    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Uchwyt wiertarski
    Date: Thu, 17 Apr 2014 22:39:27 +0200
    <ligfr5$rma$1@node1.news.atman.pl> <lih6c0$q9u$1@news.dialog.net.pl>
    <f...@g...com>
    <lih9cj$ros$1@news.dialog.net.pl>
    <0...@g...com>
    <lijtnh$5q4$1@news.dialog.net.pl>
    <9...@g...com>
    <lims2p$j8c$1@news.dialog.net.pl>
    <2...@g...com>

    Konrad Anikiel pisze:
    > Wiem wiem, chodziło mi tylko o to że "przypadki kiedy posuw nie zgadza się z
    obrotem" to błędy sterowania a nie mechaniki.

    Ok.
    Przy gwintowaniu na sztywno trzeba założyć, że wrzeciono jest kolejną
    osią*, a osie muszą poruszać się synchronicznie. Są oprawki, które
    pozwalają na pewne tolerancje w zgodności pozycji osi.
    Co do parametrów, nie znam sterowania, przy którym przekroczenie limitów
    jednej z osi dopuszczało by rozsynchronizowanie osi. Jak wrzeciono nie
    daje rady z dynamiką, to daje ile może, a posuwy się do tego dopasowują.
    Decyduje zawsze najgorsza z osi (w sensie najwolniejsza).

    Miłego.
    Irek.N.
    * wrzeciono ma na sobie enkoder (nie tacho czy inne draństwo, gdyż ważna
    jest pozycja), pozycja jest potrzebna do zmiany narzędzia, do pomiarów
    sądami pomiarowymi, wreszcie choćby do gwintowania wielokrotnego.