    From: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Zdjecia Tygodnia 2009/45 - fotoplenery.eu
    Date: Thu, 19 Nov 2009 12:19:44 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > OK, zostawmy na boku dziewczynkę, bo zaraz się zacznie. Wyobraź sobie,
    > że zamiast dziewczynki jesteś Ty albo Twoja żona, w rozchełstanym
    > szlafroku, z rozsypanymi po podłodze chipsami i stertą prania w tle,
    > przyłapany (przyłapana) z tępym wzrokiem wgapionym w TV.
    >
    > Szczere. Też sztuka? Raczej BigBrother. Stąd voyeryzm.
    >
    > W najlepszym przypadku dla mnie te zdjęcia przedstawiają miłość
    > ojca/matki do córki. I jako takie są uniwersalnie zrozumiałe. Tyle, że
    > powinny pozostać w albumie rodzinnym. Wg mnie są zbyt intymne, aby je
    > publikować. Stąd kontrowersyjne.

> [...]

    A dzieki, żyję:)
    Przeczytałem wczoraj "Monte Cassino" Wańkowicza więc dzisiaj już nic mnie nie
    boli:)

    Ja sobie nie będę wyobrażał kto ma być na tych zdjęciach bo widzę. Dla mnie
    nie jest to również żadna kontrowersja. Może twórca po obejrzeniu reality show
    zrobił te konkretne zdjęcia ale sądzę, że to był tylko mały pretekst. Nie
    rozumiem co miałoby się zacząć jeśli nie zostawimy tych zdjęć... tzn rozumiem,
    może nastąpić erupcja fobii, uprzedzeń o podłożu religijno wychowawczym.
    Piszesz np, że dla Ciebie zdjęcia te przedstawiają miłość matki/ojca do córki.
    Ale fakt jest taki, że te zdjęcia przedstawiają dziewczynkę na kanapie lub w
    ogrodzie. Miłość którą wyczówasz rodzi się wyłącznie w Twojej głowie. To Ty
    jesteś Twórcą tej miłości. Powiem Ci, że ja mam to samo chociaż próbowałbym
    określić to zjawisko szerzej... humanizm?

    To o czym piszesz swiadczy według mnie o wielkości tych zdjęć a nie przeciwnie.

    Metoda jaką wykorzystał Pantal (wiedza!:) zdjęcia na kanapie jest myślę
    banalna i każdy się domyśla. A pomimo tego, mówię teraz o sobie, wywołuje
    emocje. Wiem jak to zrobił technicznie, wiem czym się interesował, wiem
    dlaczego robi takie zdjęcia, wiem, że musiał zrobić zdjęcia akurat tej
    dziewczynce bo kto inny nie koniecznie by się nadawał (potwierdzenie tego
    odnajduję w serii "flora" czy "life on mars" bo tam metoda była inna) i
    jednocześnie jestem bezsilny.

    Ty podałeś przykład Rubinstein. Ona również zachacza o ciało ale traktuje je
    jako nieokreślony twór. Robi też oprawę estetyczną która podkreśla jaj zamysł
    ale jednocześnie oddala widza. Trzyma go na dystans. Mówi wręcz "nie dotykaj,
    zatrzymaj się, sztuka!". U niej strona estetyczna gra główną rolę. Anita
    Andrzejewska, taka polska artystka, robi coś w tym rodzaju. Piękne zdjęcia.
    Piękno dla piekna, sztuka dla sztuki... bez sensu.
    Jeśli te zdjęcia podobają Ci się i gdybyś chciał (teoretycznie) takie robić to
    zrobiłbys je po dwutygodniowym kursie. Zdjęć Pantala nie zrobisz po żadnym
    kursie, ani nawet żonie w szlafroku;)

    pozdrawiam
    marek