  • Data: 2014-04-18 11:09:55
    Temat: Re: Uchwyt wiertarski
    Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-04-18 10:21, Irek N. pisze:

    > Jak się teraz zastanawiam, to nie przypominam sobie HSS-ów na
    > pogrubionym trzonku.

    Nie pisałeś, że chwyt jest o innej średnicy.
    Narzędzie jak narzędzie - jakie potrzebne, takie można zrobić,
    byleby się sprzedawało :-)

    > Jaką zaletę ma HSS na maszynach sterowanych? Wiem, że maszyny z luzami
    > na osiach wolą frezy HSS, są elastyczniejsze i nie wykruszają się tak
    > szybko (pomijając też temat kierunku obróbki). Ale przy wiertłach tego
    > problemu przecież nie ma. Napisał bym, że trwałość + szybkość skrawania
    > rekompensują wyższą cenę, ale jestem świadom jaką żywotność ma zwykłe
    > przyzwoite wiertło HSS-owe przy wierceniu w miękkich materiałach (nawet
    > alu).

    Sterowanie do użycia narzędzia z HSS czy węglika nie ma za wiele do rzeczy
    pomijąc przytaczaną kwestię niepożądanego frezowania współbieżnego
    na starych maszynach.
    Decyduje charakter detalu, obróbki, materiał i wiele innych rzeczy i
    maszyna oczywiście też.
    Akurat z wiertłami też jest to problem sztywności maszyny - jest wiele
    mało sztywnych maszyn - typu plotery gdzie z samego zastosowania (do
    plastiku czy do alu) możesz wyciągnąć wnioski o sztywności (czy choćby
    usuwania wióra jeśli brak chłodzenia przez wrzeciono).
    To o czym piszesz rekompensuje cenę, ale w użyciu w produkcji masowej
    (naprawdę wielkoseryjnej) gdzie technologia jest dopięta na maksimum
    możliwości.
    W mniejszej skali zawsze prędzej będziesz miał
    postój z powodu problemów związanych z wysilonym rozwiązaniem, narzędzie
    się
    będzie łamać od byle czego, albo zabraknie wymiaru, albo będzie grad,
    albo powierzchnia do d....albo coś innego i szybciej osiągniesz cel
    obróbką wolniejszą, ale stabilniejszą.
    Do ceny samego narzędzia dochodzi jego regeneracja -w przypadku węglika
    czasami dość wymagająca i jak nie wyciągasz z narzędzia 110%, to ono się
    nie opłaca.