    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Wzmacniacz różnicowy (nie instrumentalny) działa dziwnie
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 26 Apr 2022 15:29:45 +0200

    On Mon, 25 Apr 2022 23:53:03 +0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:
    > Kontynuując jakby temat o dziwnie zachowującej się przetwornicy SEPIC...
    valid>).

    > Powstał taki oto wytwór (pod linkiem jest schemat).
    >
    > https://drive.google.com/file/d/1E9DZRZOagPOdcnztcdT
    o7RvcGVAXH3N0/view?usp=sharing

    Ale to w zasadzie jest wzmacniacz instrumentalny.

> [...]
    > ją testowałem).
    >
    > W teorii wchodzi +5V i sygnał z czujnika prądu (w zakresie 2500 mV przy
    > zerowym poborze do 2870 mV przy poborze 2 A), a wychodzi sygnał do
    > przetwornicy (nie do wejścia FB, tylko do wzmacniacza od ograniczenia
    > prądu na niej, założyłem że będzie to 100 mV przy 2 A) i drugi sygnał do
    > miliamperomierza (MTA), wyskalowanego w amperach (1 mA odpowiada 2 A).
    >
    > Tyle teorii.
    >
    > Problem jest ze wzmacniaczem różnicowym, zbudowanym na IC3C. Wydaje się on
    > nie być w stanie wytworzyć na wyjściu napięcia 0 V, co przeczy temu, że wg

    LM324 w zasadzie potrafi.
    Tzn zamknie górny tranzystor wyjsciowy, otworzy dolny, 0V to nie da,
    ale jak R8 i R9 obciaży, to juz 0V powstanie.

    > W zasadzie VOL podawane jest jako 5 mV
    > typowo i 20 mV maksymalnie.
    >
    > W rzeczywistości:
    >
    > 1. Przy TP2 = 2660 mV i TP1 = 2470 mV na wyjściu (TP3) mamy 520 mV. Stan

    A powinno byc wrecz ujemne. Ujemnego nie osiągniesz w tym ukladzie,
    wiec minimalne nie dziwi.

    > ten wraz ze wzrostem TP1 utrzymuje się do momentu, w którym TP1 osiągnie
    > ok. 3180 mV (wtedy wyjście zaczyna rosnąć). 520 mV to minimum, jakie mogę
    > osiągnąć na wyjściu przy TP2 = 2660 mV. Powyżej tej różnicy wzmacniacz już
    > pracuje poprawnie.

    Chyba widze. R6 i R7 - tędy plynie prąd na wyjscie.
    Dzielnik 10k/3k ... w sam raz aby z 2660 zrobic 660mV.
    Widac LM324 troche zbija, ale duzo nie da rady.

    > 2. Przy TP2 zmniejszonym do 2370 mV, TP3 osiąga już 480 mV i zaczyna
    > rosnąć dopiero, gdy TP1 dojdzie do ok. 2850 mV, co znów się zgadza -- TP3
    > nie jest w stanie osiągnąć mniej niż 480 mV, ale powyżej tej różnicy
    > wzmacniacz pracuje OK.
    >
    > Feedback do przetwornicy udało mi się uratować zmniejszając napięcie
    > odniesienia (TP2), ale psuje mi to blok sterujący miliamperomierzem na
    > IC3D. On potrzebuje 0 V przy zerowym poborze prądu, żeby na wyjściu też
    > dał 0 V (i w rezultacie 0 mA).
    >
    > Gdzie mam błąd w myśleniu? Czy nieidealne wartości R4...R7 mogą tak się
> [...]

    Lepiej pomysl o rozwiazaniach.

    a) zmniejszyc r9 i r8 - zawsze to lepiej
    b) uzyc opampa z FET na wyjsciu ... moze troche pomoze.
    c) uzyc jakiegos prawdziwego R2R ... choc i on w tym ukladzie moze
    miec problem.

    d) dorobic ujemne zasilanie - rozwiaze sprawe radykalnie :-)

    e) jak widac tu nawet nie ujemne zasilanie - wystarczyłoby zrodelko
    prądowe, mogące pociagnac ułamek mA ale ponizej 0V ... LED i ogniwko
    sloneczne? :-)

    f) zrobic wirtualna mase na poziomie 0.5V ..

    Jest tez inny sposob realizacji wzmacniacza roznicowego.
    https://training.ti.com/ti-precision-labs-instrument
    ation-amplifier-topologies-two-amp-theory?context=11
    39747-1139745-1140241-1148436

    I tu juz nie ma przeplywu pradu z wejscia na wyjscie,
    a biorac pod uwage ze wejscia sa wejsciami opamp,
    to nie potrzebujesz buforow i nawet oszczedzasz opampy.

    J.