    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zasilacz Low Drop 13,8V 20A
    Date: Mon, 24 Aug 2009 14:26:00 +0200

    Użytkownik "kola" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:h6tp3n$ejd$1@news.onet.pl...
    > Ja mam zasilacz 13,8V 20A, który ma ok 20 lat. Pracuje dobrze, ale się
    > dość mocno grzeje , mimo wentylatora. jest to układ na uA723 i 3x KD202.
    > Moc tracona na radiatorze jest ok 100W. Niżej juz nie można zejść. Min.
    > róznica napięc wynosi ok. 5V. Budując Low drop , chciał bym zejść do
    > różnicy napięć 2V, więc moc tracona na grzanie wyniosła by ok 40W. Jest
    > więc bardzo duża róznica. Wachania sieci raczej nie wystepują, ale mozna
    > zrobic na wszelki wypadek odczep na pierwotnym. Kondensatory raczej szybko
    > nie wyschną, daję im czas 5lat. Zaraz ktoś się znajdzie i powie ze moc
> [...]

    Ja wykonałem już dwa zasilacze na ogólnie dostępnych tranzystorach BUZ11.
    Mam całą listwę za 50 eurocentów :)
    Dałem cztery równolegle. A co!
    Żadnych rezystorów wyrównujących.
    Jak chcesz odwrotnej polaryzacji to no problem tez jest mnóstwo tanich
    tranzystorów.
    Bramkami tranzystorów steruje wzmacniacz róznicowy na dwóch tranzystorach
    bipolarnych oraz jednej diodzie zenera.
    Do tego kilka rezostorów.
    Mostek prostowniczy na czterwch duodiodach schottky 25A Każda duodioda
    równolegle a więc zapas prądowy naprawdę spory.
    Za mostkiem kondensator 2x50mF 25V
    Układ łagodnego startu to przekaźnik który zwiera rezystor kilkanaście ohm
    wpięty szerogowo z pierwotnym uzwojeniem toroida. Przekaźnik włączany jest z
    rosnącego łagodnie napięcia na kondensatorach 2x50mF.
    Toroid 16VAC 500VA
    Zasilacz nie startuje pod większym obciążeniem oraz przy zwarciu. (Taka
    sobie ciekawa właściwość układu)
    Po zwarciu tranzystory odcinają napięcie do zera w związku z czym zwarcie
    może sobie trwać nawet nieskończoność.
    Napięcie wyjściowe ustawiane PRką w zakresie 11-14V (u mnie ustawione na
    +-13,8V)
    Spadek napięcia wyjściowego po obciążeniu żarówkami samochodowymi (około
    20A) nie przekraczał 0,3V
    Zasilacz działał przez 8 godzin pod obciążeniem 20A, podczas testu
    wielokrotnie był zwierany.
    Zdarzyło mi się odpalić awaryjnie auto wspomagając tym zasilaczem gdy
    akumulator był za słaby.
    Pierwszą wersję zasilacza używałem z TRXem IC-737A. Sprzedałem radio wraz z
    zasilaczem.
    Teraz zrobiłem drugą wersję ale już z mniejszym toroidem 350VA i niestety
    ale jednak toroid ciut za mały.

    Marek