    From: MF <n...@n...noproblem.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Znaki na rondzie
    Date: Wed, 5 Jun 2019 11:44:51 +0100
    <1n7ftaz92o8nh$.dlg@myjk.org> <5cf67d97$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
    <5cf6998c$0$17352$65785112@news.neostrada.pl>
    <5cf69b14$0$537$65785112@news.neostrada.pl>

    On 04/06/2019 17:21, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Shrek"  napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Tylko ze jak chodzi o Anglie, to nie jestem pewny jak tam jest
    > pierwszenstwem.
    >
    > Tez ten z prawej ma pierwszenstwo ?
    >
    > J.

    Obecnie (nie wiem od kiedy) w ogóle nie ma zasady którejś ręki. Patrz
    <https://www.gov.uk/browse/driving/highway-code-road
    -safety>, ale to
    dużo czytania, by potwierdzić, że nic na ten temat nie ma.

    Natomiast w Nowej Zelandii do 2012 obowiązywała odmiana zasady prawej
    ręki [1] przy, rzecz jasna, ruchu lewostronnym, ale zastąpiono ją
    analogiczną odmianą zasady lewej ręki.

    [1] Odmiana w obu przypadkach ogólnie polega na tym, że pojazd jadący na
    wprost przez skrzyżowanie ma pierwszeństwo przed pojazdem skręcającym na
    tym skrzyżowaniu, zasada ma zastosowanie dopiero gdy pojazdy jadą na
    wprost w kierunkach kolizyjnych, skręcają w jeden wylot ze skrzyżowania
    itp.
    <https://www.nzta.govt.nz/resources/roadcode/about-d
    riving/the-give-way-rules/>
    (obecnie obowiązujące przepisy),
    <http://web.archive.org/web/20120129233135/http://nz
    ta.govt.nz/resources/roadcode/about-driving/giving-w
    ay-at-uncontrolled-intersections.html>
    (przepisy sprzed 2012).

    Z artykułu na Wikipedii
    <https://en.wikipedia.org/wiki/Priority_to_the_right
    > wynika, że jedynie
    w Australii (na niektórych skrzyżowaniach) i w Singapurze obowiązuje
    zasada prawej ręki przy ruchu lewostronnym.

    --
    MF