  • Data: 2011-10-05 09:32:02
    Temat: Re: burzenie komina
    Od: " lukaszPK" <l...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Szczepan Bialek <s...@w...pl> napisał(a):

    > Juz pisales ze ksztalt podstawy ma znaczenia. Gruby ma os obrotu na
    > krawedzi. Ma zatem duza przeciwwage.
    > S*

    Wracając do komina: nie wiem jak i gdzie podkłada się materiały wybuchowe, ale
    ponieważ to wybuch inicjuje wyburzenie (u podstawy) to jakie znaczenie ma tu
    podstawa? A jeśli komin został wyburzony jak WTC? Co by do tego miała
    podstawa? Czy to czasem nie jest tak, że tylko w celu utraty równawagi ważny
    jest punkt podparcia względem którego zachodzi obrót? Jeśli przyłoży się siłę
    F na końcu komina (u góry) w jego osi (takie założenie), a podstawa ma
    średnicę D, to daje to moment F*(D/2). Więc im mniejsza podstawa, tym mniejszy
    moment wywrócenia. Tylko, że tu trzeba by zrobić doświadczenie z dwoma
    spadającymi "patykami" o tej samej masie, ale innych podstawach. To coś jak w
    zbiornikach naziemnych liczy się stateczność konstrukcji w wyniku działania
    wiatru. Tylko, że tu nic nie spada i trzeba brać pod uwagę sytuację, że
    prędzej zbiornik się przesunie niż wywróci :) Zaś w przypadku spadającego
    komina takie założenia o rodzaju podstawy mają chyba drugorzędną rolę.