  • Data: 2012-07-15 15:33:15
    Temat: Re: fajny uklad
    Od: "Anerys" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:1818jc9lm8ufb.kpy0567ebb7s.dlg@40tude.net...

    > Mniej wiecej potwierdzam.
    > I to wcale nie "najsilniejszy nadajnik Europy" czyli Warszawe I, a Wolna
    > Europe (no chyba ze to byl Glos Ameryki).
    >
    > We Wroclawiu, gdzie do Monachium jest 500km a do Gabina jakies 240.

    Kiedyś myślałem, że nadajnik W.E. jest w... Krakowie. :)
    Jako "radiowo zboczony", przyturlałem się kiedyś do rodziny w Kraq ze swoim
    radiem przenośnym.
    W Warszawie zwykle W.E. była słabo słyszalna i zagłuszana. W Krakowie
    czysto, potężnie i głośno, jakby nadajnik był gdzieś w mieście, jakby to na
    przyziemnej było odbierane (na KF, nie średnich). Mocniej, niż PR1 na
    długich. Moja W.E.... na cewce (bez kondensatora nawet, pewnie rezonowało z
    pojemnościami pasożytniczymi), to nie wiem, czy średnie, czy raczej krótkie,
    to w dzień było.
    Co do twojego odbioru - zależy, gdzie odebrałeś (średnie, krótkie niskie,
    krótkie wysokie) i o jakiej porze dnia WE i PR1. W '93 w Krynicy morskiej,
    latem wieczorami trzeba było kręcić radiem (PR1 na długich) - zaniki były
    potężne, do tego stopnia, że odbiór stawał się nieczytelny, trzeba było
    przekręcić radio, nawet o 90 stopni. WE/GA nie sprawdzałem (zresztą, w tym
    radiu nie miałem już KF, tylko długie i średnie, oraz UKF niski, który
    jeszcze działał), wtedy już się tak nie słuchało, zresztą, latałem po plaży
    z radiem na 2 metry i gadałem z Trójmiastem.
    W ogóle propagacja fal radiowych, to szalenie ciekawa dziedzina fizyki, jak
    np. dzięki temu zagada się z kimś po drugiej stronie Ziemi :)
    Hihi, od ceweczki na LEDce, dojechaliśmy do cewek w radiach :))