-
Data: 2012-05-09 15:14:58
Temat: Re: gry z niepełną informacją i montecarlo
Od: " M.M." <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Edek Pienkowski <e...@g...com> napisał(a):
> Dnia Wed, 09 May 2012 09:58:21 +0000, M.M. napisal:
>
> > Roman W <b...@g...pl> napisaĹ(a):
> >
> >> Podobne problemy czesto rozwiazuje sie w matematyce finansowej. Jezeli
> >> zalozysz, ze gra trwa maksymalnie N ruchow (to chyba jest prawda dla
> >> tysiaca?), to drzewko gry mozesz po prostu przejsc od konca. To powinno
> >> uwzglednic blefy.
> >> Poczytaj o metodach wyceny opcji amerykanskich na drzewach i metoda "least
> >> squares Monte Carlo".
> >
> > MoĹźe gra w tysiÄ ca do wyrobienia sobie wstÄpnego poglÄ du jest nadal zbyt
> > rozbudowana. MoĹźe powinienem posĹuĹźyÄ siÄ jakÄ Ĺ prostszÄ grÄ . Z kole
> i
> > nie wiem czy prostszej grze stosowanie blefĂłw bÄdzie miaĹ jakikolwiek
> > sens...
> >
> > MoĹźe taka gra:
> [...]
> >
> > Jak powinien wyglÄ daÄ algorytm ktĂłry nigdy nie przegra w takÄ grÄ?
> > Interesuje mnie taki algorytm wraz z dowodem matematycznym Ĺźe jest
> > algorytmem optymalnym.
>
> Tit-for-tat przeradza siÄ w tit-for-tat-if-cannot-abuse-opponent.
> W psychologii trudno o dowody formalne.
Zróbmy coś, aby wyeliminować psychologię :)
Można to rozpatrywać w postaci dwuwymiarowej tabeli. W poziomie i
w pionie mamy kolejne programy, a w komórce na skrzyżowaniu
wiersza x z kolumną y mamy wynik jaki uzyskuje program x grając
przeciwko programowi y. Jeśli w komórce jest 100% to znaczy
że x wygra wszystkie gry bez względu na to jak zostały rozdane
karty.
Moje pierwsze pytanie chyba można sprowadzić do tego, czy dla danej
gry istnieje program który ma minimalną wartość 50% ( minimalną, czyli
obojętnie z jakim programem zagra, to uzyskuje 50% lub więcej.).
W różnych grach czynnik blefu może mieć różne skutki. Nie wiem w
tej chwili czy są gry z niepełną informacją w których czynnik blefu
nigdy nie poprawi wyniku. Jeśli takie gry są, to w nich należy grać
optymalnie i należy zakładać że przeciwnik zagra/zagrał optymalnie.
Myślę że dla takich gier istnieją programy które minimalną wartość w
powyższej tabeli będą miały właśnie 50%.
Natomiast dla gier w których blefowanie może pomóc taki algorytm
raczej nie istnieje. Chyba dla każdej strategii blefowania
można napisać taką strategię która osiągnie ponad 50%.
Dobrze myślę czy źle?
Ponadto rodzą się kolejne problemy.
Po pierwsze jak ocenić czy w danej grze czynnik blefu ma duże znaczenie czy
małe? A jeśli już ocenimy jakie ma znaczenie, to jak wpleść w
algorytm choćby jakieś najprostsze szacowanie sposobu blefowania przeciwnika?
W grach karcianych gdy jest już po rozgrywce to dowiadujemy się jakie
karty otrzymał przeciwnik. Pamiętamy także jak dokładał karty. Może należy
zawsze grać optymalnie, a blef oceniać tylko u przeciwnika? Można obliczyć
jak odległa była strategia obrana przez przeciwnika od strategii
optymalnej i zakładać jakąś średnią ważoną z N ostatnich rozdań?
Wydaje się sensowne jeśli program całkowicie zaniecha blefowania a będzie
grał zawsze optymalnie. Jeśli program zdoła oszacować poziom blefowania
przeciwnika (a tym samym poziom umiejętności gry przeciwnika) to zagra
optymalnie do oszacowanego poziomu.
Pozdrawiam
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
Następne wpisy z tego wątku
- 09.05.12 18:43 Edek Pienkowski
- 09.05.12 19:15 Edek Pienkowski
- 10.05.12 03:20 M.M.
- 10.05.12 08:02 Paweł Kierski
- 10.05.12 08:33 voy
- 09.05.12 13:52 Roman W
- 09.05.12 16:15 Roman W
- 15.05.12 17:36 M.M.
- 15.05.12 18:01 Edek Pienkowski
- 15.05.12 19:31 M.M.
- 15.05.12 20:31 Edek Pienkowski
- 17.05.12 14:20 profesor fir
- 17.05.12 16:20 M.M.
- 17.05.12 16:52
- 17.05.12 16:55
Najnowsze wątki z tej grupy
- 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- TCL - problem z escape ostatniego \ w nawiasach {}
- Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- testy-wyd-sort - Podsumowanie
- Tworzenie Programów Nieuprzywilejowanych Opartych Na Wtyczkach
- Do czego nadaje się QDockWidget z bibl. Qt?
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
- Re: (PDF) Surgical Pathology of Non-neoplastic Gastrointestinal Diseases by Lizhi Zhang
- CfC 28th Ada-Europe Int. Conf. Reliable Software Technologies
- Młodzi programiści i tajna policja
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Dławik CM
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO