  • Data: 2024-06-05 20:58:24
    Temat: Re: Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2024-06-05 o 17:17, io pisze:

    > Nie nie, to z Tobą tak wygląda, że jak Ci na rękę blokowanie
    > konkurencyjnego oprogramowania to argumentujesz, że niby jakieś straty
    > mógłbyś mieć :-)

    O jakim Ty blokowaniu piszesz?
    Dyskusja zaczęła się od łyknięcia przez drukarkę z jakiegoś jej złącza
    jakichś śmieci jako nowej wersji oprogramowania. Dlatego, ja piszę cały
    czas o zabezpieczeniu przed wgraniem czegoś przez normalne kanały
    komunikacyjne. W przypadku kontroli dostępu, mogłoby to skutkować
    całkowitym brakiem kontroli bez świadomości tego faktu przez użytkownika.

    Urządzenia (nasze) nie są plombowane. Napisy na scalakach nie są
    frezowane. Scalaki nie są jakieś 'na zamówienie' tylko normalnie
    dostępne. Jak masz urządzenie w ręku to możesz się podłączyć do pinów
    PDI procesora AtXmega, skasować dotychczasową zawartość i wgrać swoją.
    Jeśli o takie prawa 'nabywcy = właściciela' Ci chodzi to je masz.

    > No i co z tego? Produkt jak produkt, jakieś cechy ma, jeden normalnie
    > umożliwia wgranie a drugi blokuje bo producent 'widział powody by
    > ograniczyć nabywcę'.

    O jakim wgraniu mówisz? Ja cały czas tylko i wyłącznie o konieczności
    zabezpieczenia się przed wgraniem jakichś śmieci normalnymi, dostępnymi
    z zewnątrz kanałami.
    Wydaje mi się, że do tej pory nie rozmawialiśmy o tym jakie masz
    możliwości po dostaniu się do wnętrza urządzenia (jak producentowi
    zależy to otwarcie obudowy wiąże się ze zniszczeniem plomby).

    > No i napisałem, że to nie wymaga blokowania możliwości wgrania
    > konkurencyjnego oprogramowania bo można sobie tylko podpisać, ale już
    > nie blokować.

    Już pisałem, że jak urządzenie będzie źródłem jakiegoś dewastującego
    okolicę i samo urządzenie problemu to sprawdzenie podpisu może być
    niemożliwe i odpowie producent bo nie udowodni, że ktoś wgrał coś innego.

    > No i co to ma do kwestii blokowania możliwości wgrania konkurencyjnego
    > oprogramowania?

    Tak jest cały czas (mikser).
    Jak wspomniałem o odpowiedzialności producenta to zapytałeś, czy w USA.
    To mnie skłoniło do stwierdzenia, że u nas (w Unii) też i jako
    wspomnienie pokazałem jak to się pojawiło pierwszy raz. Czyli jest to
    wątek poboczny rozmowy.
    Jak w rozmowie tworzy się kilka wątków to nagłe pytanie w wątku 4: "A co
    to ma wspólnego z 2?", czy w 3: "A co to ma do 1?" jest tylko
    wprowadzaniem chaosu.
    Jak napisałem, że jak z mikserem to uważasz, że nie, a tym pytaniem
    właśnie udowadniasz, że tak.

    > No bo na początku o to zapytałem i Ty to w końcu potwierdziłeś. A ja
    > sobie myślę, że chcesz po prostu eliminować konkurencyjne
    > oprogramowanie.

    A ja zupełnie nie rozumiem jakiego rodzaju działania masz na myśli.
    Ktoś kupuje nasze kontrolery po to aby sobie wgrywać swoje
    oprogramowanie. No to znacznie rozsądniej będzie mu zamówić też sobie
    hardware za drobną część ceny naszego kontrolera. Nie będzie też musiał
    rozszyfrowywać co i jak połączyliśmy albo jak współpracować z akurat tą
    szeregową pamięcią flash, którą zastosowaliśmy. Wstawi sobie takie
    kostki jakie mu będą bardziej pasowały.

    > A po drugiej stronie jest słuszny interes nabywcy, który
    > ma prawo sobie wgrać co chce tak, jak może sobie nóżkę od stolika
    > zmienić i tylko nie będzie tego mógł reklamować.

    Wyjmuje płytkę z obudowy i może sobie wgrywać.
    Coś podejrzewam, że ponieważ ja cały czas miałem na myśli tylko i
    wyłącznie wgrywanie przez interfejs pracującego urządzenia (jak rozumiem
    tak wgrało się do tej drukarki, czy to złącze to był jakiś interfejs
    bezpośredniego programowania procesora - no ale to nie byłaby kwestia
    jakiegoś zipa bo przez takie interfejsy podłącza się programator a nie
    plik), a Ty chyba wgrywanie bezpośrednio do procesora to się nie możemy
    dogadać.

    > Nawet znalazłem
    > rozwiązanie w postaci użytkowania na abonament.

    A tu to już zupełnie nie rozumiem.

    > No, jest odpowiedzialność za użytkowanie produktu taki, jakim jest po
    > zakupie. Jak sobie ktoś sprzęt przerobi to przecież za to producent nie
    > odpowiada. I nie musi tego pisać w instrukcji bo tak po prostu jest.
    > Musi napisać, że osłony, którą zrobił zdejmowaną nie należy zdejmować.
    > To dziwne, że tak musi napisać?

    Jest jakaś wielka różnica między pisaniem, że 'osłony nie zdejmować', a
    'produktu nie modyfikować', że uważasz za normalne, że jedna uwaga
    powinna być, a drugie uważasz za tak normalne, że nie trzeba pisać.

    Zmiana oprogramowania jest przerobieniem sprzętu. Ale w razie 'sprzęt
    wywołał pożar i spłonął doszczętnie (razem z domem)' jak to udowodnić.

    I z tego powodu uważam, że producent może mieć logiczny powód, aby
    blokować wgranie obcego oprogramowania.
    P.G.
    P.S.
    Będziemy musieli pomyśleć, aby przed sprzedażą rozwiercać złącze PDI :)