-
Data: 2012-05-09 15:14:58
Temat: Re: gry z niepełną informacją i montecarlo
Od: " M.M." <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Edek Pienkowski <e...@g...com> napisał(a):
> Dnia Wed, 09 May 2012 09:58:21 +0000, M.M. napisal:
>
> > Roman W <b...@g...pl> napisaĹ(a):
> >
> >> Podobne problemy czesto rozwiazuje sie w matematyce finansowej. Jezeli
> >> zalozysz, ze gra trwa maksymalnie N ruchow (to chyba jest prawda dla
> >> tysiaca?), to drzewko gry mozesz po prostu przejsc od konca. To powinno
> >> uwzglednic blefy.
> >> Poczytaj o metodach wyceny opcji amerykanskich na drzewach i metoda "least
> >> squares Monte Carlo".
> >
> > MoĹźe gra w tysiÄ ca do wyrobienia sobie wstÄpnego poglÄ du jest nadal zbyt
> > rozbudowana. MoĹźe powinienem posĹuĹźyÄ siÄ jakÄ Ĺ prostszÄ grÄ . Z kole
> i
> > nie wiem czy prostszej grze stosowanie blefĂłw bÄdzie miaĹ jakikolwiek
> > sens...
> >
> > MoĹźe taka gra:
> [...]
> >
> > Jak powinien wyglÄ daÄ algorytm ktĂłry nigdy nie przegra w takÄ grÄ?
> > Interesuje mnie taki algorytm wraz z dowodem matematycznym Ĺźe jest
> > algorytmem optymalnym.
>
> Tit-for-tat przeradza siÄ w tit-for-tat-if-cannot-abuse-opponent.
> W psychologii trudno o dowody formalne.
Zróbmy coś, aby wyeliminować psychologię :)
Można to rozpatrywać w postaci dwuwymiarowej tabeli. W poziomie i
w pionie mamy kolejne programy, a w komórce na skrzyżowaniu
wiersza x z kolumną y mamy wynik jaki uzyskuje program x grając
przeciwko programowi y. Jeśli w komórce jest 100% to znaczy
że x wygra wszystkie gry bez względu na to jak zostały rozdane
karty.
Moje pierwsze pytanie chyba można sprowadzić do tego, czy dla danej
gry istnieje program który ma minimalną wartość 50% ( minimalną, czyli
obojętnie z jakim programem zagra, to uzyskuje 50% lub więcej.).
W różnych grach czynnik blefu może mieć różne skutki. Nie wiem w
tej chwili czy są gry z niepełną informacją w których czynnik blefu
nigdy nie poprawi wyniku. Jeśli takie gry są, to w nich należy grać
optymalnie i należy zakładać że przeciwnik zagra/zagrał optymalnie.
Myślę że dla takich gier istnieją programy które minimalną wartość w
powyższej tabeli będą miały właśnie 50%.
Natomiast dla gier w których blefowanie może pomóc taki algorytm
raczej nie istnieje. Chyba dla każdej strategii blefowania
można napisać taką strategię która osiągnie ponad 50%.
Dobrze myślę czy źle?
Ponadto rodzą się kolejne problemy.
Po pierwsze jak ocenić czy w danej grze czynnik blefu ma duże znaczenie czy
małe? A jeśli już ocenimy jakie ma znaczenie, to jak wpleść w
algorytm choćby jakieś najprostsze szacowanie sposobu blefowania przeciwnika?
W grach karcianych gdy jest już po rozgrywce to dowiadujemy się jakie
karty otrzymał przeciwnik. Pamiętamy także jak dokładał karty. Może należy
zawsze grać optymalnie, a blef oceniać tylko u przeciwnika? Można obliczyć
jak odległa była strategia obrana przez przeciwnika od strategii
optymalnej i zakładać jakąś średnią ważoną z N ostatnich rozdań?
Wydaje się sensowne jeśli program całkowicie zaniecha blefowania a będzie
grał zawsze optymalnie. Jeśli program zdoła oszacować poziom blefowania
przeciwnika (a tym samym poziom umiejętności gry przeciwnika) to zagra
optymalnie do oszacowanego poziomu.
Pozdrawiam
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
Następne wpisy z tego wątku
- 09.05.12 18:43 Edek Pienkowski
- 09.05.12 19:15 Edek Pienkowski
- 10.05.12 03:20 M.M.
- 10.05.12 08:02 Paweł Kierski
- 10.05.12 08:33 voy
- 09.05.12 13:52 Roman W
- 09.05.12 16:15 Roman W
- 15.05.12 17:36 M.M.
- 15.05.12 18:01 Edek Pienkowski
- 15.05.12 19:31 M.M.
- 15.05.12 20:31 Edek Pienkowski
- 17.05.12 14:20 profesor fir
- 17.05.12 16:20 M.M.
- 17.05.12 16:52
- 17.05.12 16:55
Najnowsze wątki z tej grupy
- TCL - problem z escape ostatniego \ w nawiasach {}
- Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- testy-wyd-sort - Podsumowanie
- Tworzenie Programów Nieuprzywilejowanych Opartych Na Wtyczkach
- Do czego nadaje się QDockWidget z bibl. Qt?
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
- Re: (PDF) Surgical Pathology of Non-neoplastic Gastrointestinal Diseases by Lizhi Zhang
- CfC 28th Ada-Europe Int. Conf. Reliable Software Technologies
- Młodzi programiści i tajna policja
- Ada 2022 Language Reference Manual to be Published by Springer
Najnowsze wątki
- 2024-10-07 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-10-07 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy ERP (Symfonia) <=
- 2024-10-07 policja szuka
- 2024-10-07 Nowy akt zasadniczy
- 2024-10-07 KIA nas dyma
- 2024-10-07 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-10-07 Warszawa => Sales Development Representative (z j. niemieckim) <=
- 2024-10-06 miles per gallon
- 2024-10-06 Strefa czystego powietrza
- 2024-10-06 Prawdziwy ekologiczny samochód
- 2024-10-05 Stało się...
- 2024-10-05 skodeczka up
- 2024-10-04 Wieszanie się przy aktywnym SMP
- 2024-10-05 Warszawa => Senior Developer React Native <=
- 2024-10-05 Katowice => Administrator IT - Wirtualizacja i Konteneryzacja <=