    From: io <i...@o...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
    Date: Fri, 24 May 2024 10:42:38 +0200

    W dniu 23.05.2024 o 13:42, Piotr Gałka pisze:

    > Nie.
    > Że podpisane w konkretny sposób konkretnym kluczem. Może być jawny. Na
    > przykład 0x01,0x02,0x03,0x04,....
    > Może nawet być nie podpisane, ale w inny sposób jednoznacznie
    > identyfikowane i dające możliwość sprawdzenia spójności (np. konkretna
    > nazwa pliku a w nagłówku identyfikacja urządzenia (nie jednym bajtem
    > tylko całą nazwą) i do tego rozmiar pliku.
    > Z zewnętrznego portu (typu Ethernet, USB) ładować się powinien dopiero
    > rozpoznany plik, o sprawdzonej sumie CRC i długości zgodnej z nagłówkiem.
    > Jeśli to open soft to tyle wystarczy.

    To to nie jest podpis. Pisałeś o podpisie to się zdecyduj. Podpis nie
    musi ograniczać? Może być tylko informacją o autorstwie.

    > Czyli urządzenie powinno łykać ze złącza dowolny chłam jako swój firmware.
    > Sorry, ale nie przekonasz mnie do tego.

    > Jak open hardware / open soft to nie musi być odporny na celowe wgranie
    > błędnego softu, ale na przypadkowe jak najbardziej powinien być. >
    > Ale drukarka nie open hard/soft musi łykać tylko podpisany (przez
    > producenta a nie autora) nowy wsad.

    To jest taka sama kwestia jak z dajmy na to kołem do samochodu. Można
    produkować samochody które wymagają kół producenta samochodu lub
    normalnych kół dowolnego producenta. Można jeszcze drogi robić do
    samochodów tego producenta, by tylko jego samochody mogły się na nich
    poruszać, takie szerokie tory.

    > Wyobraź sobie co by było jakby ktoś wypuścił wsad wczytujący się do
    > drukarek jakiejś firmy, którym zdarzy się być podłączonymi do sieci,
    > powodujący, że drukarka przestaje działać.
    > Nawet jakby ta firma naprawiała wszystkie takie drukarki w ramach
    > wieczystej gwarancji (w co wątpię) to i tak poszła by w świat opinia, że
    > jej drukarki 'się co rusz psują'.

    A jaka jest opinia o takich samochodach i drogach jak powyżej? Może
    produkty jednak bronią się otwartością. Dajmy na to smartfony otwarte,
    na które można wgrać dowolne oprogramowanie a nie tylko takie, jakie
    wspiera producent przez 2 lata a potem można wyrzucić bo chce kolejne
    sprzedać. Albo coś innego kombinuje byle tylko użytkownik nie mógł
    samodzielnie wybrać.