  • Data: 2014-04-18 23:28:19
    Temat: Re: Uchwyt wiertarski
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie chodzi tylko o luzy. Sztywność to też nie jest kwestia luzów.
    > Mam maszynę bez luzów, ale jest wiotka i węglik (a nawet HSS)
    > jak próbuję wyciągnąć coś więcej, to najzwyczajniej w świecie się łamie.
    > A na sztywniejszej maszynie idzie gładziutko na dwukrotnie większych
    > parametrach.
    > Decyduje kilka innych czynników.

    Owszem.
    Wiedząc że maszyna jest wiotka, skrawasz mniejszymi warstwami (Ap) oraz
    węziej (Ae). Jak masz sztywną, tniesz więcej na raz i szybciej, to
    przecież oczywiste.
    W skrajnym przypadku po prostu nie obrabiasz dużymi frezami/głowiczkami
    i nie zakładasz twardych materiałów na maszynę, bo po prostu nie daje
    sobie rady.

    Jak masz luzy - nic nie zrobisz, bo nie masz żadnej kontroli nad
    procesem skrawania. Pozostaje Ci tylko przeciwbieżność i napinanie
    wszystkiego w nadziei, że luzy się skasują. Sztywności nie ma nigdy.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. przesiadłem się z 2008 z wiotkiej na sztywną. Pierwsze co, to
    chciałem zerwać freza w obróbce, nie udało się (film na życzenie),
    dokładnie jak to opisałeś.