sztuczną inteligencją."
- Instytut IDEAS może zacząć działać: "Ma to być unikalny w europejskiej skali ośrodek badań nad sztuczną inteligencją."
- Instytut IDEAS może zacząć działać: "Ma to być unikalny w europejskiej skali ośrodek badań nad sztuczną inteligencją."
- U nas propagują modę na SI, a w Chinach naukowcy SI po kolei umierają w wieku 40-50lat
- C++. Podróż Po Języku - komentarz
Najnowsze wątki
- 2025-07-14 Awaria VM?
- 2025-07-14 Gdańsk => Programista Kotlin <=
- 2025-07-14 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2025-07-14 Warszawa => Specjalista rekrutacji IT <=
- 2025-07-14 Wkłady do zniczy...
- 2025-07-14 Warszawa => Specjalista ds. Sprzętu Komputerowego <=
- 2025-07-14 Re: PO chroniło i chroni policyjnych bandziorów [zawiasy za katowanie obywatela (Poznań czerwiec 2012)]
- 2025-07-14 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-07-14 Warszawa => Recruiter 360 <=
- 2025-07-14 Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- 2025-07-14 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2025-07-13 Fałszywe alerty
- 2025-07-12 dlaczego gadacie z tym debilem
- 2025-07-13 Unia Europejska przygotowuje nowy podatek
- 2025-07-13 Unia Europejska przygotowuje nowy podatek