  • Data: 2012-05-09 15:14:58
    Temat: Re: gry z niepełną informacją i montecarlo
    Od: " M.M." <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Edek Pienkowski <e...@g...com> napisał(a):

    > [...]
    >
    > Tit-for-tat przeradza się w tit-for-tat-if-cannot-abuse-opponent.
    > W psychologii trudno o dowody formalne.

    Zróbmy coś, aby wyeliminować psychologię :)

    Można to rozpatrywać w postaci dwuwymiarowej tabeli. W poziomie i
    w pionie mamy kolejne programy, a w komórce na skrzyżowaniu
    wiersza x z kolumną y mamy wynik jaki uzyskuje program x grając
    przeciwko programowi y. Jeśli w komórce jest 100% to znaczy
    że x wygra wszystkie gry bez względu na to jak zostały rozdane
    karty.

    Moje pierwsze pytanie chyba można sprowadzić do tego, czy dla danej
    gry istnieje program który ma minimalną wartość 50% ( minimalną, czyli
    obojętnie z jakim programem zagra, to uzyskuje 50% lub więcej.).

    W różnych grach czynnik blefu może mieć różne skutki. Nie wiem w
    tej chwili czy są gry z niepełną informacją w których czynnik blefu
    nigdy nie poprawi wyniku. Jeśli takie gry są, to w nich należy grać
    optymalnie i należy zakładać że przeciwnik zagra/zagrał optymalnie.
    Myślę że dla takich gier istnieją programy które minimalną wartość w
    powyższej tabeli będą miały właśnie 50%.

    Natomiast dla gier w których blefowanie może pomóc taki algorytm
    raczej nie istnieje. Chyba dla każdej strategii blefowania
    można napisać taką strategię która osiągnie ponad 50%.

    Dobrze myślę czy źle?

    Ponadto rodzą się kolejne problemy.

    Po pierwsze jak ocenić czy w danej grze czynnik blefu ma duże znaczenie czy
    małe? A jeśli już ocenimy jakie ma znaczenie, to jak wpleść w
    algorytm choćby jakieś najprostsze szacowanie sposobu blefowania przeciwnika?

    W grach karcianych gdy jest już po rozgrywce to dowiadujemy się jakie
    karty otrzymał przeciwnik. Pamiętamy także jak dokładał karty. Może należy
    zawsze grać optymalnie, a blef oceniać tylko u przeciwnika? Można obliczyć
    jak odległa była strategia obrana przez przeciwnika od strategii
    optymalnej i zakładać jakąś średnią ważoną z N ostatnich rozdań?

    Wydaje się sensowne jeśli program całkowicie zaniecha blefowania a będzie
    grał zawsze optymalnie. Jeśli program zdoła oszacować poziom blefowania
    przeciwnika (a tym samym poziom umiejętności gry przeciwnika) to zagra
    optymalnie do oszacowanego poziomu.