  • Data: 2024-06-14 13:52:47
    Temat: Re: Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2024-06-07 o 13:07, io pisze:

    > No normalne, a jakie inne mogą być? Nienormalne? :-)

    Czyli normalne kanały to:
    - złącza karty SDI, USB, RS485, Ethernet, i inne
    - połączenia radiowe Bluetooth, wifi, ZigBee,...
    Wgranie nie przez normalne kanały to wgranie czegoś przez podłączenie
    się do złącza programowania procka na PCB.
    Do tej pory rozumiałem, że rozmawiamy tylko o wgraniu przez normalne kanały.

    > Chyba jasne, że właściciel sprzętu musi dbać by oprogramowanie było
    > właściwe.

    Twoje urządzenie łączy się z Internetem. Jak, jako właściciel, dbasz o
    jego oprogramowanie, jeśli ono (tak jak drukarka z początku rozmowy)
    może łyknąć jakiś podsunięty mu przez któreś z jego połączeń dowolny
    plik jako nową wersję swojego oprogramowania.
    Mi chodzi o to, że przy takim rozwiązaniu Ty, jako właściciel urządzenia
    nawet nie będziesz widział od kiedy on już nie działa jak myślisz tylko
    inaczej. Np. kamerka cię szpieguje, telefon podłuchuje, kontrola dostępu
    wpuści pewne karty o których nie wiesz, że istnieją.

    > Ja o nieblokowaniu konkurencyjnego oprogramowania pisałem.

    No to ten akapit był właśnie na ten temat. Nie można dopuścić wgrywania
    czegokolwiek przez normalne kanały (o tym było powyżej), ale wgranie
    czegokolwiek (w tym konkurencyjnego oprogramowania) gdy podłączysz się
    bezpośrednio do procesora nie jest blokowane.

    > No nie, piszesz o podpisywaniu i jeszcze potwierdzasz, że chodzi o
    > sprawdzanie podpisu. No to nie wiem ... inaczej rozumiemy podpisywanie i
    > weryfikowanie podpisu.

    Dokładnie. Przy wgrywaniu przez kanały komunikacyjne urządzenia powinna
    być weryfikacja tego co jest wgrywane (weryfikacja - czyli sprawdzenie
    podpisu).

    > Ja o niczym takim nie pisałem, ale przyjmijmy, że nie odbiegało to sensem.

    Jak pisałeś o blokowaniu wgrania konkurencyjnego oprogramowania to
    zrozumiałem, że chodzi Ci o zablokowanie hardware'u - że nie da się na
    nim uruchomić innego programu. Czyli kupiłeś hardware (z naszym
    oprogramowaniem) - jest Twój - uważasz, że powinieneś mieć prawo wgrać w
    niego cokolwiek Ci się podoba, i rozumiałeś, że blokujemy to.
    Aby nie brnąć w dyskusję dlaczego i jakim prawem blokujemy Ci dostęp do
    Twojego (bo kupiłeś) hardware'u napisałem, że nie blokujemy. Otwierasz
    obudowę, zasilasz urządzenie, podłączasz się programatorem odpowiednim
    do zastosowanego procesora i wgrywasz dowolny wsad jaki tam sobie chcesz.

    > Kiedy tak niby będzie? To urządzenie jest już sprzedane. Ma jakąś
    > gwarancję i to tyle.

    Ale może się tak zdarzyć jak napisałem.

    Jest sobie urządzenie w którym program dba aby się nie przegrzewało.
    Ktoś wgrywa lepszy program. Wyłączanie zabezpieczeń zwiększa wydajność
    urządzenia więc się cieszy. Urządzenie się przegrzewa - powoduje pożar.
    Straż stwierdza, że źródłem pożaru było to urządzenie. Używając słów
    (szerszych) z poprzedniej wypowiedzi - zdewastowana została okolica i
    samo urządzenie. Nie da się już w nim sprawdzić, jakie tam było
    oprogramowanie. Kto ma zapłacić za straty wywołane pożarem?

    W takiej sytuacji tak będzie. To jest w wątku, gdy zapytałeś, czy
    producent może mieć jakiś powód, aby blokować a ja napisałem że da się
    znaleźć takie powody.

    Osobna informacja jest - że my nie blokujemy bezpośredniego wgrania
    sobie co tam chcesz.
    Zwracam na to uwagę, bo zaraz napiszesz, że raz piszę, że wgranie jest
    be, a zaraz, że nie blokujemy.
    My nie blokujemy, ale jak pytasz, czy ktoś może mieć jakiś powód aby
    blokować to Ci podaję argumenty, że może mieć powody.

    > Czyli nie ma sensu blokować mu możliwości wgrania czegoś innego. O to Ci
    > chodzi?

    Cały czas twierdzę, że wgranie przez normalne kanały czegoś dowolnego
    powinno być blokowane, ale w pewnym momencie zrozumiałem, że Ty
    rozmawiasz chyba o blokowaniu w ogóle zmiany oprogramowania no to
    napisałem, że tego nie blokujemy.
    Czy jest sens blokowania, czy nie

    > Ja o wgrywaniu firmware cokolwiek to obejmuje. Ale możemy rozważyć czy
    > wgrywanie bardziej bezpośrednie czyni zadość mojemu postulatowi by nie > blokować
    konkurencyjnego oprogramowania. Raczej jednak nie czyni bo
    > niekoniecznie chodzi o konkurencyjne. Może chodzić o poprawkę
    > oprogramowaniu, które się od Ciebie kupiło ze sprzętem.

    Poprawkę sobie wgrasz normalnymi kanałami, bo jest podpisana.

    > Załóżmy umierasz
    > już, nie ma chętnych do utrzymywania, albo nie umierasz, ale po prostu
    > nie chcesz jakieś kluczowej dla nabywcy funkcjonalności, więc on musi to
    > sobie zrobić sam.

    No to wtedy musi otworzyć obudowę i się podłączyć bezpośrednio do
    procesora i ma 100% panowania nad sprzętem. Żadne podpisy czy działanie
    zgodnie z jakimś przez nas wymyślonym protokołem go nie obchodzi bo
    stosuje standardową metodę wsadzania wsadu do procesora. Co i jak musi
    pytać Microchipa (wykupili Atmela) a nie nas.

    > No właśnie jak udowodnić, że twoje oprogramowanie jest winne jak nie ma
    > do niego dostępu?

    Sugerujesz, że po spaleniu urządzenia byłoby to do sprawdzenia?

    > Ja nic o technikach wgrywania oprogramowania tylko samym fakcie chęci
    > ograniczenia swobody nabywcy.

    Jakbyś nie zauważył to właśnie była wypowiedź na ten temat. Jak uznamy,
    że mamy chęć ograniczenia nabywcy możlwiości wgrania jego oprogramowania
    to powinniśmy pomyśleć o rozwierceniu tego złącza, aby ograniczyć mu
    możliwość podłączenia się do procesora i wgrania swojego oprogramowania.