  • Data: 2012-07-16 14:42:20
    Temat: Re: fajny uklad
    Od: "Anerys" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:a6g81tFragU1@mid.uni-berlin.de...
    > Hehe, moje pierwsze radio, które miało odbierać PR1 na długich odbierał
    > świetnie WE na średnich. Pewnie przeliczyłem się przy nawijaniu cewki,
    > młody
    > byłem ;-)

    Przebijam - tradycyjny, najbardziej "poczatkujący" układ, sluchawka zwarta
    diodą, ANT, GND, odbieram... PR2! W czasach, gdy nadawali TYLKO na UKF
    (dolny, a za pomyślenie o górnym można było mieć kłopoty, bo na górnym, to
    zgniły Zachód nadawał), więc TYLKO FM. Jakim cudem uległo to detekcji i było
    wyraźne, czytelne... nie wiem...

    > To już wystarczy sam UKF. A choćby coś takiego: leżę sobie w wannie i
    > słucham radia. Stare, przenośne coś, z niskim UKFem. Odbieram tym stację
    > lokalną, berlińską na górnym. Po prostu filtr puszcza, a heterodyna jest
    > 76-86MHz. o i słyszę, jak ktoś mówi o plonach zbiorów na Ukrainie. Po

    Oo... pachnie mi warstwą E :) Albo bardzo silne tropo :)

    > ukraińsku, ok, ale jakoś nie tłumaczą. Akurat pełna godzina była i poszły
    > wiadomości. To było Radio Ukraina, nadajnik chyba w Kijowie (71 coś tam
    > MHz). Wyskoczyłem z wanny i zrobiłem parę łączności na 50MHz z Rumunią,
    > Ukrainą i Bułgarią.

    Rzadkie sporadyczne - złapałem, na dolnym UKF 3 rozgłośnie czeskie, mono,
    pojawiły się niemal nagle i niemal nagle po 10-20 minutach zniknęły, innym
    razem, (w niezbyt długim rozrzucie czasowym) na wysokim UKF mnóstwo stacji z
    Hiszpanii i Francji, z bardzo dobrą jakością, niekiedy nakladajace się
    nawet, ok. 20 sztuk... Potrwało to jakieś 2-3 godziny. Pod koniec lat 80. na
    dolnym UKF słuchałem na kawałeczku drutu rozgłośni z Łodzi, w nieco innym
    czasie często niemal na full miałem Kielce, sporadycznie Kraków, Olsztyn,
    Lublin, nawet raz Koszalin. Mniej-więcej w tamtych czasach ok. 4 w nocy,
    można było słuchać rozgłośni z Kazachstanu (charakterystyczna harmoszkowa
    muzyka tamtych regionów, a w tym czasie nasze rozgłosnie nie działały i
    nadajniki były wyłaczone). Niekiedy specjalnie się budziłem, by tego
    posłuchać. Działało gdzieś tak do 7-8 rano, potem zanikało. Żadne specjalne
    radia, anteny nieraz więcej, niż prymitywne. Łódź nawet i bez anteny w
    gniazdku. W Warszawie. Taki miewała silny sygnał.

    > A na 2m to z Malagą oraz Rosją (na wschód od Moskwy) sobie pogadałem. 10W
    > Berlina.

    Teraz przy QRMach trudniejsze... Oraz radia z SSB brak, tylko FM... Ale
    zawsze miło kogoś złapać z daleka i powiedzieć "cześć, jak się masz" :))
    Hehe, chyba sobie zaraz radio podszykuję celem poplwania w sitko :) Może w
    totka wygram, celem nabycia sobie jakiejś lepsiejszej kataryny? :)

    Sławek SP5SJT
    (Do olewających to zastrzeżenie - piszę poważnie, nie wkurwiajcie mnie
    "zapytaniami o zgodę", bo się naprawdę wkurwię i będę bardzo niemiły!)